• 0

Partner helpt mee; meewerkaftrek toepassen of loon uitbetalen?

In 2006 ben ik als freelancer gestart. Ik heb meerdere activiteiten; mijn hoofdactiviteit is organisatie-advies en ik heb daarnaast nog een tweetal websites die ik run. Momenteel ben ik samen met een vriend bezig met het opzetten van 2 nieuwe activiteiten, wij hebben hiervoor een VOF opgericht.

 

Mijn vrouw (voor zover van belang; we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) helpt eigenlijk als sinds 2006 veel mee. Zij doet o.a. administratie en deed bestellingen voor de websites. Momenteel helpt zij mee met het opzetten van de nieuwe activiteiten.

 

We hebben nooit gedacht aan een onderlinge vergoeding, dit zijn immers van die dingen die je als partners doet. Ik las dat het soms wel voordelig kan zijn om juist wel een vergoeding te geven of om meewerkaftrek aan te vragen. Kan iemand aangeven wat gunstig/handig is om te doen?

 

feiten en cijfers;

omzet 2007: € 106.000,- / € 20.000,- kosten

inkomen vrouw 2007: bruto jaarinkomen € 38.880,-

 

omzet 2008: € 117.000,- / € 24.000,- kosten

inkomen vrouw 2008: bruto jaarinkomen € 41.796,-

 

M'n vrouw gaat in 2009 60% werken, haar jaarinkomen zal dus dalen naar ca. € 25.000,-.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Simron.

 

Je kunt je vrouw in loondienst nemen tegen een salaris van ongeveer € 25.000.

Zo wordt haar inkomen maximaal tegen 42% belast, terwijl jij die loonkosten tegen 52% in mindering brengt. Een leuk voordeel van € 2.500 netto per jaar.

 

Overigens: als jouw vrouw dezelfde activiteiten als jij gaat doen, dan is een VOF wellicht een goed idee. Dan profiteren jullie beiden van de ondernemersvoordelen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

het hangt van meerdere factoren af wat de beste oplossing is.

Als je vrouw veel meehelpt is het zowieso wel een goed idee er iets mee te doen.

 

Zelf heb ik een eenmanszaak waarbij mijn vriend me helpt, vooral als programmeur en beheerder van de website.

 

Ik noteer de uren die hij voor mijn bedrijf werkt in mijn uren-registratie. (allebei een eigen tabblad uiteraard)

Afhankelijk van hoeveel uren hij heeft meegeholpen kan je een percentage van je winst aftrekken. Dat scheelt je weer in de inkomstenbelasting.

 

Kijk ff op de site van de belastingdienst hoe e.e.a precies zit en welke uren bij welk percentage horen.

Zo uit mijn hoofd mag je max. 4 % aftrekken.

 

Als ze in loondienst gaat of mede-eigenaar wordt heb je weer andere voordelen maar die weet ik zo niet.

 

Succes!

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

@ Joost;

 

Bedankt voor alweer een antwoord! Ik wist niet dat het uberhaupt kon om samen met mijn vrouw in deze situatie in een VOF te zitten. Dan zou de winst evenredig gespreid worden neem ik aan. Nadeel t.o.v. een eenmanszaak die ik nu heb zal zijn dat je in een VOF geen startersaftrek en combinatiekorting krijgt. Tevens, als we een VOF zijn en de winst wordt gedeeld, dan komt mijn vrouw ook in het 52% tarief. Immers, bij dezelfde omzet van 116.000,- gaat 58.000,- naar mijn vrouw. Blijft over 58.000 voor mij en 99.000 voor mijn vrouw. Dat is voor beide alsnog in het 52%. Wat is dan precies het voordeel?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De VOF is fiscaal transparant. Dat betekent dat de vennoten ieder zelf aangifte doen en ook ieder op zich moeten/kunnen bepalen of ze in aanmerking komen voor ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigen- en startersaftrek, maar ook de MKB-winstvrijstelling.

 

Als je vrouw in loondienst is, is ze geen ondernemer en heeft ze die faciliteiten niet. Dan betaalt ze dus altijd meer belasting.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

kunnen mijn vrouw en ik allebei los van elkaar gebruik maken van ondernemersfaciliteiten? Ik heb vanaf volgend jaar geen recht meer op startersaftrek, maar mijn vrouw heeft dat wel? Het is dan immers het eerste jaar dat zij ondernemer is? en de winstvrijstelling is dan eigenlijk verdubbeld? We hebben er dan namelijk eigenlijk beide recht op.

 

Concreet; als mijn vrouw 25.000 uit loondienst haalt en 20.000 uit ondernemerschap, dan kan ze dit bij elkaar optellen en hierop de ondernemersregels van toepassing krijgen? Het ondernemersdeel heeft dan een positief effect op hetgeen ze betaald heeft in loondienst aan belastingen, verzekeringen, etc.?

Link naar reactie
  • 0

de ureneis is mij bekend, al heb ik begrepen dat dit voor een starter soepel wordt geinterpreteerd. Mijn vrouw zal volgend jaar ten minst 2 dagen minder gaan werken om in de onderneming te steken. Hiernaast is het veel werk in de avonduren en weekenden, ze zal zeker wel 3 dagen per week aan het bedrijf werken, die urennorm halen we wel. Ze heeft het afgelopen jaar denk ik ca. 10 uur per week meegeholpen. Ik moet eigenlijk uitrekenen of het handiger is haar voor die uren een bepaald loon te geven of de meewerkaftrek toe te passen. het gaat om ca. 500 uur. Als ik haar huidige uurloon pak komt dit neer op ca. € 8500,-.

Link naar reactie
  • 0

Als ze nu al 52% belasting over de top betaalt, dan zal meewerkaftrek vermoedelijk meer opleveren dan loon. Loon is immers tegen 52% belast, terwijl de aftrek lager is, omdat je geen 52% over de winst betaalt.

 

Als ze gaat ondernemen en aan het urencriterium voldoet (incl. de eis van minimaal de helft van de totale arbeid), heeft dat als voordeel de zelfstandigenaftrek. De MKB-winstvrijstelling zal weinig effect hebben, omdat jouw winst (en dus vrijstelling) evenveel lager wordt als dat haar winst bedraagt. Arbeidsloon kan geen MKB-winstvrijstelling voor verkregen worden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Haar inkomen daalt naar 25.000, dus daar zit zeker ruimte in voor een winstaandeel uit een VOF. Die winst mag je overigens ook scheef verdelen.

 

Belangrijk is wel dat de verdeling zakelijk is en dat zij niet alleen ondersteunende diensten verleent, anders is het samenwerkingsverband onzakelijk.

 

Je kunt met het toekennen van 25K salaris al een voordeel halen van 2500 euro per jaar. Begin daarmee en laat je goed voorlichten over een VOF.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het alternatief meewerkaftrek toepassen kun je schrappen. Die wordt namelijk afgeschaft.

 

"Meewerkaftrek verdwijnt

 

De meewerkaftrek, bestemd voor meewerkende partners, wordt in 2008 afgeschaft. Er zijn betere manieren om ondernemerschap te bevorderen.

 

Het Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf (EIM) heeft in 2006 een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar fiscale instrumenten die het ondernemerschap moeten bevorderen. Een van de conclusies was dat de meewerkaftrek geen toegevoegde waarde heeft. Er zijn alternatieven die fiscaal gunstiger zijn voor partners en die meer tegemoetkomen aan de eisen die kunnen worden gesteld aan een samenwerkingsverband tussen partners. Voorbeelden hiervan zijn de reële arbeidsbeloning en de man-vrouw-firma.

 

Het EIM stelde voor de meewerkaftrek af te schaffen. Het kabinet heeft dit advies overgenomen.

 

Afschaffing van de meewerkaftrek levert 7 miljoen euro op. Dit bedrag wordt ingezet voor de financiering van de verruiming van de fiscaal geruisloze doorschuifregeling. De fiscaal geruisloze doorschuifregeling biedt ondernemers de mogelijkheid om vanuit de ene onderneming fiscaal zonder afrekening een andere onderneming te starten."

 

(bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/2007/02/bericht_06-meewerkaftrek.html#P0_0 )

 

Succes met rekenen en kiezen.

 

Ard

Link naar reactie
  • 1

Tja, dat is een bericht uit 2007, volgens mij. Geen idee wat daar verder mee gebeurd is, maar op dit moment staat de meewerkaftrek nog altijd in de wet. In het belastingplan 2009 staat de meewerkaftrek ook nog altijd in het lijstje met "regelingen waarvoor het urencriterium een voorwaarde is voor alle ondernemers".

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Thnx Ronaldinho,

 

je reactie was aanleiding om het na te kijken.

 

Veel accountants maken nog melding op hun sites en in nieuwsbrieven dat hij afgeschaft zou worden maar blijkbaar is de afschaffing teruggedraaid.

 

"Kamer stemt in met Belastingplan

 

Nieuwsbericht | 22-11-2007 | Belastingplannen

 

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2008. Er was vooral veel steun voor de vergroeningsmaatregelen in het plan. Staatssecretaris De Jager heeft toegezegd de Kamer komend voorjaar te berichten over de tweede tranche vergroeningen.

 

Bij de stemmingen is een aantal amendementen aangenomen, met daarin onder andere: Twee wijzigingen in de verpakkingenbelasting (een afzonderlijk tarief voor biologisch afbreekbare kunststof verpakkingen en een laag tarief voor statiegeldverpakkingen).

Uitstellen van het beperken van de btw-vrijstelling op medische diensten.

Invoering van een faciliteit voor particuliere beleggers in Alternext.

Het niet afschaffen van de meewerkaftrek.

 

Verder werd een aantal moties aanvaard, waaronder een motie om de maatregel voor het beperken van de aftrekbaarheid van pensioenpremies te vervangen door een maatregel die meer is gericht op excessieve beloningsbestanddelen.

 

Medio december wordt het Belastingplan 2008 in de Eerste Kamer behandeld."

 

(bron: http://www.minfin.nl/Actueel/Nieuwsberichten/2007/11/Kamer_stemt_in_met_Belastingplan )

 

Jammer dat de beheerder van belastingdienst punt nl dit nieuws niet verwerkt heeft.

 

Ard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou graag even willen inhaken op bovenstaande.

 

Dadelijk wil ik een BV starten en ik vraag me af of er restricties zijn in onderstaande aangezien het mijn partner betreft waarmee ik langdurig samenwoon:

- Partner FTE-er maken in dienst van BV en haar een marktconform salaris betalen (of wellicht iets hierboven)

- Partner wordt ZZP-er en ik huur haar voor 75% in. Hiernaast zal zij op naam van de ZZP organisatie een aantal commerciele websites beheren die gerelateerd zijn aan de producten die ik verkoop en zal zij hiervoor formeel ook de inkoop doen, leveringen aan klanten etc. zodat ze voldoet aan urencriteria en zodat ze ook meerdere klanten heeft.

 

Uiteindelijk doel van bovenstaande is om het gezamenlijke netto salaris te maximaliseren:

- Voorkomen dat ik over een aanzienlijk bedrag 52% belasting moet betalen

- Bij voorkeur aanvullend gebruik te kunnen maken van startersaftrekken die een ZZP-er heeft etc.

 

Zie ik zaken over het hoofd en zijn er restricties waar ik rekening mee moet houden?

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een BV. Waarom zou je over een aanzienlijk bedrag 52% belasting moeten betalen als je partner niet mee werkt? Je krijgt immers salaris van de BV, onafhankelijk van de activiteiten van je partner.

 

ZZP is een optie, maar dan moet je partner er wel voor zorgen dat de BV niet een dusdanig grote klant is dat je partner daar meer dan 70% van haar omzet vandaan haalt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Laten we zeggen dat ik 100K bruto salaris wil als (enige) DGA uit de BV.

 

- Als ik dit enkel aan mezelf overmaak betaal ik over een groot gedeelte 52% loonbelasting

- Als ik 60K aan mezelf overmaak en mijn vrouw in dienst neem en haar 40k geeft is de loonbelasting van 52% al flink teruggebracht.

- Als ik 60K aan mezelf overmaak en mijn vrouw, als ZZP-er, inhuur dan is de 52% al flink teruggebracht en heeft zij ook nog de fiscale voordelen als ZZP-er.

 

Uiteindelijk komt alles op een gezamenlijke rekening en zoek ik naar de meest efficiente wijze om netto inkomsten uit een vaste bruto basis te maximaliseren.

 

Vragen hierbij zijn:

- Mis ik iets in bovenstaande logica

- Is bijvoorbeeld de 70% een officiciele grens (omdat het anders een verkapt loondienstverband wordt)

- Zijn er andere zaken waar ik in bovenstaande rekening mee moet houden

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info Joost.

 

Ik heb vandaag om de tafel gezeten met de accountant en een aantal fiscalisten en die geven aan dat dit inderdaad relatief lastig is maar zeker niet onmogelijk.

 

Het voordeel wat ik heb is dat officieel alles nog vormgegeven moet worden in diverse BV's op korte termijn.

 

Het zal inderdaad een keuze worden tussen een loondienst verband voor mijn vrouw danwel inhuur via haar EMZ. Bij dit laatste moet ik inderdaad wat collega ondernemers betrekken om de facturatie wat te differentieren over diverse organisaties ;).

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb vandaag om de tafel gezeten met de accountant en een aantal fiscalisten en die geven aan dat dit inderdaad relatief lastig is maar zeker niet onmogelijk.

 

 

Niet onmogelijk, maar zorg dat je het zakelijk belang van haar tijd in jouw BV kunt staven en dat je kunt aantonen dat jij minder uren gaat maken omdat zij in de BV komt werken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.