• 0

Kosten van statuten.

Kreeg net een factuur voor de oprichtings statuten van een stichting, waarvan ik zelf de statuten heb doorgegeven en daar in de officiele versie niets aan veranderd is, van bijna 900,00.

 

Persoonlijk vind ik dit een hoop geld daar de zoiets volgens mij ongeveer 450,00 kost.

 

Iemand enig idee wat de normale kosten tegenwoordig zijn voor een oprichtingsakte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kreeg net een factuur voor de oprichtings statuten van een stichting, waarvan ik zelf de statuten heb doorgegeven en daar in de officiele versie niets aan veranderd is, van bijna 900,00.

 

Persoonlijk vind ik dit een hoop geld daar de zoiets volgens mij ongeveer 450,00 kost.

 

Iemand enig idee wat de normale kosten tegenwoordig zijn voor een oprichtingsakte?

 

Vind ik ook redelijk aan de hoge kante maar niet extreem.... Waarom heb je niet eerst een offerte gevraagd?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

De ondertekening is pas a.s. woensdag maar ik werd verzocht voor de ondertekening alvast het bedrag over te boeken.

Nu betaal ik altijd alles cash dus dan zou dat voor het ondertekenen zijn.

 

Zo ie zo al een vreemde werkmethode maar ik ga privé geen 900,00 voorschieten, dus ik denk er over een ander te zoeken.

Link naar reactie
  • 1

Dat is inderdaad aan de hoge kant.

 

Maar ter verdediging van die notaris: ik zou er ook niet gelukkig van worden als mensen zelf statuten aanleveren. Dan zul je ze helemaal moeten doorlopen en controleren op juistheid en volledigheid. Doe je dat niet haal je al snel een redelijke aansprakelijkheid in huis.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Het vervolg.

 

Inmiddels een nieuwe notaris gevonden voor nog minder dan de helft.

Tevens nog een factuur ontvangen van zo'n 600,00 van de oude notaris voor reeds gemaakte kosten, heb daar een bezwaar op ingediend en zal kijken hoe dat af gaat lopen.

 

De statuten zijn van een bestaande stichting dus ik ga er van uit dat die statuten goed in elkaar zitten.

Link naar reactie
  • 0

Voor het vervolg:

 

Eerst offerte vragen.

 

Met betrekking tot de kwestie van het zelf aanleveren van documenten:

De notaris heeft wettelijke plichten als onafhankelijke beroepsbeoefenaar om ervoor zorg te dragen dat alles in orde is. Je kan dus wel zelf statuten aanleveren maar de notaris moet alles controleren en vergelijken met standaardstatuten die hij heeft en waarvan hij weet dat ze door de beugel kunnen. Dat kost (veel) tijd.

 

Mijn ervaring:

 

Het kost veel meer tijd om contracten/aktes te reviewen (en evt te verbeteren of aan te vullen) dan om zelf het document op te stellen (met de aandachtspunten van de klant).

 

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Iemand enig idee wat de normale kosten tegenwoordig zijn voor een oprichtingsakte?

 

Normale kosten?

Dat ligt eraan. Als je zelf verstand hebt van de materie heel erg weinig. Kijk maar op deze site:

 

http://www.kluwershop.nl/details.asp?pr=6710

 

De notaris of advocaat verzint het ook allemaal niet zelf. Die downloadt van de site van Kluwer!

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor, maar dat is wel erg kort door de bocht. Dan voel ik me geroepen even te reageren.

 

Wat jij zegt is hetzelfde als over de timmerman zeggen dat hij alleen maar met een hamertje slaat.

 

Natuurlijk wordt niet elke oprichtingakte woord voor woord uitgetypt, dan zou een oprichting vele malen meer kosten. Maar de meeste aktes zullen echt op maat gesneden moeten worden. Een goedkope totaal ondoordachtige oprichtingsakte kan bijzonder duur worden als vrijwel direct daarna alweer de statuten die daarin zijn vastgelegd moeten worden gewijzigd. Niet te spreken over fiscaal foute trajecten.

 

Daar komt bij dat de notaris een zogenaamde 'belehrungspflicht' heeft. Dat betekent dat er veel tijd en aandacht moet worden besteed aan de client, zeker als hij/zij nieuw ergens totaal geen ervaring mee heeft. Niet alleen privaatrechtelijk, maar ook fiscaal! De notaris die nalaat zijn clienten goed te informeren zal al gauw op het matje worden geroepen voor de tuchtrechter. Ook ligt aansprakelijkheid op de loer.

 

Hetzelfde geldt voor controlewerkzaamheden. De notaris is er om rechtszekerheid te bewerkstellingen/dienen. Dat betekent dat je niemand op zn woord kunt geloven. Alles moet tot in den treure worden gecontroleerd. Dankzij allerlei nieuwe wetgeving (WWFT !) gaat dat zelfs zover dat de vaste klanten niet meer vertrouwd mogen worden.

 

Eerlijk is eerlijk, iedereen wil graag zo goedkoop mogelijk geholpen worden. Maar hoe kun je nu de hoogste kwaliteit bij de laagste prijs verwachten?

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Zal ook maar even reageren.

Ik heb inmiddels een andere notaris gevonden, een aardige jonge notaris i.p.v. een saaie oude ;D

Nog een heel gesprek gehad over de crisis waar zij ook behoorlijk last van hebben.

 

Kosten zijn nu iets van 375,00 voor de zelfde akte/statuten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.