• 0

Fallissement dreigt, graag advies

Ik ben niet een actieve poster maar lees al geruime tijd mee op dit forum en heb nu een situatie waar ik graag advies over wil.

 

Ik heb een eenmanszaak maar door ziekte en andere vervelende omstandigheden ben ik in zeer zwaar weer terecht gekomen, mijn leveranciers hebben de vordering uit handen gegeven en het incassobureau dreigt met een faillissementsaanvraag. Ik ben er van overtuigd dat ik alles weer op de rit kan krijgen maar weet niet goed hoe met de dreiging van het incassobureau om te gaan. Ik heb meerdere malen contact met ze gehad maar tot een fatsoenlijk gesprek komt het niet echt (krijg steeds te horen dat is niet ons probleem en dat had u zich eerder moeten realiseren).

 

Ik heb een aanvraag bij BBZ lopen maar die is nog in behandeling en dit kan nog enkele weken duren voordat hier duidelijk over is, dit heb ik aangegeven bij het incassobureau maar die zeggen hierop niet te gaan wachten.

 

Ik ben op dit moment 2 jaar zelfstandig en heb overwaarde op mijn huis maar het is nu erg lastig om een financiering te krijgen, ik ben nog wel in gesprek in banken maar dit duurt ook enige tijd,

 

Aangezien ik (gelukkig) nog nooit in een soortgelijke situatie heb gezeten zou ik graag advies willen hebben hoe het een en ander nu aan te pakken. Het ziet er op dit moment erg somber uit allemaal maar ik hoop toch ergens nog een oplossing te vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zeker weten doe ik het niet, maar als je volgens mij bij een aanvraag kan aantonen dat je wel bereidwillend bent om te betalen wordt het faillisement niet uitgesproken, maar moeten de schuldeisers eerst weer met jou om de tafel gaan zitten.

 

Kan je misschien wel een klein bedrag overmaken? Dan heb je bewijs dat je wel aan het betalen bent.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Je mag er nooit 100% vvanuit gaan maar als je inderdaad met een incasso bureau te maken hebt is de kans dat ze gewoon een grote bek hebben maar verder uiteindelijk niet veel doen.

Zijn nogal wat incasso bureau's die hard blaffen maar uiteindelijk niet (door)bijten.

Proberen je voornamelijk bang te maken en hopen dat je onder hun druk alsnog besluit hun (eerst) te betalen.

 

Zou voor de grap ook eens controleren of de betreffende incasso bureau's niet ook veel te veel incasso kosten rekennen en daarbovenop nog eens registratie kosten, bureau kosten, informatie kosten enz..

Juist de incasso bureau's die zo hard dreigen en bij elke mogelijke oplossing roepen dat ze er niet op willen wachten en dat het niet hun probleem is rekennen vaak veel te hoge kosten.

 

info over incasso kosten kan je vinden op http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Haarlem/Voor+juristen/Informatie+civiel+voor+de+advocatuur/Rapport+Voorwerk+II.htm

en de staffel met incasso kosten op http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Liquidatietarieven+rechtbank+sector+kanton.htm

 

Als ze zo lastig blijven doen en nergens aan mee willen werken ga je gewoon aflossen volgens een vooraf zelf voorgesteld aflossings schema (gewoon de incasso kosten betalen dan zoals die bij rapport voorwerk 2 staan dus).

Kans is erg klein dat het incasso bureau dan nog naar de rechter stapt voor een veroordeling en nog veel kleiner dat ze je failisement zullen aanvragen, daar worden ze namelijk niet snel beter van, hebben ze enkel maar grote kans dat ze maar een fractie of helemaal niks krijgen aan het einde.

 

stuur me anders eens de naam van het incasso bureau en het bedrag aan hoofdsom en bijkomende kosten via pm.

 

 

mod edit: links gefixt

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk wil het nog wel helpen als je direct contact op neemt met de leveranciers.

 

Die lopen immers in een faillissement het risico dat hun vordering niet volledig voldaan wordt terwijl het incassoburau nauwelijks risico loopt..

Bovendien willen zij graag, ook in de toekomst, leveren.

 

Daarnaast wil het wel helpen indien de boekhouder of accoutant ( of een andere bemiddelaar) met een betalingsvoorstel aan het werk gaat.

 

Het is dan wel van belang dat er een duidelijke kans op verbetering is.

 

Sterkte.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn er hier nog experts die kalooka goed verder kunnen helpen.

Het gaat om aanzienlijke bedragen maar de incasso kosten die dit incasso bureau rekend zijn 7.5 x zo hoog als staat aangegeven in rapport voorwerk 2 en kan me niet voorstellen dat dit door de rechter zou worden toegewezen bij een kanton procedure.

 

Mijn advies zou ook zijn om dit zeker niet te betalen maar gezien de bedragen lijkt me een echt deskundig advies van een expert hier op zijn plaats voor de topic starter.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zeker weten doe ik het niet, maar als je volgens mij bij een aanvraag kan aantonen dat je wel bereidwillend bent om te betalen wordt het faillisement niet uitgesproken, maar moeten de schuldeisers eerst weer met jou om de tafel gaan zitten.

Zo werkt het niet: bij de faillissementsaanvraag gaat het enkel om de vraag of meer dan één opeisbare schuld onbetaald blijft.

 

Voor TS: schakel zo snel mogelijk een deskundige in om het dossier in ieder geval te beoordelen. (en spreek daarbij vooraf een duidelijke prijs af, om niet meer schulden te krijgen)

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een aanvraag bij BBZ lopen maar die is nog in behandeling en dit kan nog enkele weken duren voordat hier duidelijk over is, dit heb ik aangegeven bij het incassobureau maar die zeggen hierop niet te gaan wachten.

 

Ik ben op dit moment 2 jaar zelfstandig en heb overwaarde op mijn huis maar het is nu erg lastig om een financiering te krijgen, ik ben nog wel in gesprek in banken maar dit duurt ook enige tijd,

 

Voldoende overwaarde had ik ook maar zelfs de gemeente wilde dit niet als dekking voor een BBz financiering van 30k. Mijn huisbank gaf al helemaal niet thuis terwijl zij het beste inzicht hadden in de financiele situatie. hun redenering was er is voldoende overwaarde maar er wordt onvoldoende winst gemaakt. De overwaarde was 100k en we praten over 2005/2006 ruim voor de kredietcrisis.

 

uiteindelijk maar besloten om middels een BBz uitkering (lees bijstand) het bedrijf te stoppen. eeen half jaar na sluiting een baan gevonden (geen vast contract maar wel redelijk salaris) en mijn huisbank was ineens wel bereid om met de overwaarde een krediet te verlenen om de schulden weg te poetsen.

 

maar met de huidige crisis is het inderdaad lastig om zaken (her)gefinancierd te krijgen.

 

Als je eenmaal in handen van incassoburo's valt ben je in de aap gelogeerd. Daarom is het altijd belangrijk een goede band met je leveranciers te hebben. Als je duidelijke afspraken maakt (hoe klein ook) en deze nakomt is er meestal wel met ze te praten. mijn rekeningen stonden gemiddel ook langerd an 3 maanden open. Zelfs met de belastingdienst kan je redelijke afspraken maken is mijn eigen ervaring. (schuld van meer dan 10k)

 

sterkte in deze moeilijke tijden en hoop dat je via HL reacties krijgt om hieruit te komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.