• 0

(Onderbuik)gevoel & ondernemen

Beste HL's,

 

Ik was benieuwd in hoeverre jullie rekening houden met het (onderbuik)gevoel bij het bijvoorbeeld aannemen van een nieuwe opdracht ja of nee. Proberen jullie hier zo rationeel mogelijk naar te kijken of speelt je gevoel hierbij (ook) een grote rol?

 

Deze vraag stel ik omdat ik gisteren een opdracht uiteindelijk toch heb aangenomen, terwijl ik in eerste instantie dit niet van plan was, omdat ik niet 100% in het business-model geloof. Dit heb ik ook eerlijk gezegd tegen de opdrachtgever; deze gaf aan mijn eerlijkheid zeer te waarderen, maar zei daarbij ook dat dit niet mijn probleem was en me puur moest focussen op de sales (core-business).

 

De reden dat ik het toch ja heb gezegd tegen het project is omdat het relatief veel oplevert in 2,5 maand tijd. Ik ben een uurtarief overgekomen, en aan het eind van elke maand wordt er gefactureerd met een betalingstermijn van 14 dagen. Daarna werd ik alsnog aan het twijfelen gebracht omdat de opdrachtgever met alle voorwaarden akkoord ging, behalve het moment van het sturen van de eerste factuur. De betalingstermijn was verder geen probleem, de opdrachtgever wil alleen dat ik de eerste maand geen factuur stuur. In de 2e maand kan ik beide facturen sturen (van zowel de 1e als de 2e maand). Dit zorgde voor een bepaald gevoel dat ik het misschien toch niet moest doen. De reden dat de opdrachgever hierom vroeg is omdat het een nieuw project is (een nat. beurs) en allemaal mensen om zich heen heeft verzameld die (voor de eerste editie) wat extra's willen doen zonder dit direct in geld terug te zien, met wel de intentie een langer samenwerkingsverband aan te gaan mits alles goed gaat.

 

Uiteindelijk ben ik toch akkoord gegaan. Hopende zo de situatie voldoende te hebben toegelicht, ben ik zeer benieuwd hoe jullie dit soort zaken ervaren en hoop dat jullie me eventueel tips/adviezen kunnen geven (het contract wordt begin volgende week getekend).

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ga ook meestal voor mijn gevoel maar doe dat soms te snel :) Jij hebt echter een mooie situatie om te experimenteren.

 

Wat gebeurd er als "de pleuris uitbreekt"? Komt je bedrijf onder druk te staan of heb je inspanning geleverd en wat leer geld betaald? Als het dat laatste is en je hebt ook een gedeeltelijk goed gevoel bij de situatie dan kan je het zonder al te veel moeilijkheden proberen.

 

Misschien is het zelfs interessant om het te proberen zonder bankgaranties etc., gewoon als een standaard opdracht. Hierdoor kan je naderhand helder kan zien wat goed is gegaan en fout is gegaan (ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je beslissing om iets te verkopen waar je niet 100% achter staat de juiste is?).

 

Als je in een situatie zit waar je je bedrijf of je toekomst echt onder druk kan komen te staan dan zou ik altijd mijn gut-feeling volgen. Net als bij Ruben is het bij mij tot nu toe iedere keer fout gegaan als mijn buikje nee zei en ikke ja deed... :-\

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me aansluiten bij Zrski en Ruben als het gaat om wel zaken doen terwijl je gevoel nee zegt en dat dit dan vaak

toch niet goed afloopt.

Ik werk met een kredietverzekering. Na positieve toetsing vooraf hebben we nooit problemen met betaald krijgen. In een

ongunstig geval (failliet) ontvangen we nog 90% van de factuur.

In principe nemen we geen opdrachten aan van klanten die niet te verzekeren zijn tenzij ze vooruit willen betalen.

Laatst had ik weer zo'n klant. Hij was niet te verzekeren en wou wel vooruit betalen. Zo gezegd zo geleverd. Bij de 2e bestelling (ging maar om een paar honderd euro, maar toch..) liet ik me door tijdsdruk verleiden om dit keer maar op rekening te leveren.

Klant failliet, niet verzekerd, geen geld. Fout dus. Les: als je eenmaal je beleid hebt bepaald voor je bedrijf, je koers hebt uitgezet, probeer dan ook volgens dat beleid te blijven handelen.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Tot op zekere hoogte is het natuurlijk ook een kwestie van niet teveel beren op de weg zien. Een bankgarantie is leuk, maar in heel veel sectoren alles behalve gebruikelijk. Zeker als het om kleine bedragen gaat is het absurd.

 

Ik denk dat TS zich eens moet afvragen wat voor risico hij loopt, financieel gezien dan. Doodsimpel oerhollands boerenverstand.

 

We hebben een hoop toepasselijke spreekwoorden en gezegdes:

-Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

-Wie niet waagt, die niet wint.

 

Maar ook bovenal:

- Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

 

Eventueel ook:

-Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg.

 

Natuurlijk is het fijn als je veilig kunt ondernemen, maar het ondernemerschap is nooit veilig. Je kunt het alleen proberen zo veilig mogelijk te maken binnen acceptabele grenzen.

Zorg dat je informatie inwint over de tegenpartij. (google, faillissementsregister, etc). Hou je een slecht gevoel, doe het dan gewoon niet.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

mijn reactie zal wel niet veel nut meer hebben voor de topicstarter, maar over zaken en intuitie:

 

1 ding: GBV

 

oftewel: Gezond Boeren Verstand

 

ik ben totaal ongevoelig voor cijfertjes, mooi praat of wat dan ook...gezond nadenken en je gevoel voor laten gaan werkt voor mij het beste!!

 

als iets te mooi is om waar te zijn....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb m'n onderbuik gevoel een paar keer ietwat genegeerd de afgelopen maanden, en dat doe ik dus niet meer - want het zat elke keer goed...bleek achteraf. Gewoon niet doen. Ook niet als je wanhopig bent...om iemand voor die functie aan te nemen, om financiering te verkrijgen, een partnerschap aangaan...en je voelt dat er iets niet helemaal in de haak is: Niet doen.

 

Ook is het weer zo wat wederzijds vertrouwen betreft dat sommigen graag factureren en er niet veel of bar weinig leveren. Ik zou zoals Annedien zijn wel naar een middle ground zoeken. Bijvoorbeeld een initiële schets/overzicht en dan bijvoorbeeld 25% voorschot vragen. Als je referenties hebt en/of portfolio, dan moet het ook geen groot probleem zijn voor de opdrachtgever?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.