Ik heb het voor mijn gevoel niet helemaal slim aangepakt met mijn bedrijfspand.
Om het een en ander recht te zetten heb ik de volgende brief voor de belastingdienst geschreven, graag jullie commentaar :).
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb eind 2007 het pand van mijn buurman erbij gekocht.
In eigen beheer heb ik het nodige aan het pand verbouwd.
Deze kosten heb ik gesplitst in;
• Kosten die betrekking hebben op de onderste 3 verdiepingen.
In de onderste verdiepingen heb ik geopend kunstgalerie Onder de Peperbus. Alle BTW voor zowel de verbouwing als de inrichting van de galerie heb ik de afgelopen kwartalen afgetrokken.
• Kosten die betrekking hebben op de bovenste 2 verdiepingen.
Op de twee bovenste verdiepingen heb ik een appartement in de verhuur. De huurders maken gebruik van de gezamenlijke voordeur (niet bouwkundig splitsbaar). Ik heb een gescheiden administratie bijgehouden en geen BTW afgetrokken.
• Gezamenlijke kosten.
Enkele kosten zoals de cv die ik niet kon rekenen tot het een of het ander heb ik verdeeld volgens de verhouding 70% galerie 30% appartement. (Kosten voor de badkamer en de keuken heb ik gerekend tot het appartement, terwijl feitelijk deze ook gedeeld zijn)
Zoals u zult begrijpen is dit geen makkelijke situatie. Het vergt veel administratie en dus tijd. Nu hoe het zit, maar als de belastingdienst over 5 jaar met vragen komt moet ik het nog maar net weten. Dus -> nog meer administratie.
Bovendien loopt de galerie totaal niet, en ik verwacht dit jaar nog te stoppen en me ergens anders op te gaan richten. Misschien dat ik het pand weer zelf ga gebruiken, maar het kan ook zijn dat ik het ga verhuren.
In ieder geval is het zaak om het snel een stuk eenvoudiger te maken en duidelijk voor mezelf en de belastingdienst te scheppen.
Dat is de reden dat ik met het volgende voorstel kom;
• Ik draai de administratieve splitsing van het pand terug en breng het gehele pand naar mijn privé vermogen (box 3)
• De BTW die ik met de voorbelasting heb terug gevorderd en die betrekking heeft op de verbouwing aan de onderste verdieping betaal ik terug aan de belastingdienst.
• De BTW die ik met de voorbelasting heb terug gevorderden en die betrekking heeft op de inrichting van de galerie laat ik ongemoeid.
• De onderste 3 verdiepingen hebben een omvang in m2 en een waarde van ongeveer 70% van het totale pand. Ik zal 4% fictief rendement rekenen over 70% van de actuele waarde van het pand.
Graag ontvang ik uw beslissing betreffende mijn voorstel zo spoedig mogelijk, bij voorkeur nog dit jaar.
Voor vragen ben ik telefonisch bereikbaar op nummer 06-mobiel nummer verwijderd (MOD). Ook dan ik u desgewenst een rondleiding ter plaatse geven.
Ik had verder nog als vraag of dit gevolgen heeft voor de inkomsten belasting waar ik rekening mee moet houden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Mark 82
Mark 82
Beste HL-ers,
Ik heb het voor mijn gevoel niet helemaal slim aangepakt met mijn bedrijfspand.
Om het een en ander recht te zetten heb ik de volgende brief voor de belastingdienst geschreven, graag jullie commentaar :).
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb eind 2007 het pand van mijn buurman erbij gekocht.
In eigen beheer heb ik het nodige aan het pand verbouwd.
Deze kosten heb ik gesplitst in;
• Kosten die betrekking hebben op de onderste 3 verdiepingen.
In de onderste verdiepingen heb ik geopend kunstgalerie Onder de Peperbus. Alle BTW voor zowel de verbouwing als de inrichting van de galerie heb ik de afgelopen kwartalen afgetrokken.
• Kosten die betrekking hebben op de bovenste 2 verdiepingen.
Op de twee bovenste verdiepingen heb ik een appartement in de verhuur. De huurders maken gebruik van de gezamenlijke voordeur (niet bouwkundig splitsbaar). Ik heb een gescheiden administratie bijgehouden en geen BTW afgetrokken.
• Gezamenlijke kosten.
Enkele kosten zoals de cv die ik niet kon rekenen tot het een of het ander heb ik verdeeld volgens de verhouding 70% galerie 30% appartement. (Kosten voor de badkamer en de keuken heb ik gerekend tot het appartement, terwijl feitelijk deze ook gedeeld zijn)
Zoals u zult begrijpen is dit geen makkelijke situatie. Het vergt veel administratie en dus tijd. Nu hoe het zit, maar als de belastingdienst over 5 jaar met vragen komt moet ik het nog maar net weten. Dus -> nog meer administratie.
Bovendien loopt de galerie totaal niet, en ik verwacht dit jaar nog te stoppen en me ergens anders op te gaan richten. Misschien dat ik het pand weer zelf ga gebruiken, maar het kan ook zijn dat ik het ga verhuren.
In ieder geval is het zaak om het snel een stuk eenvoudiger te maken en duidelijk voor mezelf en de belastingdienst te scheppen.
Dat is de reden dat ik met het volgende voorstel kom;
• Ik draai de administratieve splitsing van het pand terug en breng het gehele pand naar mijn privé vermogen (box 3)
• De BTW die ik met de voorbelasting heb terug gevorderd en die betrekking heeft op de verbouwing aan de onderste verdieping betaal ik terug aan de belastingdienst.
• De BTW die ik met de voorbelasting heb terug gevorderden en die betrekking heeft op de inrichting van de galerie laat ik ongemoeid.
• De onderste 3 verdiepingen hebben een omvang in m2 en een waarde van ongeveer 70% van het totale pand. Ik zal 4% fictief rendement rekenen over 70% van de actuele waarde van het pand.
Graag ontvang ik uw beslissing betreffende mijn voorstel zo spoedig mogelijk, bij voorkeur nog dit jaar.
Voor vragen ben ik telefonisch bereikbaar op nummer 06-mobiel nummer verwijderd (MOD). Ook dan ik u desgewenst een rondleiding ter plaatse geven.
Ik had verder nog als vraag of dit gevolgen heeft voor de inkomsten belasting waar ik rekening mee moet houden?
Hoogachtend,
Mark Wessels
Onder de Peperbus
www.rondvaartzwolle.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
13 antwoorden op deze vraag