• 0

Liquiditeitsvoordeel bij maandaangites BTW per 01-07-2009

Vandaag heb ik nieuws ontvangen dat de afdracht van maandaangevers voor de BTW wordt versoepeld.

Per 1 juli '09 mogen bedrijven die normaal maandaangiftes moeten doen, en hierbij een bedrag moeten afdragen, aan de fiscus er voor kiezen om kwartaal aangiften te doen.

Dus indien je een ondernemer bent die per maand een BTW aangifte in moet vullen kan je er voor kiezen om een kwartaal aangever te worden. Dit is een tegemoetkoming om de maandelijks verschuldigde BTW betalingen uit te stellen en zo een liquiditeitsvoordeel ontstaat.

Indien je een maand aangever bent en je maandelijks juist een teruggaaf krijgt, kan je de maandaangiftes blijven doen en maandelijks ook de teruggaaf op normale wijze ontvangen.

Dit is de theoretische werking van het systeem dat wordt opgezet. De praktische werking moet nog bekend worden gemaakt dus daar kan ik niet meer over vertellen.

Grt Ryan

Fiscalist in de maak

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Deze informatie heb ik niet van het internet. Vanuit mijn werkgever hebben wij een interne e-mail ontvangen die ik intern moet houden.

De uitwerking hiervan in de praktijk moet zoals gezegd nog bekend worden gemaakt. Maar desondanks is het een mooi punt om in de gaten te houden.

Fiscalist in de maak

• 0

Dit is een onderdeel van het stimuleringspakket van de regering.

De gedachte er achter is dat hierdoor bedrijven iets meer lucht in de liquiditeit krijgen.

Kosten voor de overheid: ca 24 mln op jaarbasis (gemiste rente-inkomsten).

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Zo, er is weer een update gekomen vanuit de belastingdienst. Ondernemers met een maandtermijn zullen binnenkort een brief in de bus krijgen waarin de mogelijkheid wordt aangeboden om van maand aangiften naar kwartaal aangiften over te stappen. Reageren voor 4 juni!!!

Dit is aan te raden indien de onderneming in een afdrachtspositie verkeert. Zoals ik het lees zullen dus de regels van de kwartaal indiening gelden en dat houdt in dat de aangifte OB op 1 dag voor de eindiging van het volgende kwartaal moet zijn ingediend en tevens de afdracht van de BTW moet zijn voldaan.

Dus de BTW die je in kwartaal 3 maand 1 bent verschuldigd zal je effectief 5 maanden later pas hoeven af te dragen. Dus de BTW schuld van kwartaal 3 moet uiterlijk voor het einde van kwartaal 4 worden voldaan.

Tot zover de update.

Fiscalist in de maak

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar