• 0

Tijd voor een ondernemingsplan

Ik ben samen met een kennis van plan een eigen bedrijf te stichten, we zijn het er over eens dat er eerst een goed ondernemingsplan moet komen. Ik heb een programma geinstalleerd, EasyStart-Lite, daarmee zou je binnen een uur een plan af hebben. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat plan binnen een uur compleet is. Ik kan redelijk snel typen, maar denk er langer mee bezig te zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe lang je echt uit moet trekken om een goed plan op te zetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dagen, weken, maanden. Alles hangt af van hoeveel je al van je markt weet, hoezeer je je product of dienst al hebt uitgedacht, en hoe goed je de concurrentie in het oog hebt. Dat kan je veel tijd kosten om dat uit te zoeken, maar dat is juist wat je ondernemingsplan zo waardevol maakt. Een uurtje is qua vorm wel mogelijk, maar ik denk niet dat je ondernemingsplan dan zoveel inhoud en kracht zal hebben.

 

Gewoon, beginnen, dan kom je zeker wel wat knelpunten of informatiegaten tegen, maar dat hoort erbij (het zou zelfs raar zijn als die er niet zouden zijn). Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de ultrasnelle reactie. De markt is bekend, we weten onze doelstelling. In feite willen we een bestaand bedrijf overnemen, op dit moment is het nog van de overheid. Het bedrijf gaat sluiten vanwegen een fusie. De markt is gedeeltelijk voor ons beschikbaar. Hoeveel uren heb je dan ongeveer nodig om het ondernemingsplan te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het schrijven van je ondernemingsplan is helaas (of gelukkig, daar mag je zelf kiezen) niet in een standaard vorm of tijdsformat te gieten.

 

Ik denk dat je zowieso één a twee volle dagen aan het schrijven van een goed ondernemersplan kwijt bent... Maar, het kan meer en het kan minder zijn ;)

 

Djezus wat een slecht antwoord van me zeg. Ehm... probeer ik het zo:

 

Het is echt niet te zeggen, begin er mee en kijk hoeveel tijd je er aan wilt besteden. Als het binnen die tijd niet lukt kan je altijd nog beslissen om door te gaan of te stoppen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het echt niet durven zeggen, het is niet dat je bijvoorbeeld een vast aantal woorden nodig hebt, en als je maar snel genoeg typt je snel klaar bent. Er gaat nog wel veel denkwerk en (eventueel) veel research inzitten. Maar als je, zoals je schrijft, de markt, het bedrijf en de concurrenten kent (er zijn altijd concurrenten, zowel direct als indirect, denk daar goed over na) zou je naar mijn idee in een goed besteed weekend een heel eind moeten kunnen komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet zeggen dat dit écht een topsite is, met TOPLEDEN hoor! ;)Ik had niet durven hopen dat er zoveel replies zouden komen op zo'n korte termijn. :o Ik denk dat ik vanavond als vingeroefening Easy-Start ga invullen, lijkt me prima om niets te vergeten, en dan zaterdag starten met een echt plan. Ik zal de uren klokken....

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

EasyStart-Lite, daarmee zou je binnen een uur een plan af hebben.

Daarom heet het ook lite. Deze lichte low calorie versie biedt je een ondernemingsplan op hoofdlijnen.

 

Als easy start lite je bevalt (hierover verschillen meningen) kun je het EasyStart® bestellen (29,50 €). Waarin je door alle mogelijke valkuilen bij het starten van je eigen bedrijf wordt geleid. Kompleet met marketingplan en volledige financiële prognoses.

 

Maar ... er zijn meerdere hulpmiddelen. Kijk hiervoor even in de opsomming van Dreamstart (maar miskien ben je daar al geweest).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik was er inderdaad al geweest, en heb er ook van geleerd. Evengoed bedankt voor de tip. Ik hoop dat de lite versie aandachtspunten op gaat leveren, eye-openers. Ik vrees dat de kersverse ondernemer zonder goed plan dingen over het hoofd gaat zien, en daar wil ik voor waken. temeer omdat we met twee mensen zijn, en ik het idee heb dat ik na het aanmaken van een goed plan, ondertekend door beide nooit ellende kan krijgen over anders geintrepeteerde zaken.

Ik ben daar overigens bij mijn kennis absoluut niet bang voor, anders zou ik er niet aan (willen) beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Oké, heb gisteravond EasyStart-Lite uitgeprobeerd, was inderdaad binnen een uur klaar. Maar ik ben het met iedereen eens dat het alleen een aanzet is. Ik heb het alleen gedaan, mijn toekomstige zakenpartner moet ook nog aan de bak, maar het geeft een helder beeld. Na bestudering van het door mij geschreven "document" heb ik besloten om mijn toekomstige zakenpartner mijn deel pas te geven als hij heeft geschreven. Kijken of onze doelstellingen overeen komen. Aansluitend kunnen we met beide documenten als basis beginnen met het échte werk.

 

Alle kanjers die mij hier nuttige tips hebben gegeven nogmaals bedankt, en alle kanjers die dat nog gaan doen bij voorbaat dank. :D

 

Groet,

 

Michel

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Na bestudering van het door mij geschreven "document" heb ik besloten om mijn toekomstige zakenpartner mijn deel pas te geven als hij heeft geschreven. Kijken of onze doelstellingen overeen komen.

 

Naast het feit dat je begonnen bent met je Businessplan vind ik die vergelijking ook wel een reusje waard. Bij deze.

 

Mocht je gaande het traject nog vragen hebben ... je bent van harte welkom.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Jemig... zit ik hier een beetje op het forum te lezen, beetje hier, beetje daar... ga vervolgens even kijken wat dat 'EasyStart Lite' is... zit vervolgens ongeveer anderhalf uur achter de computer...

en ineens heb ik alles op een rijtje staan! Ik begin haast te geloven dat ik nog een keer echt ondernemer ga worden!

 

Als je eenmaal met zo'n lijst met vragen gaat stoeien, dan blijk je al veel meer uitgedacht en onderzocht te hebben dan je je eigenlijk realiseert...

 

*HUPPEL* ;D

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Juist... nu merk ik dus meteen weer wat het nadeel is van zo'n sprong vooruit... Zie nu nog maar eens te gaan slapen zonder te gaan malen :-\

 

Heb net ook weer een batterij domeinen geclaimd... Het gaat wat worden... ik voel vlindertjes :D

 

Ik ga nu toch proberen te slapen hoor!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

leuk leuk leuk, slapeloze nachten omdat je met vragen aan het stoeien bent zijn vervelend maar tegelijkertijd hardstikke leuk... Je staat op de rand van een eureka moment en als je het idee dan ook uiteindelijk uitwerkt sta ik altijd direct op om het even op te schrijven :)

 

Nog even over easystart lite, het is een handig lijstje maar zeker niet alles omvattend... Zodra je alle vragen daar beantwoord hebt zou ik een echt ondernemingsplan gaan schrijven.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

als je het idee dan ook uiteindelijk uitwerkt sta ik altijd direct op om het even op te schrijven :)

 

Als ik 's nachts in mijn bed lig te malen ga ik er altijd even uit om een notitieblokje te pakken en een pen... Dat licht dan op mijn nachtkastje te wachten op het eureka moment. 9 van de 10 keer zorgt dat er voor dat ik vervolgens gewoon rustig in slaap val, de 10e keer krijg ik een waardevol idee en dat leg ik dan inderdaad ook meteen even vast op papier... is me te vaak gebeurd dat ik me de volgende dag het hoofd gebroken heb over wat ik nou ook alweer bedacht had.

 

Zodra je alle vragen daar beantwoord hebt zou ik een echt ondernemingsplan gaan schrijven.

 

Dat ga ik ook doen, maar ik vind het erg verrassend dat het invullen van de 'Lite' versie al aanleiding geeft tot het in elkaar vallen van veel puzzelstukjes...!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michel,

 

Wellicht wat laat maar toch wil ik nog even reageren op je vraag hoeveel tijd het schrijven van een goed business plan kost. Schrik niet maar dat kan makkelijk enkele maanden tot een half jaar duren. Goede business plannen schrijf je niet in een weekend, zelfs niet als je precies weet wat je wilt. Een gedegen onderzoek naar je lokale markt (inclusief alle details van je concurrenten) kan al enkele maanden in beslag nemen. Met een zorgvuldig financieel plan ben je ook al een paar weken zoet. Vervolgens moet je alles systematisch op papier zetten op een zodanige manier dat iedereen je begrijpt, er geen grammaticale of typefouten in staan, positief maar realistisch over komt bij de lezer etc.

 

Voor een nadere toelichting op een goed business plan zou ik je willen aanraden om mijn column op higherlevel.nl te volgen: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25.

 

Succes ermee!

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ties,

 

Als je nou in een behoorlijk veranderlijke markt wilt starten dan zijn je cijfers van zes maanden geleden soms volledig obsolete. Hoe ga je hier mee om? Soms zie je dat mensen te snel beginnen en soms zie je dat mensen te veel onderzoek doen.

 

Ikzelf ben er van overtuigd dat je businessplan belangrijk is maar niet heilig makend. Een ondernemer moet actie ondernemen en dit het liefst doen met de ondersteuning van kennis van zaken. Wat vind jij daar van?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Soms zie je dat mensen te snel beginnen en soms zie je dat mensen te veel onderzoek doen. Ikzelf ben er van overtuigd dat je businessplan belangrijk is maar niet heilig makend. Een ondernemer moet actie ondernemen en dit het liefst doen met de ondersteuning van kennis van zaken. Wat vind jij daar van?

 

Hoi Michel,

 

Goede opmerkingen want nu komen we tot de kern van de zaak: ondernemen is doen en niet schrijven. Veel investeerders zijn van mening dat papier is geduldig is maar zij zijn ook druk bezette mensen. Wellicht wat kort door de bocht maar de belangrijkste functie van een business plan is om een afspraak te krijgen bij financiers.

Een voorbeeld: voordat ik besloot mijn eigen bedrijf te beginnen ik heb geen business plan geschreven. Ik wist precies wat ik wilde, ik had alles in mijn hoofd. Ook had ik geen geld van derden nodig derhalve geen noodzaak voor een business plan.

 

Als je nou in een behoorlijk veranderlijke markt wilt starten dan zijn je cijfers van zes maanden geleden soms volledig obsolete. Hoe ga je hier mee om?

 

Ook een goede opmerking! Een business plan veroudert snel, zeker in deze tijd. Regelmatig updaten is dan ook essentieel maar dat gaat veel eenvoudiger als je het al een keer gedaan hebt en weet waar je je informatie haalt. Bovendien is het zo dat als je actief bent in een markt, je veel hoort en ziet. Die informatie gebruik je om je plan te updaten.

 

Ik hoop dat je tevreden bent met mijn antwoorden!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Ondernemingsplan is belangrijk maar aangezien je een bedrijf wilt overnemen middels een management buy in/out doe je er verstandig aan om heel veel aandacht te besteden aan de financials. In de praktijk kan een MBO voor een groot deel (soms zelfs 100%) door een bank worden gefinancierd. Het is dan wel belangrijk dat de bank de cash flows in redelijke mate kan voorspellen. Mijn ervaring leert mij dat de overheid veelal niet voor de hoofdprijs gaat bij onderhandelingen. Let wel op: de bank zal de lening in 4-6 jaar terugbetaald willen zien. Na deze periode moet de onderneming een gezonde solvabiliteit laten zien. Waarschijnlijk zal de solvabiliteit in de eerste jaren minimaal zijn. Sommige banken vinden dit geen bezwaar en begrijpen de problematiek van een MBO. Andere banken zullen hier moeilijk over doen. Solvabiliteitseisen zijn eigenlijk een straf voor een groeiende onderneming, maar dat is een andere discussie.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.