• 0

Back to basic.

Vorige week sprak ik een ondernemer die het in de ogen van de buitenwereld en vooral collega's goed doet.

Hij is van 1 sportzaak in 5 jaar tijd gegroeid naar 4 goedlopende winkels.

 

Het gesprek ging over het feit dat de ondernemer in kwestie weer graag terug zou willen naar 1 winkel.

De extra zorgen, problemen, de extra uren en vooral het gebrek aan contact met klanten deden hem dit besluit nemen.

 

Nu was dit niet het eerste gesprek wat ik heb gehad met een ondernemer die weer terug verlangde naar 1 winkel i.p.v. meerdere filialen.

Het vorige was zo'n 6 jaar geleden met een makelaar die bijna de zelfde redenen aangaf.

 

Toevallig was vandaag de ING in het nieuws die ook weer back to basic gaat, een tijdje geleden gaf Ahold aan ook weer op de kleintjes te gaan letten.

Weliswaar hebben de ING en Ahold economische redenen om terug te gaan naar de basis maar je ziet en hoor het steeds meer in het bedrijfsleven.

 

Dit brengt mij bij de vraag; is groei van de onderneming belangrijk?

 

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant topic.

 

Groei van de onderneming hoeft niet per definitie belangrijk te zijn.

Het kan belangrijk zijn om als onderneming een stevigere basis te hebben om te kunnen overleven, het kan ook

voor jezelf als ondernemer belangrijk zijn om een dergelijke stap te zetten.

 

Persoonlijke groei en groei van de onderneming zijn volgens mij vrij nauw aan elkaar gelinkt.

 

Wanneer je stappen passen bij je eigen persoonlijke voorkeuren en doelen dan is het goed. Je ondernemingsbelang, persoonlijke doelen en de stappen die je met je onderneming zet moeten in balans zijn. Soms zetten mensen een paar stappen teveel en dan komen ze er later achter dat ze dat niet hadden moeten doen of zijn simpel uitgekeken op de de hectiek en willen vervolgens een nieuwe (lees rustigere) fase in.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik herken dit wel hoor. En Zeemeeuw heeft volgens mij exact hetzelfde, denk dat hij ook nog wel reageert.

 

Mijn winkel werd groter, beter (?), drukker....

Zo ook meer personeel, véél meer administratie, veel meer contracten, overleg plegen, gesprekken voeren enzovoorts. Gelukkig had ik een geweldig team op de dansvloer, dat scheelt een hoop.

 

En toch.... dagen dat ik er zelf niet was, kwamen steeds vaker voor. Wel heel druk, maar niet meer in de winkel. En dan ga je ook commentaar krijgen (zeker wanneer het zonnetje schijnt) Zo, is-ie er weer eens niet ? Lekker in de zon zeker ?

 

Vroeger was het ook "de winkel van Marcel" , later groeide dit uit tot meer een bedrijfsnaam : "moet je even naar ....."

De persoonlijkheid was weg. Ik was meer aan het managen, dan leuk met klanten op de winkelvloer aan het verkopen, advies geven, en zelfs klachten oplossen. Kreeg daar ook steeds meer gezeur over.

 

Nee, voor mij effe geen "grote" toko meer... lekker klein je boterham kunnen verdienen, met soms wat beleg, en ik zou helemaal gelukkig zijn....

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit zeer sterk afhangt van de wensen en het karakter van de ondernemer alsmede van de aard van de onderneming. Bij bepaalde ondernemingen moet je vaak een bepaalde groei doormaken voordat je zaak winstgevend wordt terwijl in andere gevallen kleinschaligheid het goed doet.

 

Voor mij persoonlijk hoeft het hele harde groeien niet zo. Wij nemen de tijd om te groeien en hebben zo het gevoell het verloop wat meer onder controle te hebben. Met name op het internet kan te hard en te snel groeien erg vervelend uitpakken (zal ongetwijfeld ook voor andere sectoren gelden). Er de tijd voor nemen stelt je in staat om voldoende tijd en aandacht aan je klanten te besteden en je product te verfijnen.

Snaphour - Online afspraken- en agendabeheer

ChillyOrange Web properties that get the job done - Unieke professionele website + CMS = 449 euro

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er voor mezelf ook wel eens over nagedacht, maar kom toch tot de conclusie dat ik het werk zelf en het echte contact met mijn klanten veel te leuk vind om als "manager" te gaan werken.

Soms komt het nu wel voor dat door tijdgebrek een klus niet doorgaat maar dat is voor mij nog geen reden om personeel aan te nemen.

Ik red me erg goed zoals het nu gaat en als het soms nodig is huur ik een collega zzp-er in.

Dus om te voorkomen om in de situatie terecht te komen die je in het voorbeeld stelt : voor mij geen groei, maar lekker zo doorwerken en persoonlijk contact met de klanten houden.

 

Chris.

www.klussenbedrijf-kcc.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.