• 0

factuur van eigen bv naar andere eigen bv

 

Vanuit een eenmanszaak verricht ik veel werk voor een enkele specifieke onderneming. Kort door de bocht: De eenmanzaak functioneert als de marketing en communicatie afdeling van mijn klant. Van eenmanszaak zou ik graag doorgroeien tot BV en ook de betreffende klant is bereid mij hierin te ondersteunen.

 

De klant bestaat uit een holding waar verschillende BV's onder hangen. Stel ik voeg mijn eenmanszaak als BV toe aan deze holding waarbij ik zelf 50% van de aandelen neem en mijn klant voor de ander helft.

 

Is het voor mijn klant een groot voordeel omdat zijn kosten nu omzet zijn voor een BV waarvan hij zelf 50% aandeelhouder is geworden? In de huidige situatie is hij de kosten immers gewoon kwijt. Is dit een juridisch correcte structuur of een hersenspinsel wat helemaal niet mag?

 

Ben benieuwd naar de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is het voor mijn klant een groot voordeel omdat zijn kosten nu omzet zijn voor een BV waarvan hij zelf 50% aandeelhouder is geworden?

 

Aandeelhouders hebben niet zozeer belang bij omzet, maar bij winst die leidt tot dividenduitkering en bij de waarde van hun aandelen. Als de omzet van de BV vrijwel geheel in jouw salaris en andere kosten gaat zitten, dan heeft de klant/aandeelhouder volgens mij geen belang bij deze constructie.

 

En wat is jouw belang? Je wordt zo wel erg afhankelijk van die ene klant, lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

In die constructie gaat het geld van de klant naar jouw BV die voor de helft in handen is van de klant. De winst verschijnt als eigen vermogen op de balans, die dus voor de helft van jouw klant wordt.

 

Het voordeel voor jouw klant is vrij duidelijk, maar voor jou niet.

 

 

 

Vanuit een eenmanszaak verricht ik veel werk voor een enkele specifieke onderneming. Kort door de bocht: De eenmanzaak functioneert als de marketing en communicatie afdeling van mijn klant. Van eenmanszaak zou ik graag doorgroeien tot BV en ook de betreffende klant is bereid mij hierin te ondersteunen.

 

De klant bestaat uit een holding waar verschillende BV's onder hangen. Stel ik voeg mijn eenmanszaak als BV toe aan deze holding waarbij ik zelf 50% van de aandelen neem en mijn klant voor de ander helft.

 

Is het voor mijn klant een groot voordeel omdat zijn kosten nu omzet zijn voor een BV waarvan hij zelf 50% aandeelhouder is geworden? In de huidige situatie is hij de kosten immers gewoon kwijt. Is dit een juridisch correcte structuur of een hersenspinsel wat helemaal niet mag?

 

Ben benieuwd naar de reacties

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

@ rene & henny

 

Bedankt voor de reacties. In jullie antwoorden zie ik dingen terug die ik ook al door mn gedachten heb zien komen. Vooralsnog verhuur ik mezelf als fulltime externe aan de klant zonder zelf veel aan aquisitie te doen of de ambitie waar te maken meer klanten te halen en zo in de breedte te groeien. Het opzetten van een bv zorgt ervoor dat mijn klant, de andere aandeelhouder, me toegang geeft tot een groot netwerk wat hij actief naar me toe zal brengen. Zodoende komt er meer geld in de tent waardoor plannen die nu op de plank blijven liggen uitgewerkt kunnen worden.

 

Al met al heb ik het idee dat er ergens een win-win situatie valt te halen. Krijg de puzzelstukjes vooralsnog even niet in de juiste format.

Link naar reactie
  • 0

Hoe is het met de waardering van de EZ en de BV? Brengt hij meer in, of is het andersom. Zijn er contracten die er in de BV zijn die onbekend zijn op moment van inbreng van de EZ? Is er rek courant aan prive? etc etc

 

Inzicht in dit soort zaken lijken me zeer belangrijk, Due Diligence , waarderingsrapportage, zaken waar je stil bij moet staan.

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Secondnew

 

Begrijp ik goed dat jij maar 1 opdrachtgever hebt? En nog geen problemen met de fiscus over een verkapt dienstverband?

In dat kader zou jouw constructie jou een enorm risico besparen. Als (mede)aandeelhouder heb je er geen omkijken meer naar of er sprake is van een verkapt dienstverband.

 

Zorg idd wel dat jouw beloning in stand blijft tov nu en vraag gerust verder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@WWB: De bv van de klant is gezond en vermogend en zal er geen moeite mee hebben de 18 k in te leggen. Iets wat ik zelf minder eenvoudig kan realiseren. Ook hier een onderdeel van de puzzel: In ruil voor inleg van kapitaal een aandeel in de tent en voor mij de mogelijkheid plannen gerealiseerd te krijgen.

 

@joost: Ik ben halverwege dit jaar gestart en 99% van mn tijd bij 1 klant gespendeerd. Hiernaast een klein klusje voor een andere opdrachtgever gedaan. Beschik echter over een VAR dus verwacht hier voor dit jaar geen problemen van te ondervinden.

Link naar reactie
  • 0

 

 

@joost: Ik ben halverwege dit jaar gestart en 99% van mn tijd bij 1 klant gespendeerd. Hiernaast een klein klusje voor een andere opdrachtgever gedaan. Beschik echter over een VAR dus verwacht hier voor dit jaar geen problemen van te ondervinden.

 

Daar ligt dan nog steeds een probleem! De VAR aanvraag kent 1 duidelijke vraag:

 

Verwacht u dat de inkomsten in het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt, voor meer dan 70% worden behaald bij één opdrachtgever?

 

Indien je hier nee geantwoord hebt, is de verleende VAR dus niet geldig. De fiscus zal dan loonbelasting (want verkapt dienstverband) na kunnen heffen bij:

1. de opdrachtgever als deze dit had kunnen weten

2. jou in de overige gevallen.

 

Dat neemt dan meteen jouw fiscale ondernemingsvoordelen weg! Dus geen zelfstandigen- en startersaftrek.

 

Let wel: hier zal de fiscus dus wel controle op moeten verrichten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beschik echter over een VAR dus verwacht hier voor dit jaar geen problemen van te ondervinden.

 

Dat je een VAR hebt zegt op zichzelf niks. Het gaat erom welke conclusie in die VAR staat (wuo, row, dga, loon) en of de werkelijkheid nog steeds overeenkomt met de antwoorden die je op het var-aanvraagformulier hebt gegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.