• 0

Vermindering IB bezwaar maken niet mogelijk?

In 2007 heb ik een schatting gedaan over mijn inkomen. Dit bleek later te hoog waardoor ik bij de definitieve aangifte geld terug kreeg. De rede dat deze schatting te hoog was is omdat ik (eerder dan verwacht) een grote investering had gedaan die natuurlijk aftrekbaar was. Ik zal niet in details treden, maar het gaat om een investering die om de 20 jaar plaats vindt en dus niet jaarlijks terugkeert.

 

Begin 2008 heeft de belastingdienst zelf een schatting gemaakt voor mijn inkomen. Ze hadden hiervoor mijn schatting voor 2007 als leidraad gekozen (althans dat denk ik omdat ik exact even veel betaalde). Ze hebben de investering hierbij niet van de winst afgetrokken waardoor het redelijk leek te kloppen.

 

Vorige week heb ik echter een vermindering van de voorlopige aanslag gekregen waardoor ik ineens een hoop geld terug kreegg. De rede hiervoor is omdat ik in 2007 ook geld terug kreeg. Dat dit door een investering kwam, die ik de komende twintig jaar niet meer doe lijkt ze niet te interesseren.

 

Het probleem is nu dat ik relatief veel te weinig inkomstenbelasting betaald heb. Dit is op zich niet zo erg want dat spaar je op en betaal je later bij de definitieve aanslag, alleen dan betaal ik dus wel iets van 5% rente over het hele bedrag en dat vind ik zuur. Daarbij lijkt er ook geen andere mogelijkheid aangezien ik geen bezwaar mag aantekenen.

 

Wat kan ik het beste doen? Het liefst zou ik het bedrag, plus zelfs nog meer omdat mijn winst hoger uitvalt dan verwacht, terugstorten maar dat blijkt dus niet mogelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Renep > Dat staat op het formulier, bezwaar aantekenen is niet mogelijk. Het gaat voor de duidelijkheid over een correctie van een door hen opgelegde voorlopige aanslag.

 

Christine > Een accountant kijkt eens per jaar alles grondig na en verzorgt de aangifte, jaarcijfers, etc. maar een advies hier is desalniettemin welkom.

Link naar reactie
  • 0

Achteraf gezien is daar weinig meer aan te doen. Je kunt echter altijd verzoeken om een (verhoogde) aanslag op basis van hoger inkomen e.d. In dat geval vermijd je dus de rente over een latere aanslag.

 

Simpel een briefje schrijven naar de belastingdienst waarin je verzoekt het belastbare inkomen hoger vast te stellen en dientengevolge een aanvullende voorlopige aanslag op te leggen.

 

Soms is het leven eenvoudiger dan gedacht.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft de TS het over een ambtshalve aanslag. Zal waarschijnlijk ook ergens op het papiertje staan.

 

Een zelf getypte/geschreven brief zou ik niet adviseren omdat ik aan de belastingtelefoon altijd moest zeggen dat deze niet in behandeling worden genomen.

 

Wat ik zou doen is opnieuw een aangifte indienen over het jaar waarin jij nogmaals aangeeft dat jij een hogere winst verwacht dan afgelopen jaar. Deze nieuwe aangifte moeten ze bij mijn weten ook behandelen.

 

Dus mijn advies is om een nieuwe aangifte in te dienen.

 

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Een zelf getypte/geschreven brief zou ik niet adviseren omdat ik aan de belastingtelefoon altijd moest zeggen dat deze niet in behandeling worden genomen.

 

Dat geeft eens te meer de kwaliteit van de belastingtelefoon aan.

 

Ik heb wel even een paar vragen. Ten eerste: die investering die je 1 keer in de 20 jaar doet, moet je die niet activeren en dan afschrijven, in plaats van direct ten laste van je winst brengen?

 

Wat voor brief heb je nu precies gehad? Tegen een voorlopige aanslag kun je tegenwoordig bezwaar maken (vroeger kon dat niet, dan kon je alleen verzoeken om een lagere of hogere aanslag). Het wil nog wel eens gebeuren dat er een verkeerde rechtsmiddelenverwijzing opgenomen wordt. Dat houdt in dat er dan bijvoorbeeld op staat dat je geen bezwaar kunt maken, terwijl ze bedoelen dat je binnen 6 weken bezwaar kunt maken.

 

Mijn advies: stuur een kort briefje naar de belastingdienst, waarin je aangeeft dat de vermindering van de voorlopige aanslag onterecht is. Voeg een berekening van de winstschatting bij en vraag om een verhoging. Je kunt ook kijken of je opnieuw een schattingsformulier in kunt sturen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf er een hard hoofd in hebben dat de belastingdienst ook een zelf getypt briefje in behandeling nemen. Volgens mij nemen ze alleen documenten in behandeling zoals formulieren van de belastingdienst zelf en brieven in een bezwaar traject.

 

Het is ook mogelijk om langs te gaan op het beherende kantoor (die de aanslag hebben opgelegd) en daar aan de balie je verhaal te doen. Het kan even wachten zijn maar dan heb je wel iemand recht voor je neus in de plaats van een persoon aan de belastingtelefoon.

 

Wat de aftrek inhoud zou het een investeringsaftrek kunnen zijn.

 

De niet serieuze optie is dat het een investering van minder dan €450 is ;)

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

even wat feitjes en vragen,

 

De fiscus schat altijd op basis van de hen meest recent bekende gegevens. Ze gaan echt niet kijken of jij eens in de 20 jaar een enorme investering doet. Dat wordt wettelijk ook niet van ze verwacht.

 

De vermindering van de voorlopige aanslag is geen probleem.

 

Als je snel het tekort wilt inlopen, dan kun je simpelweg vragen om een (nadere) voorlopige aanslag 2008! Gewoon een briefje sturen waarin je een nieuwe opstelling maakt van de winstverwachting 2008. De rente loopt overigens al sinds 1 juli van dit jaar, dus snelheid is geboden.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf er een hard hoofd in hebben dat de belastingdienst ook een zelf getypt briefje in behandeling nemen. Volgens mij nemen ze alleen documenten in behandeling zoals formulieren van de belastingdienst zelf en brieven in een bezwaar traject.

 

Mijn ervaring is anders: zelfgeschreven bezwaarschriften werden altijd voortvarend in behandeling genomen. Elektronisch ingediende aangiften liggen in de ijskast. Voor mij dus weer gewoon een eigen bezwaarschrift.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.