Ga naar inhoud

betalinging ontvangen via paypal - kosten ? btw ?

Geplaatst:

ticky

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier dus ik hoop dat dit de juiste topic is voor m'n vraag :)

Als iemand mij via paypal betaald dan houdt paypal een bedrag in voor hun kosten.

Dus stel iemand stuurt 100 euro dan hou ik bijvoorbeeld 98 euro over.

Moet ik dan in m'n boekhouding 98 euro opvoeren voor een rekening van 100 euro en apart de kosten van paypal erbij zetten ? Of hoe kan ik dat het beste doen ?

De kosten van paypal, die hou ik bij, kan ik deze dan aftrekken van de winst of hoe moet ik deze het beste boeken ?

Bij een bank overschrijving is het simpel, maar ben een beetje in de war met paypal.

Alvast bedankt voor alle tips !

Featured Replies

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Paypal is een bank

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Geplaatst:

ticky

• Auteur

Paypal is een bank

Ja, ze hebben een bank-licentie maar dat wil nog niet zeggen dat ze opereren als een nederlandse bank. Dus als iemand me wat bruikbare advies kan geven mijn dank :)

Geplaatst:

Grumpy12

betaald 100,- - bankkosten 2,- De klant heeft toch honderd piek betaald. Nou, die wordt dan als betaald geboekt. De bank (paypal) berekent 2,- aan kosten? Nou, die worden als bankkosten geboekt. Je denkt toch niet dat er nog een Nederlandse bank is die het gratis doet. Echter Paypal maakt het per transactie inzichtelijk.

Geplaatst:

ticky

• Auteur

betaald 100,- - bankkosten 2,- De klant heeft toch honderd piek betaald. Nou, die wordt dan als betaald geboekt. De bank (paypal) berekent 2,- aan kosten? Nou, die worden als bankkosten geboekt. Je denkt toch niet dat er nog een Nederlandse bank is die het gratis doet. Echter Paypal maakt het per transactie inzichtelijk.

Ok, daar kan ik wat mee. Voor zover ik weet betaal je niks als iemand geld van zijn rekening naar mijn rekening stuurt (prive rekeningen). Zaken rekening is dan anders.

Die paypal kosten, dat zijn dus kosten die ik voor m'n IB kan gebruiken toch ?

Geplaatst:

renep

Die paypal kosten, dat zijn dus kosten die ik voor m'n IB kan gebruiken toch?

Nee, kosten spelen geen rol in de IB. Je berekent winst = omzet - kosten. De winst wordt belast.

Geplaatst:

ticky

• Auteur

Die paypal kosten, dat zijn dus kosten die ik voor m'n IB kan gebruiken toch?

Nee, kosten spelen geen rol in de IB. Je berekent winst = omzet - kosten. De winst wordt belast.

Thanks !

PS: een goed forum lancelots, bezoek het ook af en toe :)

We know ;) MOD

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Ter verduidelijking:

De kosten van Paypal vormen ondernemingskosten. Die kosten verlagen de winst. Door de lagere winst betaal je dus minder belasting.

@Ticky, als je met

Die paypal kosten, dat zijn dus kosten die ik voor m'n IB kan gebruiken toch ?

bedoelt dat die kosten aftrekbaar zijn voor de IB, dan klopt dat. Maar dan natuurlijk wel als kosten in de winstaangifte en niet zomaar ergens aftrekbaar.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.