• 0

Rekening Schema \ Bijlage

Beste allemaal,

 

Ter controle zou ik graag bijgaand rekeningschema aan jullie voorleggen, met de vragen:

1. is de indeling naar jullie idee logisch en correct ?

2. Is de verdeling Activa / Passiva correct ?

3. ? wat op de plaats van de ?

 

Met name de ?-rekening zijn qua indeling niet echt terug te vinden op internet (of in de boeken)

 

Eventuele verbeteringen zijn WELKOM ! Alvast dank.

 

M.v.g.,

Gea (TwentsRos)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met alle plezier wil ik er naar kijken, maar..... ik zie nergens een bijlage waarin dat rekeningschema zou kunnen zitten, of.... heb ik een verkeerde bril opgezet?

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is de vraag waarvoor dit schema moet worden gebruikt. Het is op sommige plaatsen wel heel erg specifiek; b.v. rekening 1105; rekening 0700 Geplaatste obligaties kan nooit een actiefrekening zijn; rekeningen-courant nummeren is vragen om vergissingen.

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt wel of dit schema zo ergens vandaan geplukt is. Het is toch geen huiswerkvraag?

Geef eerst maar eens wat achtergrond informatie.

 

Voorlopige conclusies:

- indeling is niet overal even logisch

- verdeling activa/passiva is niet overal correct

- Als je in staat bent een dergelijk uitgebreid schema te produceren is het mij een raadsel dat je op sommige plaatsen de ? niet zelf in kunt vullen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

nee 't is geen huiswerkvraag ;-) het moet een schema worden voor een productiebedrijf, met nogal wat binnenlandse en buitenlandse BV's. Vandaar ook de RC nummering ... anders zijn de transacties bijna niet meer bij te houden.

Wat mij betreft zijn de ? rekening soms discutabel qua activa/passiva/kosten/opbrengsten rekeningen, vandaar dat ik het geheel maar eens aan het forum voorleg; met de hoop dat we tot een mooie uitkomst komen !

 

Gr, Gea

Link naar reactie
  • 0

Onderstaand vast een aantal algemene opmerkingen.

 

Er zitten in het totaal een zestal groepen rekeningen in het schema waarvan de rekeningen zelf genummerd zijn, zoals b.v. de groepsmijen, de BTL rekeningen, omzet, etc. Als je toch met die nummers wil werken is het handiger om de rekeningnummers gelijk te houden. Dus Omzet 1 komt op 8101; Omzet 2 op 8102 etc. Ik zou er zelf de voorkeur aan geven de rekeningen te benoemen, dus b.v. omzet bedrijf De Hoop of Omzet fietsen; dit voorkomt verkeerde boekingen door vergissingen in nummers.

 

Is er gedacht aan de mogelijkheid om de soorten boekingen te onderscheiden door een nummering? Dus b.v. bankboekingen krijgen nummer 20; verkopen nummer 50 en memoriaal nummer 90; etc. Dit zijn dan de zgn. transactiecodes.

 

Ik mis in het rekeningschema de groepsbenamingen; zoals Liquide middelen en dan volgen alle kas-, bankrekeinngen of Huisvestingskosten en dan volgen alle rekeningen die daaronder gaan vallen. Het vermoeden bestaat dat die groepen niet zijn benoemd. Als je dat gaat doen zou kunnen blijken dat de nummeringen hier en daar aangepast moeten worden. Maar zo hoort het dus in feite wel: eerst de groepen op een rij zetten en logisch nummeren en dan de grootboekrekeningen onder de groepen plaatsen en verder gedetailleerd nummeren binnen de voor de groepen aangewezen nummers.

 

Ik heb het rekeningschema aangepast; sommige rekeningen naar andere groepen verplaatst en soms de nummering logischer gemaakt zonder overigens alle hier boven gemaakte opmerkingen geheel door te werken. Op één plaats heb ik een rekening verwijderd omdat andere rekeningen reeds waren opgenomen; 1890 is niet nodig als je al 1900 t/m 1930 opgenomen hebt. Overal waar een ? stond is het karakter van de rekening ingevuld.

 

Het is wellicht handig als je me even een mailtje stuurt zodat ik het aangepaste schema naar je kan mailen. Je hebt nl. geen mailadres ingevuld in de persoonsgegevens onder HL en het bewerkte schema stel ik in ieder geval niet zonder meer hier beschikbaar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Allereerst hartelijk dank voor het mailen van het schema. Het merendeel van de voorstellen is doorgevoerd.

Voor de verschillen-rekeningen heb ik nog de volgende vraag: momenteel staan ze vooral onder de kosten-afdeling, echter hoe om te gaan met positieve verschillen (eigenlijk opbrengsten dus) Deze komen er natuurlijk door de boeking wel positief uit, echter is het dan niet enigzins discutabel om dergelijke zaken altijd in de Kosten op te nemen ?

 

Mvg, Gea

Link naar reactie
  • 0

Neen hoor, verschillen kunnen beide kanten op. Ik heb er geen moeite mee deze op te nemen onder de rubriek Kosten en in geval van positief saldo deze te beschouwen als negatieve kosten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

jammer dat jullie dat dat rekeningschema per mail uitwisselen ik en misschien ook anderen zou graag een kijkje hebben genomen.. ik ben zelf ook bezig met een rekeningschema. Vroeg me af of iemand ook eens zou willen kijken of ik er wat goeds van heb gebakken

 

Het gaat hier om een eenmanszaak met de volgende diensten (misschien wat vreemde mix)

 

ICT

ontwikkeling (software en websites)

 

Financieel

bewindvoering (beschermingsbewind)

budgetbeheer

 

als bijlage mijn rekeningschema daarbij de opmerking dat ik niemand in loondienst heb en geen auto van de zaak, wel prive en een motor van de zaak.

www.curvers-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

kan zowel de link als het xls bestand bekijken dus dat is goed gegaan. Nou doe ik wel een deel van mijn boekhouding zelf (jaarstukken en aangifte niet) maar ik ben geen expert. Wat mij wel direct opvalt is dat jouw rekeningnummers uit 3 posities bestaan. In mijn boekhoudprogramma zijn de rekeningnummer standaard 6 posities. Ik vind dit zelf een stuk overzichtelijker. en je kan ook makkelijker tussenvoegen.

 

de diverse rekeningen prive ontrekkingen lijken mij een beetje overbodig. zelf werk ik als eenmanszaak met kapitaal, prive-stortingen en prive-opname.

 

Maar er zitten hier genoeg boekhouders wellicht kunnen die er wat zinnigs over zeggen. ;D

 

Welk boekhoudprogramma gebruik je?

 

 

Link naar reactie
  • 0

hi bedankt voor je reactie henk, ik gebruik nu excel voor mijn boekhouding. Maar misschien ga ik nog een boekhoud programma gebruiken.. de rekeningen eigenvermogen heb ik zo uitgebreid zodat het makkelijk is aangifte te doen.. teminste dat staat er in het boek over boekhouden.. en lijkt me wel te kloppen. Heb nog geen grootboek bijgehouden zelf tot nu toe..

ik begon met 4 cijfers dat schijnt het vaakst voor te komen maar acht het past zo ook makkelijk dus ik dacht waarom geen 3 cijfers...

even afwachten maar of er een boekhouder komt kijken :)

 

vind jij zelf je boekhouding doen moeilijk henk ?

Ik moet zeggen dat zon rekeningschema opstellen mij best wat tijd gekost heeft... maar dat had ook te maken dat er weinig voorbeelden online t vinden zijn.. en ik heb zoveel mogelijk uit proberen te zoeken wat nou standaard gebruikte nr's zijn,,,

 

je tip met meer posities zal ik eens in overweging nemen.. bedankt

www.curvers-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0
vind jij zelf je boekhouding doen moeilijk henk ?

Ik moet zeggen dat zon rekeningschema opstellen mij best wat tijd gekost heeft... maar dat had ook te maken dat er weinig voorbeelden online t vinden zijn.. en ik heb zoveel mogelijk uit proberen te zoeken wat nou standaard gebruikte nr's zijn,,,

 

vroeger vond ik het ook moeilijk totdat ik een cursus bkb gedaan had. moet wel zeggen dat die gegeven werd door een bevlogen iemand die de droge stof levend maakte :) en bij computerboekhouden kan je pas afsluiten als de boel in balans is. hooguit dus op een verkeerde rekening boeken :(

 

tegenwoordig vind ik het wel leuk om het zelf te doen, moet wel zeggen dat ik niet echt een complexe boekhouding heb. En het samenstellen van de jaarstukken en aangifte doe ik niet zelf.

Link naar reactie
  • 0

 

vroeger vond ik het ook moeilijk totdat ik een cursus bkb gedaan had. moet wel zeggen dat die gegeven werd door een bevlogen iemand die de droge stof levend maakte :) en bij computerboekhouden kan je pas afsluiten als de boel in balans is. hooguit dus op een verkeerde rekening boeken :(

 

tegenwoordig vind ik het wel leuk om het zelf te doen, moet wel zeggen dat ik niet echt een complexe boekhouding heb. En het samenstellen van de jaarstukken en aangifte doe ik niet zelf.

 

ik heb wel cursus bkb boeken gezien, misschien moet ik dat toch wel een keer overwegen zon cursus te doen, wie/waar had jij die cursus gedaan.. en welke software gebruik jij voor je administratie/boekhouding.. ik heb al een aantal programma's bekeken, maar vind het allemaal net niks, behalve exact online die vind ik wel goed, maar die is mij dan ook weer te prijzig..

 

 

www.curvers-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0
ik heb wel cursus bkb boeken gezien, misschien moet ik dat toch wel een keer overwegen zon cursus te doen, wie/waar had jij die cursus gedaan.. en welke software gebruik jij voor je administratie/boekhouding.. ik heb al een aantal programma's bekeken, maar vind het allemaal net niks, behalve exact online die vind ik wel goed, maar die is mij dan ook weer te prijzig..

 

De BKB cursus heb ik gevolgd via een reintegratietraject in het kader van de BBZ. eigenlijk had ik er niet zoveel zin in, vond het maar taaie kost. Maar de docente die ik trof bracht het heel levendig en uiteindelijk was het een plezier om de lessen te volgen. Het resultaat was geslaagd met een 9.

 

Online boekhouden heb ik uitgeprobeerd maar de kosten komen iedere maand weer terug. uiteindelijk gekozen voor PSU Boekhouden V5. kost eenmalig 79,00 ex btw. Het is wel heel erg basic maar je kan er gewoon mee boekhouden. De btw aangifte vind ik zelfs heel erg prettig werken. Het programma is ook als demo te downloaden en te proberen. Maar om er mee te werken heb je echt wel de kennis op niveau van BKB nodig.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.