• 0

Tariefbepaling Freelance werk

Ik weet niet zeker of ik dit in het goede subforum heb gepost, maar vooruit...

 

Voor mijn oude werkgever werk ik op dit moment freelance voor de opbouw en marketing van een nieuwe webshop en ik doe wat werk voor de klantenservice. Op basis van deze werkzaamheden heb ik een tarief vastgesteld.

 

Nu komen ze echter met de vraag of ik acquisitie zou willen doen voor een nieuw concept. Ik ken het bedrijf goed en ik sta volledig achter het te verkopen product, dus ik ben voor hen inderdaad de beste keuze om die acquisitie te doen.

 

Mijn tarief is echter gebaseerd op de eerste werkzaamheden en niet op acquisitie. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar informatie hierover, maar ik kan weinig relevants vinden.

 

Wat zou een marktconform tarief zijn voor telefonische acquisitie met als doel het genereren van afspraken voor de accountmanager?

 

Is dat het basistarief en een commissie per gemaakte afspraak? Wat is reëel aan commissie?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt verschillende mogelijkheden bekijken:

 

- time & material: ofwel, de tijd bijhouden die je belt, plus de adminstratie (wie heb je gebeld, wat was de reactie, evt follow-up afspraken). Daar reken je een uurtarief voor.

 

- resultaat: per concreet resultaat een bepaald bedrag in rekening brengen. Geen resultaat, geen geld.

 

Of een combinatie. De truc is uit te vinden wat jouw inspanningen waard zijn. Wie gaat het werk doen als jij het niet doet, en wat kost dat?

 

Qua richtlijnen heb ik zelf geen info. Wel ken ik iemand die 25% krijgt voor de verkoop van trainingen (dwz resultaat is inschrijving voor de training).

 

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Deze acquisitie heeft totaal niets te maken met callcenteracties zoals in dat artikel genoemd.

 

Als bedrijf hebben we een concept die bepaalde partijen voordeel kunnen opleveren (aantoonbaar). We benaderen de klant met een uitgewerkt model toegespitst naar zijn eigen organisatie, dus geen belscript.

 

Natuurlijk ben ik telefonisch bereikbaar voor goed advies, maar als dat betrekking heeft op standaard callcenterwerk, dan denk ik niet dat dat mijn vraag zal beantwoorden.

 

Mijn vraag is vooral wat ik voor een commissie per geboekte afspraak kan maken. Ik heb een basis uurtarief voor alle administratie en dergelijke, maar die commissie vind ik erg lastig te bepalen. Een afspraak hoeft natuurlijk niet per definitie opdracht te worden (dat is aan de accountmanager die daar weer commissie over ontvangt). Het binnenkomen bij die bedrijven is echter het meest lastige, dus daar mag dan ook best iets tegenover staan denk ik...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jane,

 

Tenzij je volstrekt andere werkzaamheden bent gaan doen dan toen je in loondienst was, hoop ik voor je dat er minimaal drie maanden plus 1 dag tussen je vertrek als werknemer en binnenkomst als freelancer. Indien dit niet zo is dan is het aannemelijk dat er sprake is van een zogenaamd voortgezet dienstverband.

 

Feitelijk betekent dat dat je ontslag / vertrek als werknemer fiscaal en arbeidsrechterlijk niet heeft plaats gevonden.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Ok, dan toch een aantal feiten, want het zou natuurlijk vervelend zijn als mijn werkgever straks ineens loonheffing moet gaan betalen.

 

Ik heb een VAR Resultaat uit overige werkzaamheden.

Ik ben in februari gestopt met werken en eind Oktober daar weer begonnen.

Voorheen zat ik daar op de Customer Service. Nu doe ik eigenlijk van alles, vooral de ontwikkeling en Marketing van een nieuwe website en het opstellen van een acquisitielijst en Belscript en ik ga dus ook zelf bellen.

 

Ik heb ook een tweede opdracht lopen met montagewerkzaamheden (staat ook op mijn VAR verklaring) wat dus totaal ander soort werk is voor een andere opdrachtgever.

 

Alles factureer ik op dit moment gewoon.

 

Eind december stop ik waarschijnlijk met alle werkzaamheden en ga per januari weer in loondienst werken voor een nieuwe werkgever. Ik heb een droom voor een winkel waar we een haartje vanaf zaten om dat te realiseren. Financiering was rond, alleen de eigenaren hebben op het laatste moment afgehaakt. Toch wil ik die winkel, maar wel met een gedegen financiële basis. Daarvoor is de markt waar ik op dit moment in zit te onzeker. Daarnaast met de huidige economische situatie lijkt het me niet verstandig om vanaf 0 een winkel te gaan beginnen.

 

Het is nu dus tijdelijk tot einde van het jaar om mijn inkomsten aan te vullen.

 

@ Ruben, dank je wel voor de link. Dat is een mooi model.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jane

 

Helaas zegt een VAR ROW helemaal niets. Dan kun je net zo goed geen VAR aanvragen. Met een VAR ROW moet jouw opdrachtgever namelijk nog steeds zelf bepalen of er sprake is van een LB plicht of niet.

 

Dat gezegd hebbende, de fiscus is bij starters niet zo streng. Je moet natuurlijk wel de kans krijgen om een onderneming van de grond te krijgen. Maar starten bij je voormalige baas....? Ik weet het niet. Laten we hopen dat de fiscus niet controleert....

 

Succes!

Joost

 

PS: weer terug on topic hier. Over de VAR is al erg veel geschreven. Zoek even op VAR rechts bovenin.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.