Mensen kijken vaak eerst de kat uit de boom, voordat ze vernieuwende producten kopen of gebruikmaken van innovatieve diensten. Dat is jammer, want op deze manier worden innovatieve toepassingen op de markt pas laat een succes. Een verhaal over elektrische auto’s en bankinnovatie.
Om te beginnen bij elektrische auto’s. Slechts weinig mensen denken serieus na over de aanschaf ervan. Niet zo gek: los van het feit dat het rijden in elektrische auto’s nog maar kort realiteit is en de auto’s nog niet overal te koop zijn, is de aanschaf relatief duur. De actieradius is nu vaak maximaal 250 kilometer – niet handig als je op vakantie gaat -, veel remmen doet de accu sneller leeg raken en ook het rijden van de maximum snelheid bekort de reistijd. Dat lees ik in een artikel op de website van Business news.
Neem de Noorse auto Th!nk City als voorbeeld: die auto kost bijna 40.000 euro, kan zo’n honderdtachtig kilometer rijden en het opladen van de accu kost zo’n dertien uur. Toch hoeft dit geen nadeel te zijn, want uit cijfers blijkt dat 80 procent van de ritjes vijftig kilometer of korter is.
Naar grote schaal
Los van de nadelen, krijgt dit blogverhaal zeker geen negatieve lading. Veel mensen moeten gewoon nog wennen aan het idee dat autorijden ook elektrisch kan. Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Nederlander nog weinig weet van elektrisch vervoer, omdat het lange tijd als een soort ‘ver van mijn bed-show’ werd gepresenteerd. Daar komt verandering in.
Ik ben overtuigd van een mooie toekomst voor de elektrische auto, want diverse automerken ‘gaan al elektrisch’ en de overheid omarmt het idee van Stichting Natuur en Milieu om in 2020 een miljoen elektrische auto’s te laten rijden.
Diezelfde overheid heeft alvast vijfhonderd elektrische wagens besteld om op grote schaal elektrisch vervoer te introduceren in het stadsbeeld van Rotterdam en Amsterdam. De netwerkbeheerders willen bovendien tot en met 2012 tienduizend oplaadzuilen voor elektrische auto’s plaatsen. Als die er zijn, hoeft niemand meer bang te zijn om met een lege accu langs de weg te moeten staan.
Eurlings
Bovendien besteedt de media momenteel meer dan ooit aandacht aan het onderwerp. Dat is goed voor de branche. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat overhandigde onlangs het certificaat voor het eerste, Europese type goedkeuring van een elektrische auto: de eerdergenoemde Th!nk City. Deze auto voldoet aan alle regels die in heel Europa voor auto’s gelden. De kranten stonden er vol mee. Gelukkig staan de elektro-auto’s nu in de schijnwerpers, want ik vrees dat we niet veel langer kunnen doorgaan met het uitstoten van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect) en stoffen die de gezondheid schade toebrengen.
Bankinnovatie
Terughoudendheid bij consumenten wordt ook zichtbaar in korte reportages die te zien zijn op het online discussieplatform disruptivebanking.com (van ULURU Beagle) waarbij bankinnovatie centraal staat. De reporter vroeg aan mensen op de Albert Cuyp in Amsterdam hoe zij bijvoorbeeld denken over een mobiele telefoon die ook werkt als creditcard en die bruikbaar is als pinpas, lidmaatschapskaart, openbaar vervoerskaart en elektronische huissleutel. Daarnaast peilden we de wenselijkheid van pinautomaten waar je ook geld kunt storten en verzekeringen kunt afsluiten en creditcards waarmee consumenten allerlei (gratis) cadeaus in de wacht kunnen slepen.
Over het multifunctionele mobieltje zegt een mevrouw op de markt: “Ik weet niet of dit iets voor mij is. Ik kijk eerst wat anderen ervan vinden.” Een andere dame, verderop bij een kraampje, is bang dat ze haar multifunctionele mobiele telefoon kwijt zou kunnen raken. “Dan verlies je wel meteen veel gegevens en wordt een mobieltje wel heel aantrekkelijk voor anderen.” Een reactie op een concept waaruit duidelijk twijfel spreekt. Maar geen zorgen, de betalingen via de mobiele telefoon worden beveiligd met een variant van de pincode.
Over het door banken uitdelen van cadeaus reageren enkele mensen terughoudend. “Als ik cadeautjes wil krijgen, dan kijk ik wel op internet.” En “als ik een keuken wil kopen, dan irriteert het mij als ik een reis naar Italië kan winnen. Want ik wil een keuken kopen. Niets meer en niets minder.” Met andere woorden: bank, blijf bij je leest. Hier spreekt denk ik ook de Nederlandse hokjesgeest.
Oplossingen
Hoewel sommige mensen voor de camera van disruptivebanking.com zich wel gevoelig verklaarden voor bankinnovatie, spreekt uit de meeste reacties niet veel vertrouwen.
Waarom niet? Mensen kunnen zich denk ik moeilijk voorstellen hoe het anders kan, ook omdat ze nog geen mensen kennen die er wel ervaring mee hebben opgedaan. Een ervaringsverhaal van een bekende heeft vaak meer impact dan een krantenartikel. Bovendien is hen hoogstwaarschijnlijk nog te weinig informatie ter oren gekomen en heeft het negatieve sentiment ongetwijfeld te maken met de kritiek die banken het afgelopen jaar hebben moeten incasseren.
Ik blijf positief denken, omdat de voordelen het uiteindelijk zullen winnen van de nadelen van elektrische auto’s en bankinnovatie en omdat de techniek een oplossing gaat vinden voor de nadelen die er anno 2009 nog zijn. Het komt goed: straks doen we onze bankzaken handsfree via een mobiele telefoon terwijl we met onze elektrische auto van A naar B rijden. Alsof we nooit anders hebben gedaan. Goed bezig.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Mensen kijken vaak eerst de kat uit de boom, voordat ze vernieuwende producten kopen of gebruikmaken van innovatieve diensten. Dat is jammer, want op deze manier worden innovatieve toepassingen op de markt pas laat een succes. Een verhaal over elektrische auto’s en bankinnovatie.
Om te beginnen bij elektrische auto’s. Slechts weinig mensen denken serieus na over de aanschaf ervan. Niet zo gek: los van het feit dat het rijden in elektrische auto’s nog maar kort realiteit is en de auto’s nog niet overal te koop zijn, is de aanschaf relatief duur. De actieradius is nu vaak maximaal 250 kilometer – niet handig als je op vakantie gaat -, veel remmen doet de accu sneller leeg raken en ook het rijden van de maximum snelheid bekort de reistijd. Dat lees ik in een artikel op de website van Business news.
Neem de Noorse auto Th!nk City als voorbeeld: die auto kost bijna 40.000 euro, kan zo’n honderdtachtig kilometer rijden en het opladen van de accu kost zo’n dertien uur. Toch hoeft dit geen nadeel te zijn, want uit cijfers blijkt dat 80 procent van de ritjes vijftig kilometer of korter is.
Naar grote schaal
Los van de nadelen, krijgt dit blogverhaal zeker geen negatieve lading. Veel mensen moeten gewoon nog wennen aan het idee dat autorijden ook elektrisch kan. Daarnaast denk ik dat de gemiddelde Nederlander nog weinig weet van elektrisch vervoer, omdat het lange tijd als een soort ‘ver van mijn bed-show’ werd gepresenteerd. Daar komt verandering in.
Ik ben overtuigd van een mooie toekomst voor de elektrische auto, want diverse automerken ‘gaan al elektrisch’ en de overheid omarmt het idee van Stichting Natuur en Milieu om in 2020 een miljoen elektrische auto’s te laten rijden.
Diezelfde overheid heeft alvast vijfhonderd elektrische wagens besteld om op grote schaal elektrisch vervoer te introduceren in het stadsbeeld van Rotterdam en Amsterdam. De netwerkbeheerders willen bovendien tot en met 2012 tienduizend oplaadzuilen voor elektrische auto’s plaatsen. Als die er zijn, hoeft niemand meer bang te zijn om met een lege accu langs de weg te moeten staan.
Eurlings
Bovendien besteedt de media momenteel meer dan ooit aandacht aan het onderwerp. Dat is goed voor de branche. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat overhandigde onlangs het certificaat voor het eerste, Europese type goedkeuring van een elektrische auto: de eerdergenoemde Th!nk City. Deze auto voldoet aan alle regels die in heel Europa voor auto’s gelden. De kranten stonden er vol mee. Gelukkig staan de elektro-auto’s nu in de schijnwerpers, want ik vrees dat we niet veel langer kunnen doorgaan met het uitstoten van CO2 (veroorzaker van het broeikaseffect) en stoffen die de gezondheid schade toebrengen.
Bankinnovatie
Terughoudendheid bij consumenten wordt ook zichtbaar in korte reportages die te zien zijn op het online discussieplatform disruptivebanking.com (van ULURU Beagle) waarbij bankinnovatie centraal staat. De reporter vroeg aan mensen op de Albert Cuyp in Amsterdam hoe zij bijvoorbeeld denken over een mobiele telefoon die ook werkt als creditcard en die bruikbaar is als pinpas, lidmaatschapskaart, openbaar vervoerskaart en elektronische huissleutel. Daarnaast peilden we de wenselijkheid van pinautomaten waar je ook geld kunt storten en verzekeringen kunt afsluiten en creditcards waarmee consumenten allerlei (gratis) cadeaus in de wacht kunnen slepen.
Over het multifunctionele mobieltje zegt een mevrouw op de markt: “Ik weet niet of dit iets voor mij is. Ik kijk eerst wat anderen ervan vinden.” Een andere dame, verderop bij een kraampje, is bang dat ze haar multifunctionele mobiele telefoon kwijt zou kunnen raken. “Dan verlies je wel meteen veel gegevens en wordt een mobieltje wel heel aantrekkelijk voor anderen.” Een reactie op een concept waaruit duidelijk twijfel spreekt. Maar geen zorgen, de betalingen via de mobiele telefoon worden beveiligd met een variant van de pincode.
Over het door banken uitdelen van cadeaus reageren enkele mensen terughoudend. “Als ik cadeautjes wil krijgen, dan kijk ik wel op internet.” En “als ik een keuken wil kopen, dan irriteert het mij als ik een reis naar Italië kan winnen. Want ik wil een keuken kopen. Niets meer en niets minder.” Met andere woorden: bank, blijf bij je leest. Hier spreekt denk ik ook de Nederlandse hokjesgeest.
Oplossingen
Hoewel sommige mensen voor de camera van disruptivebanking.com zich wel gevoelig verklaarden voor bankinnovatie, spreekt uit de meeste reacties niet veel vertrouwen.
Waarom niet? Mensen kunnen zich denk ik moeilijk voorstellen hoe het anders kan, ook omdat ze nog geen mensen kennen die er wel ervaring mee hebben opgedaan. Een ervaringsverhaal van een bekende heeft vaak meer impact dan een krantenartikel. Bovendien is hen hoogstwaarschijnlijk nog te weinig informatie ter oren gekomen en heeft het negatieve sentiment ongetwijfeld te maken met de kritiek die banken het afgelopen jaar hebben moeten incasseren.
Ik blijf positief denken, omdat de voordelen het uiteindelijk zullen winnen van de nadelen van elektrische auto’s en bankinnovatie en omdat de techniek een oplossing gaat vinden voor de nadelen die er anno 2009 nog zijn. Het komt goed: straks doen we onze bankzaken handsfree via een mobiele telefoon terwijl we met onze elektrische auto van A naar B rijden. Alsof we nooit anders hebben gedaan. Goed bezig.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/21524-%E2%80%98handsfree-mobiel-bankieren-in-je-elektrische-auto%E2%80%99/Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag