• 0

Doorstarten van een bedrijf die start voorbij is.

Hierbij open ik een discussie over het doorstarten van een klein bedrijf.

Wat zijn de muren en hoe die omver te krijgen.

Wat is het juiste moment etc. Welke samenwerking etc.

 

Het gaat hier niet over startersperikelen, die zijn van een andere orde!

Het gaat om bedrijven die klein zijn en best wel lekker draaien maar mogelijk veel potentie laten liggen.

Wie geeft een schot voor de boeg?

 

André

Amersfoort

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

??? Heb je nu een concrete vraag André? Want dit is wel erg algemeen en breed, en daardoor amper bespreekbaar ben ik bang. Ga je zelf een bedrijf overnemen? Hoe groot ('klein' is ene nogal rekbaar begrip), producten of diensten, in welke branche, is/zijn het BV('s), zijn er werknemers of niet, enzovoort? Als dat wat duidelijker is, zijn er vast experts die een duit in het zakje kunnen doen :)

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen allemaal. Ten eerste, ik had mijzelf nog niet voorgesteld en gooide zomaar deze stelling in de lucht.

Ik kwam er gisteravond achter dat deze site bestond en moet nog even uitzoeken hoe e.e.a. werkt. Een mooi forum lijkt mij dit. De stelling, doorstarten is inderdaad wat te algemeen. Ik zal gaanderweg ook wat specifieker worden maar moet nog even wennen aan deze manier van communiceren. Het lijk mij wel handig om een voorbeeld van mijzelf uit de doeken te doen zodat er wat houvast is in het verhaal. Zal dit stukje bij beetje doen. Vermoedelijk zijn er wel overeenkomsten met andere bedrijven/bedrijfjes. Hier een deel van de schets: Op dit moment bezig ik een klussenbedrijf en werk zeer nauw samen met een ander klusbedrijf. Naar buiten toe zijn wij een 2-eenheid maar wel met gescheiden boekhoudingen.

Ikzelf ben al aktief vanaf 1993 en in die eerste jaren was mij bedrijf gericht op het leveren van personele diensten aan diverse bedrijfstakken, dit alles in franchiseverband waarvan ikzelf een franchisenemer was. dit duurde tot 1996. E.e.a. met personeel in dienst etc. Daarna een periode van andere vormen van ondernemen en uiteindelijk draai ik als eenmanszaak een klussenbedrijf. Zo als alles moet draaien in deze vorm, dat doet het ook wel, aan klanten, kennis en benodigdheden geen gebrek gelukkig. In principe kan op deze manier worden doorgegaan mits natuurlijk de gezondheid blijft en geen depressie over ons heen komt etc.Dat geld voor allemaal. Voor wat ik nu doe is , hoe raar het ook klinkt, heel veel dingen gemakkelijk om te doen voor mij, ik zou zo voor iemand een klusbedrijf kunnen opzetten en in notime zal die tent gaan draaien, daar heb ik in de loop der jaren wel kaas van gegeten, zou best wel tot een bepaald level iemand van advies kunnen voorzien met alle ins en outs. Hiermee zeg ik heus niet dat ik alles al weet, er is een level die ik bij nader waarschijnlijk ga oversteken, heb een tijdje gedacht of ik daar wel zin in heb etc. De plannen die ik heb liggen in het verlengde van waar ikzelf aardig goed in ben maar ik besef ook dat ik dat niet alleen ga doen. Dit zal een doorstart betekenen met andere mensen erbij en op gelijke voet mee zal samenwerken. Wat dat gaat worden doe ik met een vervolgstukje uit de doeken en zal daarbij punten noemen waarvan ik denk dat die van belang zijn. Dit verhaaltje is bedoeld om een richting te krijgen in dit onderwerp en gaanderweg zal er van alle kanten wel op worden geschoten , dat is prima. Ikzelf sta nu voor een sprong, een higherlevel zeg maar, wat niet eens perse hoeft maar ik zie aan de andere kant zo veel potentie voor heel veel mensen dat het zonde is om er niets mee te doen. Verhaal volgt... zodra gelegenheid. Reageren kan altijd natuurlijk.

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Beste André,

 

Ik wordt niet echt wijzer uit je verhaal en kan de link "doorstart"ook niet direct plaatsen.

Wat ik begrepen heb (hou me ten goede als ik het verkeerd zie) is dat je al enige tijd kennis en ervaring heb als klusbedrijf en je dat met een partner heb gedaan waarvan jullie een gescheiden boekhouding hadden.

Nu wil je dat zelfde blijven doen maar geheel zelfstandig zonder een partner. Wat jij dus ziet als een doorstart. Heb ik dat correct?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij probeert André ons vooral te vertellen dat hij wil doorgroeien naar een next level.

Na jarenlang een relatief klein bedrijf te hebben gehad wordt het allemaal een beetje meer van hetzelfde.

Vanuit die insteek heeft hij bedacht dat hij graag andere (aanstaande) ondernemers wil helpen een soortgelijk bedrijf op te zetten. Iemand opperde al eerder de franchiseconstructie, dat lijkt mij ook een mooie oplossing voor André.

Een bekende franchise in de kluswereld is de Klussenier, deze franchiseorganisatie voor klusbedrijven.

 

Ik denk dat heel veel mensen op deze site doorstarten associëren met het voortzetten van bedrijfsactiviteiten na een (bijna) faillissement.

Link naar reactie
  • 0

Vervolg..

Heb ook de reacties tot nu toe gelezen en ga samenvattend door.

Wat franchising betreft, mogelijk denk ik in die richting maar dan in afwijkende vorm.

Mijn situatie: Heb een goedlopend bouw-klussenbedrijf, genaamd Bouw- Onderhoud-Renovatie Heiwegen. Hiermee bedien ik de wensen van voornamelijk particuliere klanten op het gebied van ramen, deuren, kozijnen, zolderverbouwingen, uitbouwen etc. Meestal zijn dit projecten die 1 tot 2 weken duren. Nu wil ik een onderscheid gaan maken tussen langere projecten en zeer korte opdrachten. De langere projecten zullen blijvend vallen onder B.O.R.Heiwegen. De kortlopende opdrachtjes zullen worden bediend door kleinklusje.nl zoals de naam ook al zegt. Dit loopt ook al. Hier koppel ik de korte opdrachten samen tot een dagtaak. Zo nu en dan reserveer ik ook een dag speciaal hiervoor. Het zijn bijv. werkzaamheden die vaak met een uurtje tot 1 dag zijn opgelost. Gelijkertijd zijn het werkzaamheden die vaak iets te ver gaan voor een doehetzelver. Ik richt mij op zeer kleine werkjes waar enige vakkennis voor nodig is. Bijv. een houtrotreparatie, een kitnaad vervangen in de badkamer, een voordeur afhangen, een vloer-wandreparatie, een waterleiding leggen, een paar electrapunten bijmaken, een groepenkast vervangen, etc. Samenvattend, het gaat met name om die specifieke klusjes die zodanig kort zijn in tijdsduur en waar een bouw of klusbedrijf niet voor wil langskomen. Nu is het zo dat ik natuurlijk niet heel Nederland hiermee kan bedienen. Daarom denk ik in een vorm waarbij ik anderen ga betrekken.

En die vorm is niet de gebruikelijke franchise met maandomzetfee, instapentree etc. maar anders. En hoe anders dat vervolg ik weer…

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Beste André,

 

Je zou de discussie enorm helpen door gewoon duidelijk aan te geven waar je precies met je vraagstelling naar toe wilt gaan. Zo onderhand lijkt het er namelijk steeds meer op dat je bezig bent toe te werken naar de onthulling van een van je eigen diensten.

 

Wil je dat mensen meedenken om een concept verder uit te werken dan is dat ook prima, maar ook hier, stel een duidelijke vraag en geef daarbij relevante informatie. Op deze manier haken mensen af.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad wat lang van stof. Moet even wennen aan wat gebruikelijk is op dit forum.

Vanaf nu kort en bondig! Ik/wij gaan doorstarten met Kleinklusje.nl

Er zullen steunpunten komen buiten de regio's die nu al bediend worden.

Er zullen ondernemers nodig zijn die naast hun eigen soortgelijk bedrijf deze tak erbij willen gaan doen.

Diegene die dat gaat oppakken zijn verzekerd van werk dat centraal binnenkomt.

Ik wil ook dat deze ondernemers niet zwaar aan een contract hangen in de vorm van franchise maar een exitmogelijkheid hebben als dit hun niet past. Omzet is volledig voor diegene die ook het werk uitvoert wel zal er iets verzonnen moeten worden in de vorm van een contributie voor aansluiting bij kleinklusje.nl Ik wil ook dat er een soort van gelijkwaardige opzet komt waar een aangeslotene zich bij thuisvoelt. De vraag is: welke samenwerkvormen zijn mogelijk in een minder strak verband dan franchising? En zodanig dat de kosten van steun, promotie etc. gedekt worden. Ik wil geen faktuurcontrole bij aangeslotene, geen omzetcriterium, etc.

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
  • 0

Iets in de geest van die bouwofferte sites.

Bouwbedrijven betalen daar abonnements kosten voor om een offerte te mogen ontvangen.

In jouw geval stuur jij ze de aanvragen door. De aangesloten bedrijven komen niet met naam en toenaam op de site.

 

Je zou de aanvragen ook op een besloten veiling of werklijst kunnen zetten waar de aangesloten bedrijven kunnen reageren op de aanvraag. Wanneer ze interesse hebben kunnen ze tegen betaling de adresgegevens van de klant krijgen. Wanneer ze eenmaal in contact zijn met de klant ben jij wel je inkomsten kwijt. Klant neemt dan direct contact op met het bedrijf.

 

Valkuil wordt denk ik het op niveau houden van de serviceverlening door de aangesloten bedrijven

Link naar reactie
  • 0

Hallo Walter,

De vorm die je schetste heb ik niet voor ogen. Ik zie bij voortzetting dan graag dat een instapper er voor wil gaan terwijl deze wordt gesteund met werkaanvragen, reclame, promotie etc. Diegene die gaan meedoen moet dan ook dezelfde pet op hebben als ik heb, namelijk uitkomen voor kleinklusje.nl Ik overdenk dit te doen middels een soort van vastgestelde kwartaalcontributie, met een kwartaalexitmoment als aangeslotene dat wil, dus iets anders dan franchise. Verder wil ik niet persé de bovenbaas over deze formule zijn, iemand die een regio instapt om te gaan ondernemen moet net zo als ikzelf in staat zijn zijn brood te verdienen. Ik denk erover om geen omzetfee te hanteren dus maar een vastgestelde contributie.

Ik vraag mijzelf een paar dingen af: 1.ga ik het in de hand houden. 2.Hoe laat ik mijzelf voor bewezen diensten betalen door aangeslotene. 3.Hoe voorkom ik dat mijn formule zuiver blijft. 4.Kan ik beter beginnen met extentie net buiten mijn eigen regio's zodat ik gemakkelijker hulp kan bieden. etc.

 

-Heiwegen Promoting : administratief- & technisch gerelateerde portals.

-B.O.R.Heiwegen : bouw- onderhoud- en renovatiewerken.

-Kleinklusje : bouwtechnische werkjes met een kop en een staart.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.