• 0

Voorspellingsmarkt

Ik ben wat aan het spelen met voorspellingsmarkten. Een voorspellingsmarkt is een soort van beurs waarin je kunt handelen in voorspellingen, al dan niet met echt geld. Zie ook wikipedia en als voorbeeld hubdub. Het is dus niks nieuws onder de zon, maar volgens mij wordt er in NL nog weinig mee gedaan. Daarom denk ik er aan om een nederlandse voorspellingsmarkt op te zetten. Wat vinden jullie van dit idee? Tips, hints of suggesties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat het in eerste instantie een groot publiek moet aanspreken. Dus zal het over algemene onderwerpen gaan, zoals sport of politiek. Bijvoorbeeld welk team landskampioen wordt of het jaar dat Willem Alexander tot koning zal worden gekroond.

 

De prijs van diesel / benzine is ook een dankbare markt, denk ik ;D

 

Ik meen dat er in het verleden ook wel 'gehandeld' kon worden bij verkiezingen, maar ook bij doorlopende politieke zaken als: wie is een goede minister, populariteit van partijen etc.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Sofiak:

Nee, op een voorspellingsmarkt kan je je eigen inschatting verhandelen. Volgens mij kan dat bij de bookies niet. Dus als er nieuwe informatie komt kan je je mening aanpassen en zit je er niet aan vast. Natuurlijk zit het element van winst of verlies er wel in.

 

@Jeroen:

Klopt. Soms zijn voorspellingsmarkten zelfs nauwkeuriger dan peilingen. Google gebruikt echter voorspellingsmarkten voor interne kennis, denk daarbij aan project afronding en markt introductie. Afgelopen week is Reuters partner geworden in Hubdub.

 

@Fred:

Benzineprijs is inderdaad ook een mooi onderwerp. Emotie en actualiteit zijn belangrijke aspecten. En het moet natuurlijk ook geen uitgemaakte zaak zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook over voorspellingmarkten geschreven. Ziet er tenminste interessant uit.

 

Net een podcast gehoord en (al deel) gelezen van Nassim Nicholas Taleb "The Black Swan". Daarin betoogd hij o.a. dat prediction markets aardig zijn als je geen complexe, ingewikkelde vragen beantwoord wil hebben. Als bewijs dat zaken als oorlogen door prediction markets niet worden voorspeld, haalt hij Niall Ferguson (een historicus) aan, die gekeken heeft naar de beurskoersen vlak voor de eerste en tweede wereldoorlogen. Conclusie: die gingen niet keihard naar beneden vlak voor het begin van de oorlogen. Conclusie: dit soort dingen kunnen we (toch) niet voorspellen.

 

Maar: blijft interessant.

Link naar reactie
  • 1

@Ewout:

Het is inderdaad niks nieuws. Maar in NL zie ik nog geen vergelijkbare initiatieven, vandaar de vraag. Sommige gaten in de markt kijk je makkelijk overheen, zeg maar. Die inval had TV4B ook een keer ;-)

 

@Ewout/X10:

Inderdaad is dit niet de methode om catastroves betrouwbaar te voorspellen. Ook niet om de afzet van artikelcode KL000120A voor volgende week te bepalen. Ergens er tussen in kan het wel nut hebben. De termijn is inderdaad ook een belangrijk aspect.

 

@ de anonieme kneuzer (mooi systeem dat karma):

Dat "voorspellingsmarkt" in mijn sig staat, inclusief verwijzing naar een stukje en uitnodiging voor kennismakingsgesprek, valt ook onder "het spelen met". Natuurlijk heb ik domeinnaam geclaimed en probeer ik zoekresultaten te scoren. Ik ben nog altijd ondernemer en zou graag een launching customer vinden.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb maar eens een markt opgezet met een kant en klaar online pakket op www.voorspellingsmarkt.nl. Bij deze nodig ik iedereen uit om mee te doen. Meedoen is gratis maar levert ook niks op behalve roem.

 

We handelen in de gemiddelde landelijke adviesprijs van een liter euro95 op 1 november aanstaande. De "waarheid" is de prijs die United Consumers op die dag publiceert. De handel sluit op 31 oktober om 24:00 uur.

Link naar reactie
  • 0

Er kan nog steeds helemaal gratis gehandeld worden op www.voorspellingsmarkt.nl. Ik heb de prijs van benzine geschaald met een factor 10 waardoor deze nu iets stabieler is. De prijs van het aandeel staat nu op € 1,54 terwijl de adviesprijs van vandaag € 1,55 is.

 

De feedback die ik tot nu toe heb gekregen is dat iedereen het wel een uitstekend idee vindt, maar de interface rommelig is en het daardoor niet meteen duidelijk wat de bedoeling is. Ik denk er daarom aan om toch maar zelf iets te (laten) bouwen, waarbij eventueel gebruik te maken van de API van het bestaande systeem.

Link naar reactie
  • 0

Laagste benzineprijs van het jaar

 

De benzineprijs komt woensdag voor het eerst dit jaar onder de prijs van de afgelopen jaarwisseling. Voor een liter benzine moet 1,523 euro worden neergeteld, tegen 1,53 op nieuwjaarsdag.

 

Bron: Elsevier

 

 

Op onze voorspellingsmarkt staat het aandeel euro95 nu op € 1,38...

 

Is dat een voorteken of stort deze markt ook in?

 

[Edit: url verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

@progression

 

Allereerst: het gaat hier om een board voor innovatie. Msteer heeft aangegeven dat hij een experiment wil doen en probeert om de 5 dagen mensen op de hoogte hiervan te houden. Dat vind ik geen spam.

 

Verder: hij verkoopt hier niets mee. Het is een experiment, dat leuk is voor geinteresseerden.

 

Verder nog meer: Msteer is een zeergewaardeerd lid hier, die al meer dan 4,5 jaar hier positief aanwezig is. We vertrouwen hem. Natuurlijk is dat geen vrijbrief, maar het is wel een erg goede indicatie.

 

Let's predict on.

Link naar reactie
  • 1

Beste Ewout,

 

Lees de volgende quote:

 

Natuurlijk heb ik domeinnaam geclaimed en probeer ik zoekresultaten te scoren. Ik ben nog altijd ondernemer en zou graag een launching customer vinden.

 

Als dan in iedere post een link naar de website terugkomt vind ik dat spam. Dat het om een zeer gewaardeerd lid gaat staat hier buiten. Het is ook geen aanval richting msteer, het gaat mij om het principe.

 

Blijkbaar is msteer het hier mee eens want ik zie dat de link is weggehaald. Wat mij betreft dan ook verder on topic.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een aardig artikel op BusinessWeek.com:

 

Prediction Markets Meet Wall Street

Besides helping us determine the next President or Hollywood blockbuster, crowd wisdom may also help predict flu epidemics or whether a bailout will work.

Lees meer...

 

Ik ben ook maar eens gaan nadenken over het vervolg na dit experiment en zie de volgende opties:

1- Stoppen

2- Doorgaan low-profile met huidige opzet (kost mij $39 per maand)

3- Zelf een eigen voorspellingsmarkt maken (kost iets meer tijd)

4- Financiering zoeken en een eigen voorspellingsmarkt laten maken

 

De inkomsten zullen in eerste instantie uit advertenties moeten komen. Verder kunnen er inkomsten uit adviestrajecten kunnen komen. Als ik eigen software maak of laat maken, kan ik deze verkopen/verhuren/...

 

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.