• 0

Coach bij starten onderneming

Heeft iemand ervaring, tips bij het (laten) coachen van het opstarten van de onderneming?

Niemand van ons 3en heeft ondernemers ervaring (behalve eenmanszaak) en we merken nu dat er veel informatie bij ons onbekend is waardoor we geen idee hebben wat er allemaal op ons af gaat komen en waar we rekening mee moeten houden?

Weet iemand nog een goede coach?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17176-coach-bij-starten-onderneming/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Nederland heeft de hoogste dichtheid aantal coaches per bedrijf en inwoner is me wel eens laten vertellen :-)

Probeer goed na te gaan welke expertise je nou mist en zoek daarbij de juiste personen die er echt aanvulling aan kunnen geven. Er is niemand die alles weet. Beter een paar experts op diverse gebieden kortstondig raadplegen dan een allrounder die op bepaalde momenten net even met volle zekerheid de verkeerde richting op wijst. Een allrounder kun je weer gebruiker om de grote lijnen vast te houden.

Succes met de zoektocht, doch nogmaals zet goed op een rij waar je naar zoekt.

Perry Smit

www.syntens.nl

• 0

Ik zou iemand zoeken in m'n eigen omgeving, familie en vrienden, iemand die jou kent. Die weet beter wat je nodig hebt. En die zijn meestal gratis, een commerciele coach kost handenvol geld en dat is zonde.

Nederland is het land van de adviseurs. De ene helft van nederland maakt er z'n beroep van om de andere helft te adviseren. Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe dat komt. Zijn Nederlanders zo onzeker van zichzelf dat ze adviseurs nodig hebben? Missen ze de expertise die ze nodig hebben in hun baan? Willen ze zich indekken tegen missers waarvan ze dan de adviseur de schuld kunnen geven?

• 0

Het zou interessant zijn om te onderzoeken hoe dat komt. Zijn Nederlanders zo onzeker van zichzelf dat ze adviseurs nodig hebben? Missen ze de expertise die ze nodig hebben in hun baan? Willen ze zich indekken tegen missers waarvan ze dan de adviseur de schuld kunnen geven?

Ik denk dat Nederlanders het graag beter weten en graag hun mening opdringen, al dan niet gewenst :).

@TS:

Ik zou hier op het forum bij vraag en aanbod even een berichtje plaatsen. Wel handig om er bij te vermelden wat jullie precies doen, de benodigde kennis per branche is natuurlijk verschillend.

• 0

Hallo Wieldop,

De verschillen tussen ondernemen vanuit een eenmanszaak en een of meerdere BV's zitten in de fiscale en juridische hoek. Dat je daar weinig kaas van hebt gegeten is logisch. Tis immers de eerste keer en pittige materie. Als je daar een deskundige voor raadpleegt en met name de loonadministratie uitbesteedt, heb je dat getackeld.

Het echte ondernemerschap verschilt niet zoveel. De invulling daarvan is altijd wisselend en afhankelijk van het type bedrijf en de ondernemers. Als jullie met zijn drietjes beginnen, weten jullie ongetwijfeld al veel meer dan het merendeel van de ondernemers die alleen start. Waarom denk jij dat jullie dan nog een coach nodig hebben?

Verder ben ik het overigens ernstig met Christine eens. De oorzaak ligt volgens mij ook aan de andere kant; dat mensen op allerlei niveaus van bovenaf te veel worden afgerekend op hun fouten. Ze willen zich dus kunnen indekken zodat ze bij gezeik van een baas met hun vingertje naar een ander kunnen wijzen.

Karen (ook erg benieuwd waarom iemand zichzelf wieldop noemt, toch niet omdat je van die leuke draaiende wieldoppen met reclame wilt gaan verkopen he?)

PS: Maarten, lang niet iedereen die hier (af en toe) meeleest snapt wat jij bedoelt met TS. Misschien kun je de volgende keer gewoon topic starter, onderwerp beginner, vragensteller of de (troetel)naam van de persoon in kwestie gebruiken?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

• 0

Heeft iemand ervaring, tips bij het (laten) coachen van het opstarten van de onderneming?

Niemand van ons 3en heeft ondernemers ervaring (behalve eenmanszaak) en we merken nu dat er veel informatie bij ons onbekend is waardoor we geen idee hebben wat er allemaal op ons af gaat komen en waar we rekening mee moeten houden?

Weet iemand nog een goede coach?

Misschien heb je niet een coach nodig? Zelf maak ik het volgende onderscheid:

coach - iemand die je helpt te ontdekken waar je je nog niet bewust van bent, en je stimuleert in actie te komen en te blijven.

adviseur - een expert op een bepaald gebied, die jou adviseert mbt bepaalde vragen die je hebt. Maar jij neemt de beslissing (meestal over meer dan 1 alternatief in het advies).

mentor - een ervaren man / vrouw die als klankbord dient, ook met de poten in dezelfde modder heeft gestaan als jij, en vooral vanuit zijn / haar ervaring een goed klankbord is.

Ik zou iemand zoeken in m'n eigen omgeving, familie en vrienden, iemand die jou kent. Die weet beter wat je nodig hebt. En die zijn meestal gratis, een commerciele coach kost handenvol geld en dat is zonde.

...

Oneens. Ja het kan handig zijn als mensen je goed kennen, en die kun je zeker inschakelen. Maar: vrienden / familie / bekenden zijn niet altijd goede coaches, en coaching is toch echt een vak. Daarnaast hebben ze altijd een eigen agenda (niets mis mee, ze hebben ook een relatie met je). Maar die agenda kan in de weg staan. Een goede coach heeft geen eigen agenda maar stelt jouw agenda voorop. Hij / zij is neutraal, en dat zijn mensen die jou goed kennen, niet.

Ja een coach kost geld. Wat niet? Gratis professionele dienstverlening is meestal waard wat je ervoor betaalt... :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 3

Ondernemen is vooral een proces van vallen en opstaan en al doende je eigen manier van zaken doen ontdekken en ontwikkelen. Je hebt het type ondernemer dat met een stompje bolknak in de mondhoek achterop het sigarenkistje de berekeningen maakt en uitsluitend in contanten de gelden ontvangt. Maar zo heb je ook de ondernemer die met diverse ingewikkelde modellen zijn toekomstvisie in Excel-grafieken visualiseert en op geschept papier met geprägt logo de facturen verstuurt. Ongetwijfeld zullen ze elkaars manier van ondernemen bekritiseren ("Neeee..... dat doe je helemaal fout.... "). Wie het beter doet? Geen idee, ze rijden beiden in een vette Mercedes, hoewel de een contant 'm afgerekend heeft en de ander een maandelijkse factuur krijgt van de leasemaatschappij.

Familie en vrienden zijn geen goede raadgevers. Als ik behoefte heb aan een flinke mentale opkikker in de vorm van een veer in m'n r**t, dan leg ik mijn plan voor aan mijn moeder. Maar om nou op basis van haar lofzang mijn businessplan te effectueren... Familie en vrienden kennen je te goed. Weten dus ook precies waar de lange tenen zitten en zullen er alles aan doen om daar niet op te gaan staan, de komende feestdagen moeten tenslotte natuurlijk nog wel een beetje gezellig blijven.

Ondernemersklankbord is altijd het proberen waard, hoewel ik wel de ervaring heb dat het zeer bepalend is wie je treft. Ik heb zelf ooit een echte mentor gekregen die me er op het cijfermatig vlak met bij de haren heeft bijgesleept en net zo lang me draaien om de oren heeft gegeven totdat ik het snapte. Ik heb er nog dagelijks plezier van. Aan de andere kant heb ik ook wel eens Klankborders gesproken die het mijns inziens vooral interessant vonden staan bij hun vrinden bij de 19-de hole te vertellen dat ze "die broekies een beetje in het gareel hielden". Pro Deo euteraerd.

Een commerciële coach/mentor/adviseur kost geld, dat is waar. En soms kost dat zelfs een hoop geld, erg veel geld zelfs. Maar is Eur 500,- veel geld als je daarmee definitief richting kunt bepalen aan je carrière en invulling kunt geven aan de doelen in je leven? Is Eur 15.000,- een te hoge prijs die je hebt moeten betalen als je daarmee hebt kunnen voorkomen dat je met drie ton schuld in je nek koppie onder zou gaan?

Kijk naar de ervaring van je beoogde mentor. Heeft 'ie met zijn poten in de modder gestaan, of is het alleen boekenwijsheid? Staat 'ie zich voor op zijn succesverhaal of heeft 'ie ook met z'n tanden op de keien gelegen? En vergeet niet dat er een verschil is tussen duur en veel geld. If you pay peanuts, you get monkeys.

Een goed adviseur steekt zijn handen uit de mouwen, gaat de discussie aan met zijn cliënt zonder bang te zijn deze te verliezen, kent het klappen van de zweep maar pretendeert niet alles te weten. Je weet zeker dat je een goede sparringpartner te pakken hebt als je 'm af en toe hartgrondig haat en vervloekt, maar je stiekem ergens ook wel weet dat je eigenlijk gewoon een antwoord krijgt dat je niet wilt horen.

Net zoals we 16 miljoen bondscoaches hebben, kent Nederland ook genoeg mensen die denken te weten hoe je een startend ondernemer helpt. Voorbeelden genoeg van "coaches" die "al twee jaar ervaring hebben". Maar je inschrijfdatum op je uittreksel KvK alleen is geen maatstaf. Er komt meer bij kijken. Didactische vaardigheden, praktische psychologie, mensen kunnen motiveren als het even tegen zit en overredingskracht zijn minstens zo belangrijk.

Of ik nu preek voor eigen kansel? Ja en nee. Ja omdat ik als mentor graag wil dat iemand mij inschakelt bij zijn ondernemersvraagstukken. Dat zorgt tenslotte voor een gevarieerde maaltijd voor mijn drie bloedjes van kinderen en regelmatig nieuwe schoenen voor mijn vrouw. Nee omdat ik zelf genoeg fouten als ondernemer heb gemaakt die me onderaan de streep het meer dan duizendvoudige hebben gekost van wat ik nu als honorarium in rekening breng. Als ik toen maar niet zo eigenwijs was...

Zo, en nu eerst koffie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar