• 0

Suppletie omzetbelasting voorgaande jaren

Pas nu blijkt in de btw positie een oude vordering op de fiscus te zitten van bijna 40k! van voor 2005. Kan iemand mij vertellen hoe lang terug een suppletie aangifte kan worden ingediend (schriftelijk) en of daar eventueel nog rente op te ontvangen is?

Ik denk zelf dat het een kwestie van coulance is, maar als iemand concreet ervaring heeft met een positief verhaal, graag. In Amsterdam, nog beter.

Dank vast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is op zich verwonderlijk dat je er nu pas achterkomt dat er nog een vordering van 40K aan BTW aanwezig is. Ik neem aan dat de jaarstukken al eerder waren opgesteld dan dat deze vordering op de balans was opgenomen.

 

Mijn ervaring is echter dat de belasitngdienst zelf in een situatie (een paar jaar later) als deze een ambtshalve teruggaaf verleent (zelfs met heffingsrente).

 

Met groet,

 

René

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je boekhouder het niet verkeerd geboekt heeft in de financiele administratie want hij moest het bedrag toch ergens op wegboeken (ik hoop dus dat hij de kosten niet inclusief BTW heeft geboekt).

 

Groet,

 

Rene

www.ficalis.nl voor belastingadvies, jaarrekening en administratie

Link naar reactie
  • 0

Hé, dank voor jullie positieve reacties. Dat geeft hoop.

René (1e) ter toelichting: er is heel erg veel geïnvesteerd in 2003-2005 en de jaarrekening 2007 meldde alleen een saldo BTW te ontvangen. Omdat dit niet gespecificeerd stond, ben ik er vanuit gegaan dat dat een overlopende post betrof naar 2008. Nu de jaarrekening 2009 wordt opgemaakt, komt de specificatie over de jaren pas naar boven.

Link naar reactie
  • 0

@rene

 

bij mij werden verkochte en ingekochte cadeaubonnen en dergelijke (veel...!) met 19% BTW belast, door boekhouder.

Ten eerste dus dubbelop, ten tweede zijn deze niet belast.....

 

Heb toen van 4 jaar alle kassastroken opnieuw ingeboekt en uitgerekend hoeveel in- en verkoop bonnen er waren geweest. Toen de BTW lopen uitrekenen en suppletie ingediend. Leuk karweitje tussendoor...... :(

 

 

Link naar reactie
  • 0

de btw suppletie vordering alsnog indienen, verjaring van de vordering is 5 jaar

belastingdienst legt niet zelf aanslag op voor een suppletie!

vervolgens rest je nog om je boekhouder aansprakelijk te stellen

 

HOHO, er is hier helemaal geen sprake van verjaring van vorderingen!

 

De BTW suppletie teruggave is wettelijk namelijk helemaal niet geregeld. Uitgangspunt is namelijk dat je per tijdvak tijdig de voorbelasting terugvraagt (dus binnen een maand na afloop van dat tijdvak een correcte BTW aangifte indienen).

 

Vergeet je dat (dus te weinig voorbelasting in de aangifte opgenomen), dan kun je binnen 6 weken bezwaar maken tegen de eigen aangifte. Als je buiten die 6 weken een suppletie teruggave indient, dan zal dat verzoek bestempeld worden als een niet-ontvankelijk bezwaar (geen verdere rechtopties meer) en ben je overgeleverd aan de bereidheid van de fiscus.

 

@high5

Dat neemt niet weg dat indienen je enige optie is, maar laten we je geen valse hoop geven. Als je het terugkrijgt is het mooi, maar zo niet, dan is het echt pech hebben. Maar de reacties hieronder zijn hoopgevend, hoewel de fiscus wel strenger is geworden.

 

Of je jouw boekhouder aansprakelijk kunt stellen, betwijfel ik. Je zul wellicht getekend hebben voor de jaarrekening, waarbij je dan immers akkoord gegaan bent met zijn/haar werk.

 

Dat het prutswerk van de bovenste plank is (ff 40K voorbelasting vergeten) laat dat helaas onverlet.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat neemt niet weg dat indienen je enige optie is, maar laten we je geen valse hoop geven. Als je het terugkrijgt is het mooi, maar zo niet, dan is het echt pech hebben. Maar de reacties hieronder zijn hoopgevend, hoewel de fiscus wel strenger is geworden.

 

Of je jouw boekhouder aansprakelijk kunt stellen, betwijfel ik. Je zul wellicht getekend hebben voor de jaarrekening, waarbij je dan immers akkoord gegaan bent met zijn/haar werk.

 

Dat het prutswerk van de bovenste plank is (ff 40K voorbelasting vergeten) laat dat helaas onverlet.

 

groet

Joost

 

BD is inderdaad strenger geworden, maar met onderbouwde cijfers, m.i. geen probleem. Het is wel, wat Joost zegt, gewoon afwachten, en er kan lang overheen gaan. Dus nogmaals; gewoon indienen.

 

Tja, prutswerk is het, kan ik over mee praten, maar vergeet het gewoon om je boekhouder aansprakelijk te stellen...zonde van je energie. Stap morgen nog op, en ga per direct naar een ander. Koop je veel meer voor, en wellicht wordt alles weer eens goed tegen het licht gehouden. Wie weet wat er nog meer boven water komt.... :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.