• 0

wsnp na faillissementsaccoord

Helaas is vorige week faillissement uitgesproken over onze vof en dus zijn wij prive ook failliet. :-\ Na inmiddels bijna een jaar zoeken en praten is de tik van de hamer gevallen.

 

Nu willen wij gebruik maken van de mogelijkheid een faillissementsaccoord aan te bieden bij de curator bij het eerste gesprek.

Wij zijn vrij positief op de kans van slagen maar zekerheid heb je nooit in het leven.

 

Stel dat het accoord niet wordt geacepteerd door de rechter en wordt afgewezen. Kunnen wij dan alsnog een beroep doen op WSNP? Zitten hier natuurlijk niet op te wachten maar aan het eind heb je wel een schone lei en dus willen wij dit niet uitsluiten.

Ik heb al veel gezocht hierover maar zijn nog veel meningen hierover blijkt.

Zo blijkt dat je dit maar een bepaalde tijd kunt aanvragen. Klopt dit? en hoe lang is dit dan?

 

Volgende week dinsdag heb ik het gesprek dus ik hoop dat ik aan de hand van de antwoorden mij nog iets beter kan voorbereiden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een faillissementsakkoord verschilt op details met een wsnp-akkoord. Zo is de afloscapaciteit van de gefailleerde geen criterium in een faillissementsakkoord bijvoorbeeld. Daarnaast is bij de homologatie van een akkoord binnen een faillissement de weg vrij om een verzoek tot rehabilitatie in te dienen, rehabilitatie van Wsnp is niet mogelijk. Daar staat weer tegenover dat afwijzing van het akkoord binnen de Wsnp een schone lei niet in de weg staat. Bij een afgewezen faillissementsakkoord zal uiteindelijk het faillissement (in de meeste gevallen) eindigen in een vereenvoudigde afwikkeling en is de failliet nog steeds aanspreekbaar voor de schulden.

 

Een dwangakkoord in het minnelijk traject pre-Wsnp kent dezelfde eisen als een Wsnp akkoord. Als het dwangakkoord niet de vereiste meerderheid heeft gehaald, of het dwangakkoord wordt door de rechter niet-ontvankelijk verklaard (dan wel je kunt niet aan de eisen van een dwangakkoord voldoen), kun je je Wsnp aanvraag intrekken en na het uitspreken van het faillissement het akkoord inbrengen als faillissementsakkoord.

 

Andersom wordt een veel lastiger verhaal. Onder bepaalde voorwaarden kan een failissement omgezet worden in een schuldsanering. Maar dan zonder het minnelijk traject, dus het dwangakkoord valt dan sowieso af. Daarnaast zal de rechter vragen stellen bij het feit dat er vóór faillissement geen gebruik is gemaakt van de mogelijkheid van de Wsnp. Als daar geen goede reden voor is, kan de rechter het verzoek tot omzetting niet-ontvankelijk verklaren. Als er bijvoorbeeld tijdens de faillissmentszitting gevraagd is de zaak aan te houden totdat de Wsnp-aanvraag volledig ingediend kan worden en de gerekestreerde merkt dat hij niet wil of kan voldoen aan de eisen die aan een dwangakkoord worden gesteld kan hij besluiten zich bij het failissementsverzoek neer te leggen. Dan is de weg terug naar Wsnp afgesloten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.