• 0

Bankgarantie niet ontvangen....

Ik heb mijn winkelpand verhuurd per juli 2007. Een starterscontract voor 2 jaar,met een optie voor nog 3 jaar. Mijn huurders willen stoppen ,omdat ze de huur niet meer kunnen betalen. Om de resterende maanden huur te kunnen betalen, stelde ik voor om de bankgarantie te gebruiken, maar nu blijkt dat ik deze nooit ontvangen heb. Ik was onervaren in het verhuren en ik heb hier destijds niet op gelet. Stom natuurlijk, maar het is gebeurd.

 

De bank zegt dat ze de bankgarantie op 16 juni 2007 hebben verzonden, maar ik heb hem niet gekregen.

Wat te doen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20293-bankgarantie-niet-ontvangen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt waarschijnlijk de papieren bankgarantie nooit ontvangen, maar wanneer bank al aangeeft deze verstuurd te hebben, geven ze gelijktijdig aan dat deze er dus is. Geen nood lijkt mij dus.

 

Wanneer huurder nu een bepaalde periode niet betaald (2 of 3 maanden geloof ik) kun jijzelf dus bij de bank de bankgarantie opeisen.

 

Stel dat huurder 20.000 geleend heeft bij bank, en er is voor 4000 een bankgarantie afgegeven, heeft huurder 16.000 ontvangen. Die 4000 staat netjes op een rekening voor jou, mocht huurder in de problemen raken, wat dus nu het geval is.

 

Succes.

 

Down

  • 0

Toevallig werd ik vorige week gebeld door een bank, of de bankgarantie van, pak 'm beet, 9 jaar geleden nog wel ok was.... ??? Wist niet wat ze bedoelde....

 

Na wat nadenken, is dit een bankgarantie geweest, helemaal in het begin, van mijn oude pand, wat allang afgebroken is, voor een verhuurder die al lang en breed ergens in Brasschaat zit.... ;)

  • 0

Dit schreef de bank mij:

 

Als verhuurder bent u zelf verantwoordelijk voor het ontvangen en bewaren van de bankgarantie. U kunt alleen aanpsraak maken op een bankgarantie als u hierover daadwerkelijk beschikt. Vervolgens moet u deze dan indienen bij de bank die de bankgarantie heeft afgegeven. De bank die de bankgarantie heeft afgegeven dient dan op eerste verzoek tot uitkering over te gaan.

 

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

 

 

Wat nu ???

  • 0

Stuur een brief naar de bank, zeg dat je de schriftelijke bevestiging van de bankgarantie nog steeds niet hebt ontvangen en dat je verzoekt deze alsnog/nogmaals op te sturen.

  • 0

Voor een claim onder een bankgarantie is het noodzakelijk in het bezit te zijn van de originele garantie.

Jij stelt dat je deze niet hebt ontvangen !

 

Normaliter wordt de "originele bankgantie" aangetekend verzonden.

Je kunt met de stellende bank contact opnemen en vragen aan wie en op welke wijze deze garantie destijds is verzonden.

Vraag een afschrift van het "aangetekende register", dan heb je alle gegevens, waarop je je verdere stappen kunt baseren.

 

In het uiterste geval een "vervangend exemplaar" van die garantie opvragen, en als het nodig is, daarna op basis van dit stuk claimen.

 

 

  • 0

Trouwens, is het niet absurd dat ik verantwoordelijk wordt gesteld voor het ontvangen van post van de Rabobank?

 

Nee, ontvangen van post is een normale bedrijfsactiviteit in elke onderneming. Vooral als je met wanbetalers te maken hebt merk je hoe vervelend het is als een bedrijf het niet serieus neemt: geen enkele brief die je stuurt lijkt bij de juiste persoon aan te komen.

  • 0

Trouwens, is het niet absurd dat ik verantwoordelijk wordt gesteld voor het ontvangen van post van de Rabobank?

 

Nee, ontvangen van post is een normale bedrijfsactiviteit in elke onderneming. Vooral als je met wanbetalers te maken hebt merk je hoe vervelend het is als een bedrijf het niet serieus neemt: geen enkele brief die je stuurt lijkt bij de juiste persoon aan te komen.

 

Ik heb 2 weken geleden brieven verstuurd, aangetekend, met handtekening voor ontvangst, en zelfs dan wordt er geroepen dat men nooit post ontvangen heeft..... ;)

 

Zelf heb ik 3 of 4 maal te maken gehad met een bankgarantie, maar ik kan me niet herinneren deze ooit aangetekend ontvangen te hebben. Geldt dit alleen voor VERhuurder ?

 

 

  • 0

@Siem :

 

Dat is het nadeel van het geschreven woord.....

ALS ik al uitga van kwader trouw, is het wel van de bank uit !!!!!

 

Ze hebben al aangegeven dat de garantie is afgegeven, zelfs verstuurd is, dus wat zouden ze moeilijk moeten doen !

Draai verd.... een copie uit en klaar. Maar ja, dat zal dan wel mijn simpele gedachtengang zijn.

Wat schieten ze ermee op, om dit tegen te werken ?

En het is jouw woord tegen het woord van de bank, of die brief ontvangen is !

 

Ik sta achter je in deze !

 

Down

 

[edit : en volgens mij gaf renep ook alleen maar een voorbeeldje, hoe het in de praktijk zo vaak gaat. Net als mijn voorbeeld... ;) ]

  • 0

Huurder en verhuurder krijgen beide dit papier toegezonden. Aangezien hier gesteld werd, dat deze aangetekend verstuurd behoorde te worden, en ik deze papieren NOOIT aangetekend ontvangen heb (als huurder dus) vroeg ik me af of alleen VERhuurder deze stukken aangetekend kreeg.....

 

Waarschijnlijk struinen er hier meer VERhuurders rond, ben dan ook benieuwd naar hun vizie !

 

 

  • 0

Heb er geen ervaring mee maar in de aanvraagprocedure (Vraag in 6 stappen een bankgarantie aan) van de Rabo staat:

 

[*]De bank verstuurt na haar acceptatie de bankgarantie naar de begunstigde;

[*]De bevestiging ontvangt u via uw bankafschrift.

 

 

En dat is dus diegene die hem aanvraagt. Die krijgt een bankafschrift met daarop het saldo. Ik kom regelmatig deze afschriften tegen bij cliënten en zij zijn altijd degene die de garantie aangevraagd heeft ten gunste van een derde.

 

Ik vertrouw de bank er niet op dat ze dit naar de eiser sturen. Dus de huurder zou sowieso een exemplaar moeten hebben.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Vanuit de huurder situatie, zoals het zou moeten zijn, en ik gewend ben : De officiële papieren worden toegezonden of uitgereikt samen met papieren als bijvoorbeeld lening oid. Daarna ontvang je automatisch een bankafschrift met je saldo op die rekening....

 

Zoals Joost al aanhaalt, de huurder heeft in ieder geval de papieren.

 

Maar effe resumé : ben je al bij bank geweest of gebeld, dat men een copie ofzo wil opsturen. Naar wat ik begrijp kun je nog met je huurders overweg ? Vraag hen een copie bankafschrift of bankgarantie.....

 

Down

  • 0

Ik heb het volgende aan de bank gemaild:

 

Ik vind het buitengewoon merkwaardig dat u mij verantwoordelijk stelt voor het ontvangen (!) van post van de Rabobank.

Het lijkt mij dat u verantwoordelijk bent voor het deugdelijk verzenden van (waarde-)papieren.

 

Had ik de bankgarantie ontvangen, dan had ik deze vanzelfsprekend goed bewaard.

 

Ik laat u hierbij echter nogmaals weten dat ik de bankgarantie niet heb ontvangen.

Ik verzoek u daarom dan ook om mij deze alsnog/ nogmaals toe te sturen.

 

Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen.

 

Ik begrijp uit jullie commentaar dat mijn huurders een kopie van de bankgarantie hebben of in elk geval beschikken over een bankafschrift wat bewijst dat zij een bankgarantie hebben afgesloten.

 

Ik snap niet dat die bank zo moeilijk doet ???

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 45 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.