• 0

Goedendag,

Nou gelijk mijn eerste post dan maar :D

Het punt is als volgt.

Ikzelf ben een webdeveloper die rond december een leuk idee (naar wat ik denk ;)) heeft gehad en dat vervolgens is gaan bouwen. Inmiddels heel wat slapeloze doorwerknachten verder heb ik een heel mooi systeem gebouwd wat volgens mij en volgens een aantal anderen die het inmiddels gezien hebben een heel mooi product is geworden waarmee ik "als ik het goed aanpak" een hele grote markt moet kunnen bereiken.

Nu heb ik een tweetal kennissen benaderd die mij kunnen helpen om dit product aan de man te brengen.

We willen met z'n drieën een bedrijf oprichten om dit product te verkopen. Nu is de mogelijkheid om hiervoor een VOF aan te vragen.

Echter hiervan heb ik vernomen / gelezen / nagevraagd / en nog vaker gewoon gehoord, Dat dit een hele riskante bedrijfsvorm is. Daar mocht één van de drie vennoten een fout begaan of het bedrijf zelf gaat gewoon deep down de vennoten zelf financieel privé aansprakelijk gesteld worden.

Nu stappen de twee partners erin met A een holding voor wat ik begrepen heb en de tweede met zijn BV. En wat ik hieruit begrijp is dat zodra het die kant op gaat de twee partners er heel gemakkelijk uit kunnen stappen. Echter ik daar ik er persoonlijk direct in zou stappen niet en dus het risico zou moeten dragen.

Nu is optie 2 een BV aan te vragen. Daar moet je echter 18.000 euro voor in kas hebben. De mogelijkheid zou zijn dat één van de drie partners er 18.000 op zou storten en die na oprichting er weer af zou trekken.

Echter zegt hij, dit kan ook niet want zodra het dus de verkeerde kant op gaat en de curator ziet dat er 18.000 euro geweest is wat niet zakelijk gebruikt is. dat er opzet in het spel is. En dus er alsnog privé aansprakelijkheid gesteld gaat worden.

Optie 3 zou zijn een BV IO, echter hiervan is me verteld dat de risico's alsnog even hoog zijn als een VOF totdat je een BV echt hebt.

Mijn punt is, op dit moment heb ik al een VOF voor mijn webdesign bedrijfje. Echter deze heb ik met iemand die ik 100% vertrouw. De twee personen waarmee ik het tweede bedrijf wil opzetten vertrouw ik wel. Maar echt goed kennen doe ik ze niet.

Achteraf hoor ik zelfs dat bij een VOF dat je een enorm risico loopt zelfs bij iemand die je al heel goed kent en 100% vertrouwd. Dus ik sta nu niet bepaald te popelen om een nieuwe VOF aan te gaan met mensen die ik eigenlijk helemaal niet zo goed ken.

Mijn vraag is dus, wat zou ik hierbij het beste kunnen doen? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19719-bv-of-bv-io-of-vof-probleem-vraagstuk/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

• 1

ik wil niet inhoudelijk antwoorden op wat de verstandigste keus is. Wel heb ik laatst een verhaal over een trust met daarin een BV gehoord. Dan kost het starten van den BV slechts 2100 euro voor een opzet van een administratieve vorm van de trust en ben je niet verplicht die 18000 te storten. Nadeel dat het nogal ingewikkeld klonk, een naam van een administratiekantoor in den haag heb ik hier wel voor je, het is echt degelijk en lucratief om de onzinnige 18000 euroregel te omzeilen.

waar ik je voor wil behoeden is de behoefte aan andere partijen, ik heb zelf net een jaar voor jan korte achternaam gewerkt met nota bene een oude bekende (20 jaar!!!!)en een zijner kennissen.

Samen een BV tje oprichten ja, ik werk doen en uiteindelijk niets...

twijfel niet aan je zelf, als het zo groot is als jij zegt met het potentieel en het is rendabel is die 18000 ook geen probleem. Je geld verdwijnt niet, het zit alleen vast. Meefinancieren dus door de bank en lukt het niet komt het terug. Laat anderen die op je succes mee willen varen lekker zelf roeien, willen ze ook in het verlies delen dan?/?

misschien zwart wit door mijn recente ervaring maar door schade en schande.....

• 0

twijfel niet aan je zelf, als het zo groot is als jij zegt met het potentieel en het is rendabel is die 18000 ook geen probleem. Je geld verdwijnt niet, het zit alleen vast. Meefinancieren dus door de bank en lukt het niet komt het terug. Laat anderen die op je succes mee willen varen lekker zelf roeien, willen ze ook in het verlies delen dan?/?

Goede opmerking, precies raak. Een reus waard!

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Denk dat we een oplossing gevonden hebben. Ze starten nu een bedrijf (* de twee vennoten *)

echter we leggen vast dat als het over een half jaar kapitaalkrachtig genoeg is ik erbij stap als het een BV wordt.

Echter ik ben wel even aan het kijken hoe ik het systeem kan beschermen dat ik gebouwd heb.

Ze beweren namelijk dat het systeem dat ik gebouwd heb eigendom moet worden van het bedrijf dat ze nu oprichten. Maar volgens mij sluit ik mezelf dan effectief buiten. :o

• 0

Denk dat we een oplossing gevonden hebben. Ze starten nu een bedrijf (* de twee vennoten *)

echter we leggen vast dat als het over een half jaar kapitaalkrachtig genoeg is ik erbij stap als het een BV wordt.

Echter ik ben wel even aan het kijken hoe ik het systeem kan beschermen dat ik gebouwd heb.

Ze beweren namelijk dat het systeem dat ik gebouwd heb eigendom moet worden van het bedrijf dat ze nu oprichten. Maar volgens mij sluit ik mezelf dan effectief buiten. :o

Dit klinkt mij in de oren alsof die andere twee je over een tijdje enorm te grazen gaan nemen. 'erbij' stappen als het kapitaalkrachtig genoeg is, betekent mogelijk dat je dan alsnog heel veel geld zult moeten betalen voor 1/3 van de aandelen.

Ik zou er niet intrappen. En wil je dat toch, laat dat de contracten niet alleen goed nakijken door een deskundige, maar zorg ook dat je uitleg krijgt van wat je afspreekt zodat je zeker weet dat je alles goed op een rij hebt staan.

• 0

Wat ik mis in het verhaal is wat die kennissen inbrengen. Zoals ik het nu lees moet jij het systeem inbrengen + de eventuele kapitaalstorting. In principe krijgen ze hoe dan ook een aandeel in jouw systeem zonder nog maar een vinger uitgestoken te hebben. Lijkt mij een vrij eenzijdige deal in jouw nadeel.

• 0

Het punt is dat ik dat systeem gebouwd heb. Maar niet de kennis heb het aan de man te brengen. Noch de kennis heb hoe ik bijvoorbeeld online contracten afsluit met nieuwe klanten. Persoon A heeft veel kennis met het opzetten van systemen hiervoor ivm het voorheen bezitten van een eigen webhosting bedrijf waar je online jezelf kon aanmelden.

De tweede heeft kennis met het contacteren van Callcenters of andere media om het product aan de man te brengen.

Beiden zijn punten waarvan ik de kennis niet bezit. Zet je mij echter aan het PHPén of gewoon grafisch ontwerpen. Kijk dat is mijn ding.

Echter dat mij de kennis ontbreekt belet mij niet om gewoon goed rond te vragen. (* ben trouwens enorm blij met de antwoorden die hier gegeven worden *)

• 0

Mijn motto is dat je alles kunt leren! Als jij de enige bent die er geld aan hoeft te verdienen dan maakt het ook niet uit als het allemaal wat langzamer gaat dan wanneer je met zn drieën bent. Je moet dan nl ook voor meer mensen geld in het laatje brengen.

Mijn idee is dus ook: zelf doen! Heel veel navraag doen bij mensen, veel met mensen sparren. Hier op het forum zitten veel verschillende typen ondernemers en er zitten vast mensen bij die weten wat jij wilt weten. En dan misschien nog liever iemand op urenbasis inhuren, misschien zelfs aan de sales kant wel no cure no pay.

En de negatieve ervaringen van een dergelijke samenwerking zie ik in mijn werk ook regelmatig voorbij komen. Je gevoel is nu al niet goed: niet doen! Even door de zure appel heenbijten om die twee af te wijzen.

Succes!

• 0

....

Nu stappen de twee partners erin met A een holding voor wat ik begrepen heb en de tweede met zijn BV. En wat ik hieruit begrijp is dat zodra het die kant op gaat de twee partners er heel gemakkelijk uit kunnen stappen. Echter ik daar ik er persoonlijk direct in zou stappen niet en dus het risico zou moeten dragen.

Nu is optie 2 een BV aan te vragen. Daar moet je echter 18.000 euro voor in kas hebben. De mogelijkheid zou zijn dat één van de drie partners er 18.000 op zou storten en die na oprichting er weer af zou trekken.

Echter zegt hij, dit kan ook niet want zodra het dus de verkeerde kant op gaat en de curator ziet dat er 18.000 euro geweest is wat niet zakelijk gebruikt is. dat er opzet in het spel is. En dus er alsnog privé aansprakelijkheid gesteld gaat worden.

Optie 3 zou zijn een BV IO, echter hiervan is me verteld dat de risico's alsnog even hoog zijn als een VOF totdat je een BV echt hebt.

...

Er lopen wat dingen door elkaar heen in je verhaal.

Je hebt 18000 nodig om een BV te starten, maar die kun je toch meen ik gewoon weer opnemen. Wel is het zo dat als het fout mocht gaan, je die 18k wel weer terug moet storten.

Elke BV is een BV IO in eerste instantie, totdat alle formaliteiten zijn afgehandeld.

Het allerbelangrijkste is: heb je genoeg vertrouwen in je a.s. zakenpartners? Lees ook mijn column 'zakelijk met en uit elkaar' (zie onderin) over algemene punten waar je rekening mee moet houden.

Overigens, wat betekent: 'als het fout mocht gaan'? Lopen jullie echt gigantische risico's, of is het meer dat je vooral je tijd kwijt bent, en de aanloopkosten? Dat is toch niet een onoverkomelijk bedrag?

Veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Het punt is dat ik dat systeem gebouwd heb. Maar niet de kennis heb het aan de man te brengen. Noch de kennis heb hoe ik bijvoorbeeld online contracten afsluit met nieuwe klanten.

Dat is iets wat elke jurist met wat kennis van de online wereld en elke internetondernemer met deze ervaring jou in een uurtje kan vertellen. Waarschijnlijk kun je het ook allemaal al op HL vinden.

De tweede heeft kennis met het contacteren van Callcenters of andere media om het product aan de man te brengen.

Een goed netwerk kan voor je sales van waarde zijn, maar die waarde is afhankelijk van hoe goed het netwerk daadwerkelijk is.

Het klinkt mij alsof jij misschienbeter af bent met een goede adviseur c.q. coach dan met deze 'compagnons'.

• 0

Het zijn inderdaad geen onoverkomelijke bedragen in de eerste instantie. Er gaan echter wel callcenters ingeschakeld worden. En een aantal dingen waar ik simpelweg geen flauw idee van heb hoe dit gaat gebeuren. Wel vermoed ik dat hierbij voor kosten ingestaan moet worden.

Zoals ik al eerder aangaf dat de twee andere partners op een VOF hebben aangedrongen. Zelfs in de trand van kommop zet je eroverheen we gaan er gewoon voor. Soort van mentaal spelletje. Iets waar ikzelf niet van gecharmeerd was.

Nu ben ik geadviseerd door iemand om mijn systeem onder licentie te laten gebruiken. Ik weet echter niet of ze daar wel zo erg voor in zijn.

Misschien wat Manon GJ zei, het zelf pogen op te zetten. Dat zal allicht een punt zijn.

Nu is er nog iets wat misschien interessant is te vermelden wat ik nog niet gedaan heb.

In begin december toen ik met het idee kwam heb ik zowel persoon A (indirect daaraan gekoppeld persoon B) gebeld met de vraag of hij (zij) geïnteresseerd waren om met mij dit in NL op te zetten daar zij de kennis hadden om dit te kunnen doen. Tevens tegelijkertijd naar een andere kennis in een ander land (persoon C) of hij (persoon dat ik al heel lang ken en goed vertrouw) dit in dat andere land zou kunnen opzetten. Echter met mijn afwezigheid. Hij kon zelf de invulling geven aan de prijs en andere. Echter via mijn systeem wat ik dan zou vertalen. Ik zou daar gewoon op contract basis een per verkocht product een deel van krijgen.

Beide personen A NL en persoon C ander land heb ik dit vermeld. Echter persoon A in NL meent dat ik hem dit nooit verteld heb. En dat hij dit later (2 weken na het eerste gesprek) pas heb laten doorschemeren. En is van mening dat persoon C in het andere land licentie kosten moet betalen aan Mij, persoon A & Persoon B.

Ikzelf ben echter van mening dat daar ik tegelijkertijd naar persoon A & C en persoon kenbaar heb gemaakt dat dit het geval is. Echter Persoon A vindt dat dit niet niet kan daar persoon A heel veel tijd gestoken heeft in het marketing concept (* op basis van het systeem zoals ik dat bedacht heb *) het totale systeem van Persoon A & B en mij samen is.

• 0

Alexh, ik heb helaas niet zoveel tijd om te reageren nu, maar moet wel zeggen dat toen ik dit vanmiddag las, en weer nu ik de nieuwe berichten in dit topic lees, ik tweemaal een slecht gevoel hierbij had.

Gevoelsmatig is de kans groot dat je je in een van te voren erg aantrekkelijk uitziend verhaal gaat storten, zonder al teveel kennis van zaken (niet lullig bedoeld, maar je eerste post over rechtsvormen geeft al wel aan dat je nog niet zoveel weet qua ondernemerskennis) en zonder goede afspraken te maken, verwachtingen vast te leggen en exits mogelijk te maken. Wij hebben dan met ons bedrijf ook diverse malen meegemaakt in samenwerkingen (ook als ontwikkelaar van een softwareproduct), iets waar we inmiddels helemaal van afgestapt zijn omdat het vrijwel nooit werkt.

Normaal gesproken ben ik erg van de 'liever een kleiner aandeel van een heel groot geheel' dan 'ik wil 100% van een klein deeltje', maar je hele verhaal klinkt als tegenstrijdige belangen, niet open kaart spelen, 'partners' die 'kosten' maken die jij niet kunt overzien, marketingplannen die zogenaamd meer tijd hebben gekost dan het maken van de software (hoed je daarvoor!!!!), claims op wat van wie is, enzovoort.

Ik zou haast zeggen: doe het niet. Als je nu de boot afhoudt, kun je namelijk wat langer de tijd nemen om na te denken en ervaring op te doen. Zou de nu beoogde samenwerking écht een goede zijn, dan kan dat over een aantal maanden alsnog.

Ga in de tussentijd zelf leren hoe je het moet verkopen (niemand kan beter de visie enthousiast uitleggen dan de maker/bedenker!), en ga pas daarna op zoek naar partners die datzelfde salesproces kunnen versnellen. En zorg liefst voor een partner die er gelijkwaardig inzit (zelfde belangen, zelfde verwachtingen, zelfde werklust (niet eentje die het aan medewerkers uitbesteedt!), liefst zelfs een soortgelijke privé-situatie).

Kom je er zelf niet uit, zorg voor een goede, objectiee adviseur met verstand van zaken (er lopen er hier op het forum een aantal rond). Maar wees altijd beducht op wat iemand je voorspiegelt: uiteindelijk is het je eigen keuze!

• 0

Het onderwerp dekt de inhoud van dit topic al lang niet meer. Commercieel-juridische partners vs technische ondernemer in spe komt eerder in de buurt...

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Echter Persoon A vindt dat dit niet niet kan daar persoon A heel veel tijd gestoken heeft in het marketing concept (* op basis van het systeem zoals ik dat bedacht heb *) het totale systeem van Persoon A & B en mij samen is.

Nog niet begonnen maar al ruzie in de tent. Zegt genoeg. Ik kan niet oordelen over jouw of de partners maar er lijkt mij geen goede basis voor samenwerking aanwezig.

• 0

Echter Persoon A vindt dat dit niet niet kan daar persoon A heel veel tijd gestoken heeft in het marketing concept (* op basis van het systeem zoals ik dat bedacht heb *) het totale systeem van Persoon A & B en mij samen is.

Nog niet begonnen maar al ruzie in de tent. Zegt genoeg. Ik kan niet oordelen over jouw of de partners maar er lijkt mij geen goede basis voor samenwerking aanwezig.

Nou niet bepaald ruzie. Maar ik heb aangegeven dat ik geen VOF wens. En dat ik ook graag wil dat mijn geestelijk eigendom + bouwsel van mij blijft en geen gezamelijk goed.

Om eerlijk te zijn zou ik dan mijn bouwsel liever op sourceforge zetten.

Echter de twee "partners" wensen dat de applicatie van Bedrijf X wordt wat ze dan gaan opzetten waar ik dan een half jaar later in ZOU stappen. En dat de applicatie ook exclusief voor bedrijf X zou worden.

• 0

Echter de twee "partners" wensen dat de applicatie van Bedrijf X wordt wat ze dan gaan opzetten waar ik dan een half jaar later in ZOU stappen. En dat de applicatie ook exclusief voor bedrijf X zou worden.

Dus je geeft je applicatie nu weg, waardoor de waarde van de onderneming direct stijgt, over een half jaar vragen ze 10 miljoen voor het instappen, die jij niet kunt betalen en je bent alles kwijt.

• 0

Dan zou je richting een (exclusieve) licentie overeenkomst vanuit jouw bv naar een gezamenlijke bv kunnen denken, maar laat je hierin goed adviseren, dat kunnen wij hier met z'n allen met de beste wil niet invullen.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Nou, als antwoord denk ik dat ik het beste kan geven.

Ik heb eigenlijk al mijn maar, maar, maar punten hier verschoten.

En ik kan wel dwars tegen alle adviezen ingaan. Maar eigenlijk heb ik bij het leidende advies dat door heel dit draadje heen gaat een goed gevoel.

En ik moet dus door de zure appel heen als iemand hier eerder al aangegeven heeft.

Het gaat hier namelijk niet om het feit of ik nou wel of geen miskoop zou doen als ik een I-Phone zou kopen. Daar zit je maar 2 jaar aan vast en paar 100 euro armer. Dit is meer.

Dus heel erg bedankt!!!!

• 0

Laat weten hoe het verder met je gaat. Wat je gedaan hebt, hoe de reacties waren en wat je plannen zijn. Altijd interessant om te volgen.

Ga je op jezelf verder dan kun je hier denk ik heel veel informatie vinden of krijgen over hoe dat het beste aan te pakken.

Frans

• 0

He ik voel me gewoon helemaal opgelucht joh!! Ben blij dat je er niet in gaat stappen met deze partners.

Mijn ervaring met dit forum is heel erg goed, stel je vragen en je krijgt gewoon antwoord. Misschien kun je via privé berichtjes wel met een aantal mensen vertrouwelijke info bespreken zodat ze/we je nog beter kunnen helpen.

Sterkte met die zure appel die je van me hebt gehad :)

• 0

Ik heb het topic snel doorgekeken, dus het kan zijn dat ik wat mis. Maar zoals het nu klinkt, zou ik heel erg oppassen.

Wil je wel met ze in zee, dan zou ik dat direct via een BV doen. Je hebt software ontwikkeld, die waarschijnlijk al wel een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Daarmee heb je dus het eerste stuk van die 18k te pakken. De rest moet dan ook wel te doen zijn.

Wil je later instappen, dan zou ik zeker niet de software overdragen, maar een licentie verstrekken. De software kun je dan eventueel later alsnog inbrengen, op het moment dat je daadwerkelijk instapt. Je partners zouden daar weinig moeite mee moeten hebben, als ze legitieme bedoelingen hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Stel dat je partners je inderdaad kunnen helpen met een vliegende start; ik ben deze optie volgens mij nog niet tegengekomen in het draadje:

Haal 18.000,- op; start je beheer b.v. Laat notarieel vastleggen dat jij dit idee hebt bedacht en dat het jouw eigendom is (eigendom van beheer b.v. of van prive).

Start een werkmaatschappij (waar je diezelfde 18.000,- voor kunt gebruiken; beheer leent aan werkmy). Laat je partners vervolgens samen niet meer dan 49% van de aandelen overnemen. Maak goede afspraken over wie wat doet en tegen welke vergoeding en welke winstdeling.

Op die manier blijft het idee van jou en kunnen jij en je partners toch van elkaars kennis en kunde profiteren.

Succes.

www.reith.nl

• 0

Bijzonder verhaal...........ook een verhaal waar ik niet eens alle nuances van heb willen lezen.

De consensus is vrij snel te volgen: om verschillende redenen is het misschien verstandig alternatieven voor die partners te zoeken.

De vraag die beter gesteld kan worden is hoe je het beste van "nul" kan beginnen en die ondernemings- en rechtsvorm neer te zetten die bij jou en je doelstellingen past. Mocht dat een samenwerking zijn, zoek andere wegen dan de bestaande partners en overweeg die serieus als alternatief.

De nadelen in dit verhaal zitten niet in de mogelijke valkuilen van de BV i.o. /VOF maar in de valkuilen tussen de personen in kwestie, heb ik het vermoeden.

Het zou dus gewoon bijzonder jammer zijn als je je goede idee, enthousiasme etc laat blussen door een samenwerking met verkeerde mensen. En die kans is er en moet echt uitgesloten worden. Lijkt me een zinvoller begin.

Mocht er behoefte zijn aan een objectieve visie, met ervaring (helaas ook op dit vlak), reageer dan gerust even.

• 0

Goedenavond,

Ik dacht ik laat nog ééns een reactie achter over de gang van zaken intussen.

Inmiddels heb ik laten weten dat ik niet met de personen in een bedrijf wens te stappen op het moment.

Ze hebben me wel op het hart gedrukt dat ze dolgraag het systeem wensen te gebruiken.

Ikzelf heb zoiets van nou, lezende de reacties hier okay. Maar dan wel op mijn voorwaarden. :)

Die voorwaarden ben ik op dit moment aan het samenstellen.

In grove lijnen komt het wel op het volgende neer : A het systeem IS en BLIJFT van mij. Ze hebben GEEN inzage in de broncode.

Op dit moment heeft alleen een hele goede vriend van mij inzage in de code. Maar dat is omdat hij de server beheert. Ik heb hem juist gekozen hiervoor omdat ik hem voor de volle 100% vertrouw. Ik zie hem ook min of meer als mijn broer. Goed we worden te persoonlijk hier. Maar het gaat er gewoon om dat ik de persoon vertrouw.

Verder gaat het er ook op in dat ik zelf het recht behoudt aan wie ik het systeem te gebruik wil stellen.

En daarbij zal het systeem op geen enkel ander hosting platform draaien dan dat van die vriend van mij. Dit opdat ik 100% inzage heb hoeveel klanten erop draaien & ik ervan verzekerd ben dat het systeem niet doorverkocht of afgenomen wordt.

Ik denk dat ik hier uiteindelijk geen blauwe plekken aan zal vallen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar