• 0

NDA in offerte

Momenteel sturen wij vrijblijvend offertes naar nieuwe prospects.

 

De offertes bevatten informatie die uit ons oogpunt goede sales argumenten voor de klant om voor ons te kiezen. Maar de klant kan deze natuurlijk ook gewoon zelf gaan gebruiken, zonder voor ons te kiezen.

 

Om dit te "voorkomen" en de klant duidelijk te maken dat dit niet zo maar kan hebbn we een zogeheten Non-disclosure agreement opgesteld. Erg kort, maar volgens mij staat al het nodige erin.

 

Op zibb.nl wordt dit ook aangeraden http://www.zibb.nl/dossier.asp?portal=0&sctr=18&dossier=1131&hoofdstuk=5&artikel=559339&bt=A

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand nog anvullingen?

 

Non-Disclosure Agreement

Deze offerte is vertrouwelijk en mag onder geen beding en op geen enkele manier worden doorgegeven aan derden.

 

1.xxx zal de offerte die haar verstrekt is geheimhouden en garandeert dezelfde geheimhoudingsplicht ten aanzien van haar personeel, alsmede ten aanzien van alle personen, bedrijven, agenten en adviseurs, die zich op haar verzoek met de offerte zullen bezighouden.

 

2.xxx zal alle informatie slechts gebruiken om te onderzoeken en te evalueren en op basis daarvan te bepalen of het nuttig en zinvol is om met yyy onderhandelingen te starten over mogelijke participatie om de offerte verder uit te ontwikkelen.

 

3. Indien xxx besluit niet met yyy verder te willen gaan, zal zij alle bij haar nog aanwezige materialen die betrekking hebben op de offerte aan yyy retourneren. Voorts zal zij op geen enkele wijze betrokken zijn bij de uitwerking van het genoemde in de offerte of een daarop gelijkend project door derden en zal zij de onder artikel 1 genoemde geheimhouding blijven betrachten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, misschien zeg ik het verkeerd. Ik bedoel dat wat er in de offerte staat niet door de prospect mag worden gebruikt wanneer deze niet de offerte accepteert en niet met ons in zee gaat.

 

Lees het artikel van zibb.nl (link hierboven).

 

Je zegt tegen een klant in de offerte: "Je kan dit zo doen en op deze manier op zetten". En dan gaat de klant er zelf mee aan de haal...

 

Ik weet dat dit natuurlijk altijd kan gebeuren, maar met een NDA laat je wel zien dat dit niet zomaar kan.

Link naar reactie
  • 0

Voorts zal zij op geen enkele wijze betrokken zijn bij de uitwerking van het genoemde in de offerte of een daarop gelijkend project door derden

 

Volgens mij lacht elke potentiële opdrachtgever je vierkant uit hiermee. "U wilt misschien van ons een website, dan stel ik voor de contactpagina "Contact" te noemen. U wilt niet met ons maar met een ander in zee? Dan mag uw contactpagina niet "Contact" genoemd worden, want dat staat in de NDA." Lijkt me volstrekt onhoudbaar :)

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat is nou ook weer iets te kort door de bocht ;D denk ik. Ik merk ik mijn eigen acquisitietraject ook: wanneer ben ik mijn waren al aan het weggeven en wanneer ben ik een sample aan het geven om mensen 'in te leiden' in wat ik kan en doe.

Wanneer schets je een goed beeld van je eigen visie en aanpak, en wanneer ben je je strategie aan het 'weggeven'?

En misschien dat het met unieke procedures ook wel zo lastig is-- maar daarvoor weet ik te weinig van poolplayer, of hij een uniek procede of dienst o.i.d. verkoopt of niet.

 

Verkoop je een dienst, kennis of een product, poolplayer?

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

Wij verkopen een website management systeem.

 

Onze verkoper belt mensen, die bij interesse eerst een brochure krijgen en vervolgens bij 'meer interesse' maken wij vrijblijvend een offerte. Waarbij wij hun huidige website analyseren en kijken wat er moet gebeuren om deze over te zetten naar ons systeem. Hierbij komt het vaak voor dat we de website herstructureren. Tevens voegen we een aantal extra's bij met als doel de website een grotere rol te laten spelen in het bedrijf. Vaak is de website nog het onderschoven kindje.

 

Soms kom je dan met 'briljante' ideeen (bestaan die nog..) die je twijfelt om op te schrijven omdat je aan de ene kant weet dat dit het een goed argument/oplossing is, maar waarmee de klant wel zomaar mee kan weg lopen.

 

Tevens sturen we (soms) ook een voorbeeld van een nieuwe vormgeving mee. Dit is heel risky!! Weet ik ook. Maar volgens mij kan het wel bijdragen, want de klant krijgt een geheel beeld van wat wij voor hem/haar kunnen doen.

 

Om ons toch een beetje te kunnen indekken, de NDA. Ik geloof zelf niet dat het echt steekhoudend is als het erop aan komt, maar het wel een soort waarschuwing. Zoiets van Let op!

 

Zijn wij een beetje te uitbundig bezig? ???

Link naar reactie
  • 0

Het is een valide strategie, en zeker uitbundig, en daarom opvallend en het zal pro-actieve ondernemers zeker aanspreken. Het 'ver gaan' in een acquisitietraject kan heel goed werken.

In je startup fase kan het heel slim zijn om dat te doen; je hebt nog geen track record of portfolio, je moet je echt aan de hand van het hier en nu bewijzen.

Alleen...dan zou ik die strategie ook volgens het GMDB-model uitvoeren.

Gaan Met Die Banaan- en je geen zorgen maken of je idee misschien gejat wordt. Je geeft ongevraagd een hele hand terwijl ze maar een vinger hoeven; om dan eisen te gaan stellen werkt denk ik niet.

Mijn ideeën zijn ook wel eens 'dankbaar aanvaard' (geannexeerd of 'gejat') en ondanks het feit dat dat best even steekt (even best wel lang, haha) is er één ding dat ik altijd onthou: Ik verzin wel weer iets anders, die ander niet. (Je moet wel een erg lage dunk van je creativiteit hebben om andermans concept/idee te annexeren, of zo'n enorme zakelijke slagkracht/draagvlak/kapitaal hebben om het dan ook meteen goed te doen, en dat is ook niet altijd. Multinationals doen hier meestal niet zo moeilijk over, met het materiaal van de uitvindertjes die met hun ideetje 'op spreekuur' komen.)

 

Het is en blijft schemergebied en soms werkt het om daar helemaal voor te gaan, en soms moet je eieren voor je geld kiezen als je denkt dat je eigenlijk je winkel gratis laat leeghalen.

Gewoon proberen!

 

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een jurist weet dat beter, maar een agreement of overeenkomst ontstaat pas als beide partijen zich verbinden. Je kan niemand een overeenkomst opleggen. Degene aan wie je je voorstel richt, dient dus eerst accoord te gaan met de NDA voordat die geldig wordt.

 

Volgens mij kan je je voor ontwerpen wel beroepen op het auteursrecht, en is er zat jurisprudentie op dat vlak. Briljante ideeën voor een betere structuur zijn daarentegen niet te beschermen. Misschien dat je slechts het te bereiken resultaat moet voorhouden (resultaatgarantie!?), of voorbeelden van andere projecten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aan de ene kant ben ik van mening dat dit soort clausules in offertes ok zijn...

 

Aan de andere kant merk ik aan mezelf dat ik inderdaad een beetje die GMDB-mentaliteit heb en me geen zorgen maak over of iets gejat wordt. Allemaal leuk dat argwanende gedoe, maar jij bent toch degene die hier goed in is! Maak je dan ook geen zorgen over wat je in je offerte verteld, het kan nooit zoveel zijn, dat je concurrent uit hetgeen je in je offerte verteld op kan maken hoe jij je zaakjes precies aanpakt...

 

Een wasmiddelenfabrikant zegt ook dat zijn wasmiddel beter werkt doordat er sotfje zus-en-zus-en-zo in zit. Die informatie geeft ie ook zomaar weg, maar hoe het nou echt mekaar zit weet die ander nog steeds niet (ok, beetje krom voorbeeld, maar ik hoop dat het een beetje verduidelijkt).

 

Alef

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik zou zo'n NDA ook niet zo serieus nemen.

 

Gewoon vertellen wat je denkt dat nodig is om te vertellen om de klant binnen te krijgen. Hiermee zal je een aantal keren onderuit gaan. Wat doe je als je er onderuit gaat? Opstaan en doorgaan ;)

 

Vervelende butt ondernemertjes die ideeën pikken zullen er altijd zijn, maar zoals Aleph ook al zij: Jij bent hier toch goed in? Dan kan je hen dus ook wel verslaan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.