• 0

Frequentie Belasting Aangifte...

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Mark van Tuel, 22 jaar en heb sinds kort een eenmanszaak.

Na registeren bij de kvk heb ik me daar ook direct in laten schrijven bij de belastingdienst. Nu kreeg ik twee weken later een bevestiging van de belastingdienst dat ik per kwartaal aangifte moet doen. Volgens mijn belastingadviseur zou ik aangifte moeten doen per jaar. Ik wil hem niet met zo'n klein dingetje lastig vallen, vandaar dat ik jullie lastig val. ;)

 

Op het aanmeldformulier van de belastingdienst heb ik het volgende ingevuld:

Omzet: €15.000

Kosten: €6.000

Winst: €9.000

 

Kan iemand aangeven wat de frequentie van de aangifte bepaald? Weet namelijk niet meer waar dit mee te maken had.

 

Vriendelijk bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je snelle reactie

 

Mijn omzet minus kosten komt dus op plm. €9000

Omdat ik startend ondernemer ben zijn de zelfstandigenaftrek en startersaftrek = plm. €11000, dus dan zou ik geen belasting hoeven te betalen in het 1e jaar. Dat zou betekenen dat de omzetbelasting per jaar zou kunnen worden aangegeven i.p.v. per kwartaal?

Link naar reactie
  • 0

Mijn omzet minus kosten komt dus op plm. €9000

 

Dat is de winst en die is bepalend voor de inkomstenbelasting, niet voor de omzetbelasting.

 

Omdat ik startend ondernemer ben zijn de zelfstandigenaftrek en startersaftrek = plm. €11000, dus dan zou ik geen belasting hoeven te betalen in het 1e jaar.

 

Ook dat betreft de inkomstenbelasting.

 

Als u een ondernemer bent die per jaar minder dan € 1.883 aan btw moet betalen, kan het aangiftetijdvak op verzoek op een jaar worden gesteld.

 

Bron: Belastingdienst

Link naar reactie
  • 0

Zoals Renep ook aangeeft, haal je twee soorten belasting door elkaar denk ik. Je doet per kwartaal aangifte van de BTW en 1 x per jaar voor de inkomstenbelasting.

 

Als je dus minder BTW zou betalen op jaarbasis dan 1883 dan kun je zelf een verzoek indienen om maar 1 x per jaar BTW te betalen. Standaard is het 4 x per jaar.

Link naar reactie
  • 0

En (ik breek even in in het topic, maar dit is voor beiden handig): lopen die aangiften per kwartaal gelijk met het kalenderjaar? Dus de 1e april, over het eerste kwartaal, de 1e juli over het twee kwartaal, et cetera? Of gaat men rekenen in, een kwartaal na je inschrijving, enzovoort?

 

Ja je doet uiterlijk eind januari aangifte over het laatste kwartaal van het jaar ervoor en dan betaal je ook.

Voor eind april doe je aangifte en betaling over het 1e kwartaal etc.

Link naar reactie
  • 0

Ok mooi dan is dat duidelijk. Ik zal morgen contact opnemen met de belastingdienst met het verzoek aangiftetijdvak te wijzigen per jaar i.p.v. per kwartaal

 

Nogmaals dank voor jullie hulp :)

 

Persoonlijk doe ik liever aangifte per kwartaal als per jaar. Bij ons zijn het aanzienlijke bedragen die betaald moeten worden en die betaal ik liever in vier termijnen als in een keer het hele bedrag op te hoesten.

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Het is waar dat de belastingdienst je in eerste instantie indeeld naar gelang haar inzicht in de door jouw zelf opgegeven informatie via het formulier startende ondernemer.

Maar in principe bij je zelf vrij te bepalen hoe vaak je aangifte omzetbelasting wilt doen t.w. of per maand, of per kwartaal of per jaar.

Behoef je nagenoeg geen omzet te betalen of val je onder de zgn. kleine ondernemersregeling, dan kun je volstaan met 1 x per jaar omzetbelastingaangifte te doen.

Het nadeel van 1 x per jaar aangifte doen: stel je moet een grote aanschaf doen c.q. investeren en kunt dus veel BTW terug krijgen (dus meer dan je moet betalen), dan krijg je deze BTW natuurlijk ook pas na een jaar terug!

 

In alle overige gevallen dus kiezen voor aangifte per maand/kwartaal.

In jouw geval zou ik het op kwartaalaangifte houden.

 

Succes

 

NB: daar ik uit de reacties merk dat omzetbelasting/inkomstenbelasting " door elkaar wordt gebruikt" zou ik bij deze willen verwijzen naar het onderwerp " zie door de bomen het bos niet meer ... starter".

Link naar reactie
  • 0

NB: daar ik uit de reacties merk dat omzetbelasting/inkomstenbelasting " door elkaar wordt gebruikt" zou ik bij deze willen verwijzen naar het onderwerp " zie door de bomen het bos niet meer ... starter".

 

 

Dan verwijs ik tevens graag naar de column:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

Overigens krijgt TS bij 9K omzet een BTW aangifte per kwartaal!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

jullie vinden mijn uitleg zie door de bomen het bos niet meer onder:

categorie: juridische en fiscale zaken

subcategorie: fiscale zaken

bijna onderaan staat het onderwerp zie door de bomen het bos niet meer

bij dit onderwerp vinden jullie mijn uitleg over ondernemer in de zin van IB of in de zin van OB

 

Hoop dat het nu vindbaar is.

 

DOEI

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.