Hallo

Als ik op mijn website enkele foto's plaats, maar die zijn niet van mij, is het dan voldoende om gewoon de bron te vermelden of moet ik op die foto's auteursrechten betalen EN toestemming hebben van de eigenaar van die foto's?

Groeten

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17407-auteursrechten-op-fotos/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

wat voor een site?

wat voor foto's?

Hoe kom je aan de foto's

Wat zegt de rechthebbende?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Je zult in ieder geval toestemming moeten hebben van de maker van de afbeeldingen voor je ze op jouw website plaatst.

Of je voor de afbeeldingen moet betalen hangt er vanaf, er zijn fotosites (bv Stock xchng)waar je afbeeldingen kunt zoeken die je mag gebruiken voor jouw site zonder ervoor te hoeven betalen. Lees daaroor wel de gebruikersvoorwaarden die per afbeelding verschillend zijn.

• 0

wat voor een site? = online chocoladeshop

wat voor foto's? = foto's van productie van chocoladebonen

Hoe kom je aan de foto's = uit boeken en internet

Wat zegt de rechthebbende? = dat ik niet weet, nog niet gevraagd

Winners never quit;

quiters never win! Think about it...

• 1

Hallo

Als ik op mijn website enkele foto's plaats, maar die zijn niet van mij, is het dan voldoende om gewoon de bron te vermelden of moet ik op die foto's auteursrechten betalen EN toestemming hebben van de eigenaar van die foto's?

Groeten

Bronvermelding is niet voldoende. Beter is het om stock-foto's te gebruiken of ze zelf te maken.

Je moet in ieder geval toestemming hebben van de eigenaar van de foto en dat betekend doorgaans dat je moet betalen.

• 0

Ik heb zelf prima ervaring met http://www.panthermedia.net/

voor nog 5,- een mooie foto

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • -1

Hallo

Groeten

Meestal als er rechten op zit dan zit meestal ook een logo er op.En als je het toch doet moet de eigenaar altijd eerst vriendelijk verzoeken om hem er af te halen.

• 0

Meestal als er rechten op zit dan zit meestal ook een logo er op.En als je het toch doet moet de eigenaar altijd eerst vriendelijk verzoeken om hem er af te halen.

Dit is onjuist. Het auteursrecht zit op de foto op grond van de wet, zonder dat er verdere enige vermelding noodzakelijk is.

Of er direct door het gebruik een vergoedingsplicht ontstaat, is afhankelijk van allerlei omstandigheden. Heb je bijvoorbeeld met een Belgische rechthebbende te maken, dan heeft die een stevige wet in zijn of haar voordeel achter zich staan. Een Nederlandse rechthebbende heeft nog de uitdaging dat hij moet bewijzen dat de gebruiker wist of had moeten weten dat er rechten geschonden werden. Nu is dat bewijs redelijk makkelijk te leveren, omdat de wet het auteursrecht vestigt.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Hallo

Groeten

of er een logo opzit maakt idd niets uit, het auteursrecht is altijd bij de maker, tenzij hij/zij het heeft overgedragen aan iemand, of iemand een gebruiksrecht verleent over de betreffende foto's. En ja, daar zal in 99% vd gevallen een vergoeding tegenover moeten staan, of een tegenprestatie.

• 0

Je vraag is denk ik al beantwoord. Nog een tip: kijk eens op iStockphoto. Voor een paar euro geheel legaal prima foto's voor je website. Voor professionelere foto's kun je bijvoorbeeld kijken op Getty Images, maar daar betaal je wat meer. Typisch Nederlandse plaatjes kun je o.a. vinden bij de Nationale Beeldbank.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar