• 0

Off line forms technologie

Beste experts,

 

We hebben een technisch probleem (of uitdaging zo jullie willen). Wij verlangen van ondernemers in ontwikkelingslanden dat zij uitgebreide webformulieren invullen voor hun persoonlijk profiel, hun businessplan applicatie en hun businessplan. Nu zijn webformulieren geweldig, als je over goed en goedkoop internet beschikt.

 

In de praktijk moeten onze ondernemers een halve dag lopen om bij een internet cafe te komen, waar meestal een Windows 95 of 98 machine staat van 200Mhz met Internet Explorer 3.0 (of zoiets, hele oude bagger in ieder geval waarvan ik me niet eens meer kan herinneren hoe we dat noemde in de vorige eeuw, laten we zeggen technologie van maximaal 10 jaar oud). Daarbij komt dat bandbreedte erg smal en kostbaar is. Gaat vaak internet via de satelliet en wordt eindeloos gedeeld.

 

Nu zijn wij op zoek naar een technologie om stand alone off-line webfomulieren te maken, die werken zonder dat er (grote) programma's (MS Office of Open Office) worden gedownload en die zelf ook weinig capaciteit of geheugen gebruiken, waarbij je toch de nodige intelligentie kan inbouwen. Een beetje zoals te technologie die de belastingdienst gebruikt, maar dan bij voorkeur open source.

 

Het mooiste zou zijn dat het hele programma (0,5 tot 1,5 MB) op een stick geladen wordt, thuis op een gammel machientje van de buurman verwerkt (zonder dat er iets geïnstalleerd wordt) de stick gaat weer in de machine met internet en wordt automatisch ge-upload.

 

Meestal is de machine in het Internet Cafe nog wel van recente datum, maar de machine die gebruikt wordt om de formulieren in te vullen erg oud.

 

Bijgaand de opties die we zelf in gedachten hebben (met dank aan Rob van den Boogaard):

+   Textbestand downloaden, laten editen in iets als Notepad en weer laten uploaden via de site

o   Voordelen:

-   Zeer licht en compacte download

-   Iedereen kan een textdocument editen, platformonafhankelijk

o   Nadelen:

-   Kritisch dat de structuur heel blijft en de assessment server ze na editen nog kan lezen

-   Tekstencodering kan incompatible raken

-   Niet echt een formulier

+   PDF Forms

o   Voordelen:

-   De facto standaard, platformonafhankelijk

-   Typisch PDF forms-document is < 100KB

-   Nette interface

o   Nadelen:

-   Adobe viewer is een zware download en kan forms niet saven (!)

-   Foxit reader alternatief werkt pas vanaf Windows 2000, maar kan form data wel opslaan

+   Orbeon/Xforms

o   Voordelen:

-   XForms is een internationale W3C standaard voor het specificeren van formulieren met business logic als het conditioneel tonen van invulmogelijkheden (als een bepaalde route in het form wordt gekozen)

-   Werkt met Google Gears, compacte download voor de hele oplossing, platformonafhankelijk

-   Forms kunnen offline worden gehaald en gesynchroniseerd worden

o   Nadelen:

-   Onbekend hoe responsive de oplossing is op tragere pc’s

-   Gears werkt vanaf XP

+   wxWidgets applicatie (evt mbv Xforms)

o   Voordelen:

-   Platformonafhankelijke broncode (wordt gebruikt door Belastingdienst)

-   Vanaf Windows 95

-   Levert een compact stand-alone programma op (geen installs of externe afhankelijkheden – zoals Java of Gears)

o   Nadelen:

-   Moeten we zelf bouwen

+   Eigen offline HTML pagina met javascript om wijzigingen op te slaan

o   Nog niet helemaal uitgezocht: mogelijk struikelblok het opslaan zelf (dat is wellicht waarom anderen Gears gebruiken)

 

We zouden best iemand kunnen gebruiken die hier veel verstand van, of ervaring mee heeft.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Via mobiele telefoon iets fabrieken? Ik krijg de indruk via de TV dat mobiele telefoons redelijk tot goed ingeburgerd zijn in ' het verre'. Of dat op jouw doelgroep van toepassing is..?

 

Ik lees hier al zo veel technische beperkingen om überhaupt de software op de pc te krijgen...

 

Hi Henry,

 

Ja, iedereen heeft een mobieltje, maar geen wap of internet op dat mobieltje. Een businessplan versturen met smsjes gaat ook flink in de papieren lopen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Via mobiele telefoon iets fabrieken? Ik krijg de indruk via de TV dat mobiele telefoons redelijk tot goed ingeburgerd zijn in ' het verre'. Of dat op jouw doelgroep van toepassing is..?

 

Ik lees hier al zo veel technische beperkingen om überhaupt de software op de pc te krijgen...

 

Hi Henry,

 

Ja, iedereen heeft een mobieltje, maar geen wap of internet op dat mobieltje. Een businessplan versturen met smsjes gaat ook flink in de papieren lopen.

 

WAP... Da's oud ;D

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Kunnen we het platform iets verder specificeren? Een PC van max 10 jaar oud, wat heeft dat ter beschikking? Ik heb namelijk het idee dat 1 oplossing hier niet optimaal is maar dat we op basis van de meest-voorkomende platforms moeten gaan kijken.

 

Dus: Welke OS en welke browsers zijn er beschikbaar?

 

Ja, we kunnen niet iedereen faciliteren. Minimum vereiste is W98 SP2 met USB aansluiting. Van de browsers ken ik de historie niet uit mijn hoofd, maar in neem aan Firefox 2 en IE 5 of 6? Loopt dat op W98?

 

Opties die op een stick aan te leveren zijn klinken steeds aantrekkelijker. Open Office op een stick zou een oplossing zijn, Zo'n stick is meteen een mooi promotie artikel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Laat ik ook eens wat roepen.

 

U3 usb stickies

 

Store your data and carry software applications!

 

Storage+Software=Smart

 

Imagine carrying your software on the same flash drive that carries your files. That’s what you can do with a U3 smart drive. You can plug it into any PC and work, play a game, message friends, send email, edit photos and more. A U3 smart drive makes any PC your own PC. And when you unplug it, it leaves no personal data behind.

Link naar reactie
  • 0

Opties die op een stick aan te leveren zijn klinken steeds aantrekkelijker. Open Office op een stick zou een oplossing zijn, Zo'n stick is meteen een mooi promotie artikel.

 

Open office heeft minimaal Windows 2000 nodig en liefst 512 mb. Zie hier. Processor snelheid staat er niet bij maar het is een Java applicatie dus ik gok dat het op een processor uit 1998, zels als ze zoveel geheugen hebben, niet echt lekker gaat werken.

 

Daarnaast 'ondersteund' Windows 98 wel usb maar heeft geen standaard drivers voor usb sticks. Deze moet dus door de fabrikant geleverd worden.

 

Wat history:

Windows 98 had Internet Explorer 5. Firefox 1.0 kwam uit in november 2004. Minimum requirements voor Firefox 2 zijn Win98, 64mb ram, 233Mhz processor. Aanbevolen: XP, 256mb ram en 500Mhz processor. Internet Explorer 6 draait op Windows 98.

Link naar reactie
  • 0

Laat ik ook eens wat roepen.

 

U3 usb stickies

 

Die zijn inderdaad cool. Je kunt er compleet geinstalleerde en geconfigureerde applicaties op kwijt en op iedere willkeurige PC starten. Bijvoorbeeld Firefox. Nadeel is dat de applicaties die je er op wilt zetten geschikt moeten zijn voor U3.

 

En ze werken niet op Windows 98. Dus zullen de minimale requirements alsnog omhoog moeten.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt jongens, Die U3 USB stickies hab ik van gehoord, maar kon ze niet meer vinden.

 

Opties genoeg zou ik zeggen. De keuze ligt alleen niet voor de hand.

 

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt jongens, Die U3 USB stickies hab ik van gehoord, maar kon ze niet meer vinden.

 

Opties genoeg zou ik zeggen. De keuze ligt alleen niet voor de hand.

 

Nils

 

 

Misschien in MS Access maken?

Daarmee kun je een klein programmaatje maken dat de formulieren weergeeft zonder dat een installatie van MS Access vereist is.

Dit zou moeten werken op Windows 95-98.

 

Je kunt Access een *.csv bestand laten uitspugen wat door de gebruiker aan jouw webserver gevoerd kan worden.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Een daadwerkelijke .exe ontwikkelen (uiteraard geen .net ofzo) en die draaien is wellicht de beste optie? Die kan je op zowel diskette als cd-rom als usb stick aanbieden (afhankelijk van vraag). De software kan dan iets doen als:

- Checken of internet verbinding mogelijk is.

- Keuze maken tussen alleen invoeren of ook verzenden.

- De data opslaan.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.