• 0

Iemand die helpt bij de analyse van je bedrijf: aan wie of wat moet ik denken?

De zoekfunctie helpt me neit echt, dus vraag ik het maar even direct. Hoe heet een persoon of bedrijf dat naar aanleiding van je financiele gegevens, toekomstige ideeen en behaalde resultaten een analize maakt van je bedrijf. Dus of het concept nog haalbaar gaat zijn en je eventueel ook feedback kan geven over te nemen stappen?

 

Edit: Even de titel écht correct Nederlands gemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk ook in je omgeving, collega ondernemers, maar vooral ook klanten kunnen waardevolle coaches zijn

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ik kijk altijd een beetje vreemd op wanneer ondernemers menen hiervoor een extern persoon/bedrijf in te moeten schakelen. Waarom denk je dat iemand die niet bij jouw onderneming is betrokken het beter weet dan jij zelf? Jij bent hier immers dagelijks (?) mee bezig. Ik vraag me serieus af wat voor "waardevol" oordeel een of andere consultant over jouw onderneming kan vellen.

 

Luister ipv naar een zelf-benoemd orakel naar je klanten; die kunnen je werkelijk vretellen hoe je ervoor staat...

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Ik kijk altijd een beetje vreemd op wanneer ondernemers menen hiervoor een extern persoon/bedrijf in te moeten schakelen. Waarom denk je dat iemand die niet bij jouw onderneming is betrokken het beter weet dan jij zelf? Jij bent hier immers dagelijks (?) mee bezig. Ik vraag me serieus af wat voor "waardevol" oordeel een of andere consultant over jouw onderneming kan vellen.

 

 

Omdat je dagelijks bezig bent met je bedrijf kan je last krijgen van bedrijfsblindheid omdat je altijd met het zelfde bezig bent.

Tevens heeft een goede externe adviseur kennis en ervaring met zaken gericht op jouw onderneming.

 

Zolang de kosten tegen de baten opwegen kan het nooit kwaad een extern persoon er bij te betrekken voor advies.

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat je dagelijks bezig bent met je bedrijf kan je last krijgen van bedrijfsblindheid omdat je altijd met het zelfde bezig bent.

Tevens heeft een goede externe adviseur kennis en ervaring met zaken gericht op jouw onderneming.

 

Zolang de kosten tegen de baten opwegen kan het nooit kwaad een extern persoon er bij te betrekken voor advies.

 

Juist omdat je elke dag met hetzelfde bezig bent, beschik jijzelf over meer relevante informatie mbt jouw onderneming dan een externe partij in enkele dagen/weken/maanden kan verzamelen.

 

Ik ben het met je eens dat het zinvol is om van tijd tot tijd wat afstand te nemen, hiervoor zijn vakanties en vrije dagen dan ook zeer geschikt! Je hoeft hiervoor geen extern orakel in te schakelen.

 

En hoe zou jij dan de baten van een dergelijke investering bepalen? Als een consultant jouw adviseert om door te gaan met hier en daar een aanpassing in je bedrijfsconcept (of wat dan ook) hoe bepaald je de verdienste van dit advies? Als dit inderdaad het juiste pad blijkt te zijn, was je er misschien zelf ook wel na enkele weken achter gekomen.

 

Ik blijf bij mijn punt dat je veel beter je tijd en geld kunt investeren in relaties met je klanten dan een externe adviseur (tenzij het advies zeer specifieke of technische aspecten van je zaak betreft zoals Internet/software/accounting).

 

 

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

 

Juist omdat je elke dag met hetzelfde bezig bent, beschik jijzelf over meer relevante informatie mbt jouw onderneming dan een externe partij in enkele dagen/weken/maanden kan verzamelen.

...

 

Als ondernemer weet je als het goed is, alle ins en outs van je eigen bedrijf. Een consultant heeft kennis van en ervaring met veel bedrijven, al dan niet in dezelfde branche. Juist de kruisbestuiving tussen die twee kan zeer zinvol zijn.

 

Het zal je trouwens verbazen hoe snel een consultant jouw bedrijf kan doorlichten. Just try us... ;D. Veel ondernemers denken dat hun bedrijf uniek is. Deels is dat zo (het is de ondernemer en zijn personeel die de onderneming uniek maakt), deels is het zo dat vergelijkbare bedrijven veelal op dezelfde principes en werkwijzen gebaseerd zijn. Een hosting bedrijf is een hostingbedrijf; een supermarkt een supermarkt, etc.

 

Uiteraard moet je ook veel van je klanten horen, maar dat alleen is niet voldoende. En het gevaar van bedrijfsblindheid is zeker aanwezig.

 

Heeft iedere ondernemer dan een consultant nodig? Nee hoor, alleen die ondernemers die daartoe besluiten om (uiteindelijk) betere resultaten te bereiken.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bij mij zeggen klanten me niets, de collegabedrijven zien mij liever falliet gaan, ik heb immers een groot deel van de markt in handen en ondanks dat ze graag bij huren, aast iedereen op je spulen zodra je onderuit gaat, de andere klanten die wij hebben weten eigenlijk ook totaal niet waar ze het over hebben.

 

Ik krijg bijvoorbeeld van een grote school een aanvraag binnen om met de opening een podium met lampen en speakers neer te zetten zodat de burgemeester en de architect wat kunnen zeggen en waarbijdan 's avond een artiest komt die muziek komt maken, oja is het ook mogelijk om confetti te hebben wij de opening?

 

Dit soort mensen kunnen op geen mogelijkheid zeggen wat voor mij slim is.

 

Ik zit nu 12 jaar in het vak en vindt dat elke omzet steiging een mijlpaal is en ik ga nooit met vakantie (vind er ook geen zak aan, na 2 dagen roep ik al dat ik naar huis wil, verveel me dood) en kan dus eigenlijk niet vanaf een afstand naar mijn bedrijf kijken. Immers al mijn geld, energie, bloed, zweet en tranen zit erin, die geef ik niet zomaar op. Zelfs met eenomzet van 1 euro zie ik nog mogelijkheden. MAar is dit reeel?

Link naar reactie
  • 0

Bij mij zeggen klanten me niets, de collegabedrijven zien mij liever falliet gaan, ik heb immers een groot deel van de markt in handen en ondanks dat ze graag bij huren, aast iedereen op je spulen zodra je onderuit gaat, de andere klanten die wij hebben weten eigenlijk ook totaal niet waar ze het over hebben.

 

Ik krijg bijvoorbeeld van een grote school een aanvraag binnen om met de opening een podium met lampen en speakers neer te zetten zodat de burgemeester en de architect wat kunnen zeggen en waarbijdan 's avond een artiest komt die muziek komt maken, oja is het ook mogelijk om confetti te hebben wij de opening?

 

Dit soort mensen kunnen op geen mogelijkheid zeggen wat voor mij slim is.

 

Ik zit nu 12 jaar in het vak en vindt dat elke omzet steiging een mijlpaal is en ik ga nooit met vakantie (vind er ook geen zak aan, na 2 dagen roep ik al dat ik naar huis wil, verveel me dood) en kan dus eigenlijk niet vanaf een afstand naar mijn bedrijf kijken. Immers al mijn geld, energie, bloed, zweet en tranen zit erin, die geef ik niet zomaar op. Zelfs met eenomzet van 1 euro zie ik nog mogelijkheden. MAar is dit reeel?

 

Misschien 'n idee om ook confetti en andere gezelligheid te gaan leveren?;) Niet helemaal serieus... maar deze klant geeft wel aan waar hij/zij in geinteresseerd is... En als dat voor deze klant geldt, geldt het wellicht ook nog voor anderen.

 

Ik denk je je eerste eens af moet vragen wat je denkt/hoopt te bereiken met het inschakelen van een adviseur. Als je moeite hebt met het objectief beoordelen van je zaak (wat begrijpelijk is), kijk of je wellicht bij andere ondernemers of vrienden/kennissen terecht kunt.

 

Ik heb me in het verleden vaak genoeg positief verbaast over de kritiek/feedback die ik van mensen ontving waarvan ik vooraf dacht dat ze nooit iets zinnigs te zeggen zouden kunnen hebben (omdat ze zelf in een hele andere branch zitten of een gewone baan hebben).

 

Maar even iets anders; zo te horen doe je het prima (sinds je een groot deel van de markt in handen hebt), waar denk je een externe adviseur voor nodig te hebben?

 

 

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Beste Mattijs,

 

Ik begrijp je stelling en onderschrijf deze direct. Er zal niet snel iemand zijn die meer van jouw specifieke zaak afweet dan jijzelf. Jij zit er middenin en moet er mee verder. De adviseur is een buitenstaander en vertrekt weer (als het goed is). Maar toch zijn er wel specifieke gevallen, waarin een adviseur toegevoegde waarde kan leveren, die zelfs van levensbelang is. De waarde in harde euro's is lastig uit te drukken, maar kan oplopen tot de redding (of ondergang) van je zaak.

 

Voorbeeld:

 

Iemand maakt explosieve groei door en wordt belast met meer administratieve en management klussen. Hierdoor komt de directe communicatie met personeel en klanten in de verdrukking. De gekozen oplossing is een manager aanstellen, die zich gaat bezighouden met personeel en klanten.

 

Gevolg: De scheiding tussen klantgroep, personeel en directie wordt groter. Het gezamenlijke idee van de onderneming wordt sterk beïnvloed door een manager, die nieuw is aangetrokken. Dientengevolge ontstaat er een verandering in de uitvoering van de werkzaamheden. Administratieve taken belanden nog meer op bureau van directie. Directie krijgt het gevoel de zaak niet meer in de hand te hebben.

 

Wat zou u als directie ondernemen, om de zaak weer in de hand te krijgen?

 

Dit zijn vraagstukken, die vaker voorkomen en niet door alle ondernemers direct te overzien zijn. Sterker nog, vaak is de druk zo groot, dat een ondernemer er niet aan toe komt om de zaak te heroverwegen. Het voorbeeld heeft maar bar weinig te maken met de specifieke technische aspecten voor uw zaak en zegt dus niets over de capaciteiten en of kennis van de ondernemer in kwestie.

 

Wel kan het zo zijn, dat iemand met andere kennis, capaciteiten en minder gehinderd door de dagelijkse druk en deadlines, een idee oppert waardoor de zaak weer "onder controle" komt.

 

Henk de Greef

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een groot deel in handen, maar nog steeds is het moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen, ook zie ik dat jongere bedrijven groeien waar ik stil sta. Ik weet zelf niet waar het hem in zit.

 

Ik ben blij met je feedback, daardoor denk ik er toch wat langer over na, maar er zijn zoveel vragen waar ik en andere geen antwoord op kunnen geven.

 

p.s.: wij leveren gewoon confetti hoor incl de machine's die het door een zaal kunnen verspreiden. Al dan niet met vuurwerk om het op te leuken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

Ik ben nog steeds niet overtuigd; eigenwijsheid is een goede eigenschap;)

 

Het opbouwen van een onderneming gaat met vallen en opstaan, en veel ondernemingen zullen inderdaad tegen dergelijke problemen aanlopen. In het door jouw genoemde voorbeeld zou je naar mijn mening kunnen volstaan door enkele ondernemers te raadplegen die een dergelijke situatie hebben meegemaakt en er succesvol zijn uitgekomen. Deze zijn er in overvloed en ondernemers zijn veelal bereid hun ervaringen te delen en anderen uit de brand te helpen met mogelijke oplossingen.

 

Verder ben ik de mening toegedaan dat wanneer de levensvatbaarheid van je onderneming afhangt van de input van adviseurs, je er maar beter mee kunt stoppen.

 

Laat verder duidelijk zijn dat slechts mijn mening is en gebaseerd is op mijn ervaringen. Er zullen genoeg anderen zijn die het nut van externe adviseurs en coaches wel inzien; prima!

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Overigens kun je best meten wat een adviseur je oplevert. Als je bepaalde adviezen implementeert en na een periode bekijkt wat het effect is op de cash flow van je onderneming minus de kosten van de adviseur, dan heb je toch een aardig beeld.

 

Vaak bij een waardering kun je via scenario's goed aangeven wat het verschil in waarde kan zijn wanneer bepaalde acties worden uitgevoerd.

 

In de praktijk merk ik bijvoorbeeld dat er wel gekeken wordt naar het effect op omzet en winst maar bijvoorbeeld niet op het effect wat een actie heeft op je cash flow oftewel de centjes die je uit je bedrijf kan trekken zonder dat het effect heeft op de bedrijfsvoering. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat er en liquiditeitstekort ontstaat terwijl het qua groei hartstikke goed gaat.

 

Is natuurlijk maar een voorbeeldje maar ik ben ervan overtuigd dat je als ondernemer niet op alle vlakken kunt uitblinken en een adviseur daarom nuttig kan zijn. Ik ben zelf bijvoorbeeld sterk op het gebied van organisatie, financiën en planning maar ben weer minder qua marketing. Ik huur daar dus graag een adviseur voor in die eens met die bril op kijkt.

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk merk ik bijvoorbeeld dat er wel gekeken wordt naar het effect op omzet en winst maar bijvoorbeeld niet op het effect wat een actie heeft op je cash flow oftewel de centjes die je uit je bedrijf kan trekken zonder dat het effect heeft op de bedrijfsvoering. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat er en liquiditeitstekort ontstaat terwijl het qua groei hartstikke goed gaat.

 

Te snelle groei is zelfs een veel voorkomende reden van failissement... al zou dat in de huidige tijd wel meevallen, dat groeien.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

Ik ben nog steeds niet overtuigd; eigenwijsheid is een goede eigenschap;)

 

Het opbouwen van een onderneming gaat met vallen en opstaan, en veel ondernemingen zullen inderdaad tegen dergelijke problemen aanlopen. In het door jouw genoemde voorbeeld zou je naar mijn mening kunnen volstaan door enkele ondernemers te raadplegen die een dergelijke situatie hebben meegemaakt en er succesvol zijn uitgekomen. Deze zijn er in overvloed en ondernemers zijn veelal bereid hun ervaringen te delen en anderen uit de brand te helpen met mogelijke oplossingen.

 

Verder ben ik de mening toegedaan dat wanneer de levensvatbaarheid van je onderneming afhangt van de input van adviseurs, je er maar beter mee kunt stoppen.

 

Laat verder duidelijk zijn dat slechts mijn mening is en gebaseerd is op mijn ervaringen. Er zullen genoeg anderen zijn die het nut van externe adviseurs en coaches wel inzien; prima!

 

Maak je maar geen zorgen Mattijs,

 

Als mijn missie eruit zou bestaan om ondernemers ervan te overtuigen dat ze een adviseur nodig hebben, had ik een armlastig leven. Ik ben er slechts voor degenen die denken dat een paar externe ogen ze vooruit kan helpen, wie die overtuiging niet heeft, heeft aan een adviseur (betaald of onbetaald) werkelijk niets.

 

Wel ben ik ervan overtuigd dat er een wezenlijk verschil is in verschillende vakken. Zo is ondernemen een vak en adviseren ook. Ik zeg dan maar: ieder z'n vak, toch?

 

Je durft overigens wel heel wat te stellen, ook al is het je eigen mening op basis van eigen ervaringen. Ik hoop daarom oprecht, dat je tijdens het vallen en opstaan niet te hard valt. ;)

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een groot deel in handen, maar nog steeds is het moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen, ook zie ik dat jongere bedrijven groeien waar ik stil sta. Ik weet zelf niet waar het hem in zit.

 

Ik ben blij met je feedback, daardoor denk ik er toch wat langer over na, maar er zijn zoveel vragen waar ik en andere geen antwoord op kunnen geven.

 

p.s.: wij leveren gewoon confetti hoor incl de machine's die het door een zaal kunnen verspreiden. Al dan niet met vuurwerk om het op te leuken.

 

Daar zeg je al wat: je merkt op dat jongere bedrijven groeien waar jij stil staat. Daar kun je dus al mee aan de slag als ik het goed begrijp; daar had je dus geen adviseur voor nodig om je dat te vertellen.

 

En vragen.. tja... die hebben we allemaal wel. Maar als alles al zeker zou zijn en alles al vast stond zou ondernemen ook gelijk zijn aantrekkelijkheid verliezen!

 

Ik zou zeggen behandel het per geval/vraag en betrek mensen uit je omgeving of bedrijf erbij, vraag andere ondernemers om advies of post je vraag/probleem hier op Higherlevel en zie wat men ervan vind.

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

Maak je maar geen zorgen Mattijs,

 

Als mijn missie eruit zou bestaan om ondernemers ervan te overtuigen dat ze een adviseur nodig hebben, had ik een armlastig leven. Ik ben er slechts voor degenen die denken dat een paar externe ogen ze vooruit kan helpen, wie die overtuiging niet heeft, heeft aan een adviseur (betaald of onbetaald) werkelijk niets.

 

Wel ben ik ervan overtuigd dat er een wezenlijk verschil is in verschillende vakken. Zo is ondernemen een vak en adviseren ook. Ik zeg dan maar: ieder z'n vak, toch?

 

Je durft overigens wel heel wat te stellen, ook al is het je eigen mening op basis van eigen ervaringen. Ik hoop daarom oprecht, dat je tijdens het vallen en opstaan niet te hard valt. ;)

 

Henk

 

Gelukkig maar! Lijkt me inderdaad geen leuke dagbesteding om mensen ervan te moeten overtuigen dat ze iets nodig hebben terwijl ze daar zelf het nut niet van inzien...

 

En zolang je nog overeind kunt krabbelen na het vallen, komt het allemaal wel goed;)

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

 

 

Daar zeg je al wat: je merkt op dat jongere bedrijven groeien waar jij stil staat. Daar kun je dus al mee aan de slag als ik het goed begrijp; daar had je dus geen adviseur voor nodig om je dat te vertellen.

 

Dat beweert toch ook niemand? ??? Daarnaast is 'aan de slag gaan' nou niet bepaald concreet.

 

En vragen.. tja... die hebben we allemaal wel. Maar als alles al zeker zou zijn en alles al vast stond zou ondernemen ook gelijk zijn aantrekkelijkheid verliezen!

 

Nu klink je als een slechte adviseur! ;D

 

Ik zou zeggen behandel het per geval/vraag en betrek mensen uit je omgeving of bedrijf erbij, vraag andere ondernemers om advies of post je vraag/probleem hier op Higherlevel en zie wat men ervan vind.

 

En nu serieus. Natuurlijk zijn dit mogelijkheden, maar om dit als de enig juiste mogelijkheden te zien vind ik erg kort door de bocht, en zeker niet het juiste advies aan de topic starter.

 

Natuurlijk hoef jij niet (betaald) advies in te winnen, maar om alle betaalde adviseurs zo even weg te wuiven is nogal wat. Een punt bijv waar je wellicht over heen kijkt: al die mensen die jij je voorstelt als adviseur, kunnen niet zo betrokken zijn en de tijd hebben voor jouw bedrijf en de benodigde kennis en ervaring als een ingehuurde expert. Andere ondernemers hebben het te druk, familie en vrienden zijn vaak te lief, en ook op HL hebben we vaak niet alle gegevens die nodig zijn voor een goed advies zoals topic starter dat nodig lijkt te hebben.

 

Tot slot, er kan ook een gevaar inzitten om alles per geval / per vraag te beantwoorden. Soms is het beter eerst het hele plaatje duidelijk te krijgen. Dit lijkt mij een typisch voorbeeld van zo'n situatie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

.. ook zie ik dat jongere bedrijven groeien waar ik stil sta. Ik weet zelf niet waar het hem in zit.

 

Het zou kunnen dat je meer weet dan je denkt. Maak eens wat omtrekkende bewegingen. Hier een lijstje.

Hoewel ik geen enkele validiteit noch autoriteit durf te claimen, misschien dat het helpt... Al is het er maar eentje!

 

Stel dat je het wel wist, wat zou je dan zeggen? (irritant misschien, maar geen grapje)

 

Waar ligt het zeker niet aan?

Waar ligt het heel misschien aan?

Hoe weet je dat zo zeker?

 

Wat definieer jij als stilstand?

Is dat wel stilstand?

Of is het een fase waarin zich iets aan het ontwikkelen is?

Wat zou daar uit kunnen komen?

 

Wat zie jij als groei?

Hoe ziet dat er uit?

Waarom vind je het wenselijk om dat te bereiken?

Wat zou je daar voor moeten doen?

 

Wat zou jou nieuwe energie geven?

Maakt het je jaloers als je ziet wat anderen bereiken?

Waar ben je dan jaloers op?

Waarom zou jij dat niet kunnen?

Wat zou je daarvoor moeten ontwikkelen?

Waarom kan jij dat zelfs beter?

En wat kan jij vandaag van ze leren?

 

Wanneer je nog niet weet waar het aan ligt, hoe zou je daar dan achter kunnen komen?

Welke vragen moet je dan stellen?

Aan wie?

Kun je het wel weten?

Of moet je er iets voor doen?

Of laten?

Is het wel nodig om het te weten?

Zou het je leven makkelijker maken als je het antwoord wist?

En als je er niet achter komt, hoe kun je dan zorgen dat de vraag je niet meer stoort?

 

 

Wat denk je ervan? Zal ik toch ook maar een coachingsbureautje opzetten ;)

 

 

Succes

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.