Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Eijkb
Case:
Beginnende webwinkel. We stonden op een beurs met onze producten en een prijsvraag. De uitslag van de prijsvraag zou later die week bekend worden gemaakt via onze nieuwsbrief. Het invullen van de prijsvraag stond dus gelijk met inschrijven op de nieuwsbrief. Op de folder die we meegaven stond een kortingscode van 10% (relevantie hiervan wordt zo duidelijk).
De nieuwsbrief functionaliteit zat nog niet in onze software dus de maandag na de beurs daar aan begonnen. Gezien het geheel tekstueel is van opmaak kostte dit weinig tijd. De hele routine zonder problemen getest op eigen email adressen. Een leuke nieuwsbrief opgesteld met een linkje naar de uitslag pagina voor de prijsvraag. Nog geen seconde later besefte ik me dat iedere mail cumulatief gestuurd werd aan alle inzendingen. Persoon A kreeg de mail 1 keer. Persoon B 2 keer en C 3 keer. Met > 100 inschrijvingen zou nummer laatst dus > 100 emails krijgen.
De verwerking redelijk snel afgebroken. Daarnaast blijkt dat alleen @live.nl adressen en persoonlijke domeinnamen zonder goede filtering ze ook daadwerkelijk allemaal ontvangen hebben. @hotmail, @gmail en dergelijke hebben ze gefilterd.
Maar goed. Bugje opgelost en nette excuusbrief opgesteld en via de software verstuurd. Prima verlopen. Krijg ik allerhande mensen op de mail die de "foute" versie niet ontvangen hadden met de vraag "hoe en wat". Uiteraard een kopie van de originele nieuwsbrief toegestuurd en mezelf voor de kop geslagen dat deze al bij de excuus mail had moeten zitten.
Uiteraard stond er een opt-out linkje in de nieuwsbrief en deze is "goed getest" door de mensen die tientallen e-mails ontvangen hadden. Zelfs mensen die zich na mail 10 hebben uitgeschreven en na de excuus mail weer hebben ingeschreven.
Maar goed, nu de vragen. Wil toch iets leren van deze kwestie :-[
Was de excuus mail een goed idee of is dat not done?
Stuur je deze ook aan de mensen die inmiddels de opt-out gebruikt hebben? Mag dat gezien de opt-out?
Moet ik de originele info nogmaals sturen? Niet iedereen heeft de mail ontvangen. Bij mensen die ondanks dat ze last hadden zich niet hebben uitgeschreven zal dat wellicht niet in goede aarde vallen.
In de nieuwsbrief zat al een kortingscode van 20%. Om ze te paaien wil ik best een soort "boete" doen door een kortingscode maar goed, die zou dan al > 20% moeten zijn... Veel andere mogelijkheden hebben we niet m.b.t. "genoegdoening".
Iemand al ervaring met een dergelijke situatie en wat heb je toen gedaan wat achteraf gezien positief heeft uitgepakt? Ik zit een beetje in dubio: 1) De mensen even niet meer lastig vallen of 2) iedereen weer een mailtje sturen met duidelijke uitleg, kortingscode en de uitslag van de prijsvraag (nogmaals). Het is voor mij overigens niet na te gaan wie precies de foute mails wel of niet ontvangen hebben.
Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?
Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!