Student wil ondernemen, maar geen idee waarmee

Aanbevolen berichten

Een bedrijf runnen doe je niet zomaar ff.

Ik heb toevallig vandaag veel nagedacht over wat me het meest is tegengevallen in het afgelopen jaar (ik ben nu een kleine 1,5 jaar ondernemer en bijna 1 jaar echt open).

En dat is vooral de tijd die alles kost.

Als ik naar mijn webshop kijk ben ik dagelijks wel wat tijd kwijt met het inpakken en verzenden van de pakketten maar verreweg de meeste tijd gaat zitten in het up to date houden van de site, de boekhouding, marketing e.d.

 

De leveranciers in mijn branche waarbij je dingen los per stuk kunt krijgen zijn veel duurder dan de bedrijven waar ze met minimale afnames werken.

 

Af en toe is een jong bedrijf behoorlijk demotiverend want je bent nu eenmaal niet in 1 dag ff binnen.

Ga voor jezelf vooral goed na wat je leuk vind, waar heb je affiniteit mee of lijkt je heel interessant.

Het werken in en voor je bedrijf moet leuk zijn want anders red je het niet!

 

Persoonlijk kan ik je aanraden een cursus ondernemersvaardigheden te doen.

Dan leer je een stuk basis over wat er allemaal bij komt kijken.

Daarna kan je een ondernemingsplan gaan schrijven om te zien of jou idee haalbaar is.

 

Je hoeft echt niet de enige te zijn maar een branche die overvol zit is natuurlijk ook niet handig.

 

Succes!

Link naar reactie

ik ben 1/2dag per week verbonden aan de Minor Ondernemerschap (http://www.ondernemerschaphva.nl/) van de HvA. De meeste universiteiten en hogescholen hebben ook zo'n minor. wellicht kan je daar eens gaan praten, wat lessen meedoen, wat ideeen opdoen. succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Om terug te komen op het webshop-ondernemen.

Natuurlijk willen mensen graag spullen snel in huis hebben, ze willen een absolute bodemprijs en ook nog eens top service. Die drie dingen gaan niet samen. Service kost geld.

 

Voor de webshop die ik run heb ik grofweg een kleine basisvoorraad ingeslagen. Als een klant wordt verteld dat zijn onderdeel niet voorradig is en bij een leverancier/importeur moet worden besteld, hebben ze daar meestal wel begrip voor.

 

Natuurlijk is dat wel branche-afhankelijk.

 

@TS:

het hostess-idee klinkt helemaal niet verkeerd. Ga dat eens uitdenken, maak een baten/kosten-analyse. Zet dat hier neer en laat mensen het bekijken/afschieten.

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie

Zie deze thread ook maar als een manier om aan je mensen-skills te werken, die zijn onontbeerlijk als je onderneemt. Bij tegengas roepen dat je niet één of andere debiel bent is geen respectvolle manier om om te gaan met mensen die de moeite nemen je vooruit te helpen, ook niet met jezelf.

Idem over hostess-derrieres.

 

Misschien is het een zelfbeperkend denkbeeld dat je geen idee hebt waarmee je zou kunnen ondernemen. Koop een opschrijfboekje en ga daar ideeën in verzamelen, praat met mensen over wat ze inspireert, denk na over wat jij gaaf vindt, "wat je niet laten kunt" (daar zit je kracht). Maak er een project van in plaats van één vraag waar je nu antwoord op zoekt, het is een creatieproces, geen opdracht of vraag, waardoor je, als je die goed beantwoordt, door mag naar het volgende level. Als je nu zelf leert hoe je zo'n proces aanpakt kom je straks niet voor het blok te staan als de volgende uitdaging zich aandient.

Kijk naar de huidige hostess-business en vraag je af hoe je daar waarde aan kan toevoegen in plaats van in een kant-en-klaar 'goudmijntje' te willen stappen.

 

 

Link naar reactie

Inderdaad! Met mensen omgaan (en dus ook je klanten) is een vak. Eerlijk gezegd een gebied waar ik zo mijn beperkingen heb, doordat ik niet veel geduld heb met de mensheid.

 

Ik denk ook dat het heel goed is om eens je licht op te steken via een baan bij een werkgever. Zo kom je er snel achter of je baan bij je past en zoniet, dan kan je iets anders zoeken. Soms komt je roeping uit onverwachte hoek, zoals bij Menno, die na zijn studie een kantoorbaan niet zag zitten en vervolgens een superieure bakker werd.

 

Het is soms beter te weten wat je NIET wil, dan wat je WEL wil.

 

 

Link naar reactie

Beste Yantje,

 

Ik heb de discussie met grote interesse gevolgd. Omdat ik het toejuich dat mensen naast hun studie willen ondernemen. Omdat ik dat zelf ook heb gedaan. En omdat ik ook veel ondernemers tegenkom die ook tijdens hun studie met iets zijn gestart. Kenmerkend vind ik dat velen vanuit een passie starten en ook dat geen van allen dit nu nog doet.

 

Ik zelf was discjockey en had met enige regelmaat wat vriendjes die voor me aan het werk waren. Het voelde geweldig dat zij voor mij aan de slag waren terwijl ik voor tentamens aan het leren was en 's avonds even een biertje kwam pakken om te zien of het allemaal wel goed ging met mijn omzet.... vergane glorie. Maar ook veel van geleerd uiteraard.

 

Starten vanuit irritatie kan ook, maar is voor mij niet de krachtigste motivator. Ik heb mooie plannen gemaakt voor een nieuw supermarkt concept omdat ik mij op zaterdagen groen en geel ergerde aan alle drukte. Toch ben ik er niet mee verder gegaan omdat ik niets met supermarkten heb (behalve afkeer van de zaterdagboodschappen).

 

Daarom zou ik toch kijken waar de passie ligt. Ondernemen is nu nog steeds mijn grootste hobby en daarom vind ik het niet erg dat dit wat extra tijd kost. Ik ben immers met mijn passie bezig.

 

Veel succes met de start!

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.