• 0

Digitaal leesvoer verkopen

Hoi,

Ik ben Dave. 23 jaar en momenteel nog student maar hoop dit binnenkort te kunnen verruilen met ondernemerschap. Ik wil mij namelijk bezig gaan houden met het verkopen van digitaal leesvoer, oftewel e-boeken en e-magazines. Ik ben het aan het voorbereiden d.m.v. het schrijven van een ondernemingsplan en veel onderzoeken, websites en artikelen te lezen die gaan over digitaal lezen, om het toekomstige succes ervan te kunnen voorspellen.

 

Het idee:

Een website waar e-boeken, e-magazines en e-readers te koop zijn. De prijzen van de boeken en tijdschriften moeten (een stuk) lager zijn dan de papieren versie ervan.

 

Waarom:

Omdat ik in een succesvolle toekomst geloof van digitaal leesplezier. Op dit moment is het (in Nederland) nog niet zo’n succes. De e-readers zijn nog duur en er is te weinig leesmateriaal beschikbaar. Als ik dit beide kan veranderen (ik weet dat dit een beetje een grote doelstelling is), dan geloof ik dat binnen enkele jaren een groot deel van lezend Nederland bereid is om een e-reader aan te schaffen en/of digitale media als e-boeken en e-magazines betaald te downloaden.

 

Voordelen voor de consument:

-   De prijs zal lager zijn dan van de papieren versie.

-   Keus uit een groot assortiment boeken en tijdschriften.

-   De mogelijkheid om grote aantallen boeken en tijdschriften mee te nemen op reis, naar werk/school enz.

-   Minder papier verbruik. Goed voor het milieu (alhoewel er wel weer een apparaat bij komt dat weer energie vreet).

 

Nadelen voor de consument:

-   Het tastbare boeken en tijdschriften gevoel gaat weg.

 

Voordelen voor de uitgever:

-   De mogelijkheid om ook andere doelgroepen te bereiken.

-   Lage kosten en hulp bij het uitbrengen en aanbieden van haar boek of tijdschrift via de website (kortom, het wordt bijna gratis uitbesteed).

 

Nadelen voor de uitgever:

-   Het boek of tijdschrift is te downloaden op een andere website dan die van de uitgever. Hierdoor missen zij een stukje interactie met de doelgroep via eigen website (mogelijkheid is om een via een link te downloaden).

-   De mogelijkheid dat het boek of tijdschrift illegaal verspreid wordt via websites en download programma’s

 

Vragen:

Ik zit nog wel met een moeilijk punt. Hoe en wanneer ga ik geld verdienen?

Het is de bedoeling dat de uitgever kosteloos haar boek of tijdschrift kan aanbieden via de website en geen verkooppercentage hoeft af te dragen. Zo hoop ik de interesse te kunnen wekken bij uitgevers en de prijs zo laag mogelijk te houden voor de consument.

Mijn bedoeling is om een bedrijf op te richtten wat na enkele jaren interessant is voor grote bedrijven om over te nemen. Maar tot die tijd is er ook geld nodig om groei van de website te garanderen.

 

Zijn jullie nog wakker ;)?

Volgens mij heb ik mijn verhaal zo duidelijk en open mogelijk uitgelegd. Zoals jullie waarschijnlijk al merken aan de lengte van het verhaal ben ik er erg enthousiast over en kan ik er wel uren over schrijven en praten.

Het lijkt mij leuk als jullie reageren als je punten ziet waar je het niet mee eens bent (of juist wel) of als je tips en ideeën hebt over bijvoorbeeld een verdienmodel.

 

Groetjes,

 

Dave

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

:) Graag gedaan.

 

Ik moet ook toegeven dat als de text dat ik moet lezen al te lang is dat ik het ook uitprint en lekker op bed verder lees. Maar ik denk dat er wel markt is voor je idee. Google geeft al aan dat je goed zit. Waar ik ook mee zit is dat je best snel andere concurrenten kan/zal hebben en dus moet je denk ik een niche binnen het geheel vinden om overeind te blijven.

 

Misschien zie ik het verkeerd. ???

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Zoals velen heb ik ook dit thread gevolgd. :) Vanmiddag ben ik dit op het web tegen gekomen. :-\

 

Google gaat gescande boeken verkopen

Uitgegeven: 29 oktober 2008 12:52

 

AMSTERDAM - Google heeft een schikking getroffen met de Amerikaanse uitgeversorganisatie AAP, waarbij het bedrijf boeken waarop nog auteursrecht rust, tegen betaling online kan ontsluiten.

bron:nu.nl_ de rest van het artikel

 

En google als leverancier ipv concurrent? (boekenleveranciers leveren toch ook aan bibliotheken...)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Even wat dingen die door m'n hoofd schieten. Of het wat is weet ik niet.

 

Stel jij stelt een e-reader ter beschikking, dan blijft die jouw eigendom.

[*]Is het dan niet mogelijk die zo aan te passen dat deze alleen inlogt op leez.nl cq. alleen content te accepteert die van jouw website komt. Zo voorkom je enigszins dat er illegaal gekopieerd wordt en hou je 'verontreining' van jouw e-book met vreemde content tegen.

[*]Daarnaast de mogelijkheid om content die 'geleend' is na een vaste periode automatisch weer te wissen en content die 'gekocht' is vast op het e-reader te laten staan. Bij beeindiging van abo wordt de 'gekochte' content per CD-ROM o.i.d. aan je klant ter ebschikking gesteld

Zo kun je je bussinessmodel uitbreiden met een digitale bibliotheek boek-e-leen.nl of zo.

 

In dat geval biedt je echt toegevoegde waarde voor de uitgever van bijvoorbeeld tijdschriften en boeken door een doelgroep te bereiken (de huidige bibliotheekbezoekers) die wellicht niet de financien heeft om boeken al dan niet online te kopen.

Maak een jaarabbo dat wat minder kost dan een fysieke bibliotheek met bijvoorbeeld max. 7 digitale uitleningen per week.

Wellicht dat onze overheid er in het kader van het stimuleren van lezen (ook bibliotheken worden gesubsidieerd) ook nog wel interesse in heeft.

Bij deze ben ik je eerste abbonee...

 

edit: typo's aangepast

Link naar reactie
  • 0

Google als leverancier? Waarom niet. Maar ik wil dat Leez.nl zich juist onderscheid van bijvoorbeeld Amazon.com door Nederlandse content te leveren. Dat wil niet zeggen dat ik de doelgroep die graag Engelstalige boeken, tijdschriften enz. leest wil negeren. Maar het zal niet de primaire doelgroep worden.

 

Dat ik mij wil richtten op de doelgroep die Nederlandse boeken, tijdschriften enz. wil lezen brengt gelijk het moeilijkste punt naar voren. Namelijk, de Nederlandse uitgever.

 

Het lijkt mij namelijk dat een uitgever van bijvoorbeeld een tijdschrift liever zaken doet met een bedrijf als bol.com dan een nieuwkomer op de markt. Persoonlijk zie ik dit anders, het is tenslotte nieuwe markt en als startend jong bedrijf kun je snelle acties ondernemen, vaak in tegenstelling tot een log bedrijf als Bol.com.

 

Maar ik hou van kruiwagens die mij bij bedrijven kunnen introduceren (zoals Rebel die mij wilde helpen). Want ik vind het moeilijk om te bepalen met wie ik contact op moet nemen en hoe ik diegene moet benaderen.

 

Mijn idee is om gewoon een aantal grote uitgevers een brief te sturen met daarin de vraag wat een digitaal exemplaar kost van hun product. Zij hebben, denk ik, geen idee en hoop daarom ook aan te sturen op een afspraak. Zodat zij kunnen zien hoe gemotiveerd en serieus ik ben en een nieuwe toekomst voor hun product voor ogen heb.

 

Iedere keer als ik even kort wil reageren dan wordt het een weer een heel verhaal. Komt waarschijnlijk door mijn enthousiasme voor dit onderwerp. When I snap my fingers you will wake up.

 

Link naar reactie
  • 0

Weet je dat ik nog helemaal niet bekend ben met LinkedIn. Natuurlijk heb ik er wel van gehoord, maar heb zelf nog geen account aangemaakt. Ga ik trouwens direct doen. ;). *UPDATE: aangemeld bij LinkedIn*

 

Opzich ben ik ook niet zo bekend met netwerken. Ik bedoel, ik ken jou (u) nog geen eens . Is het dan niet vreemd om te vragen of je mij in contact zou kunnen brengen met een persoon uit jouw netwerk?

Link naar reactie
  • 0

Dan bekijk Betapress ook gelijk even. Dit zijn de 2 grootste spelers op deze markt.

En daarvan heb ik de naam van de commercieel manager voor je, alsmede

De "Strategy & New Business director Sanoma Men's magazines" maar of je die laatste te pakken krijgt, daar kan HL-lid Karen je meer over vertellen

 

 

edit:link toegevoegd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.