• 0

Omzet, verzendkosten en winstmarge?

 

Ik wil graag mijn brutowinstmarge uitrekenen om deze te kunnen vergelijk met branchegenoten.

Maar hoe doe ik dat met de verzendkosten, anders ga ik appels met peren vergelijken, volgens mij.

 

Hoe kan ik dit het beste in mijn administratie aanpakken om een snel overzicht te krijgen.

 

De verzendkosten die de klant aan mij betaald boek ik nu bij mijn omzet op.

Is dit gebruikelijk?

 

Doordat ik deze als omzet boek is het voor mij moeilijk om mijn excate brutowinstmarge uit te rekenen.

(althans , als ik deze wil vergelijke met de normale detailhandel)

Omdat sommige klanten wel en anderen geen (bij grote bestellingen) verzendkosten betalen.

 

Is mijn bruto winst : Omzet + betaalde verzendkosten - inkoopprijs.

Of : Omzet (excl. betaalde verzendkosten) - inkoopprijs

 

Ik zou graag mijn brutowinstmarge vergelijken met branchegenoten die een gewone winkel hebben.

Maar door de (klant betaalde) verzendkosten als omzet te berekenen kom ik op een hogere winst marge uit (omdat ik de werkelijke verzendkosten (die ik maak) niet als inkoop boek)

Of moet ik mijn werkelijke verzendkosten bij de inkoop optellen om de werkelijke brutowinst marge uit te rekenen.

 

Is het eigenlijk nog wel duidelijk wat ik bedoel? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Is het eigenlijk nog wel duidelijk wat ik bedoel? ???

 

Zeker wel.

Sterker nog: je had de halve tekst weg kunnen laten. Maar we laten het staan zo.

 

Je wilt toch weten welke winst je per bed maakt? Dan dus zonder verzendkosten. Ik weet niet hoe jouw branche die marges berekent. Doen zij het wel met verzendkosten, dan jij dus ook.

 

Hopelijk komt er iemand langs die dat weet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kan de verzendkosten toch op een aparte grootboek boeken. Daarmee zie je precies je omzet (evt per groep/regio/soort afnemer). De inkopen ook zuiver houden, dus extra kosten die je leverancier in rekening brengt ook op een andere grootboek als je inkoop boeken.

 

Heb je verkoopmodule draaien? Daar geef je ook aan wat de inkoopprijs van een artikel. Met je overzichten kan je dan precies zien wat je marge per product en de hoeveelheden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me toch gewoon

omzet (incl berekende verzendkosten) - betaalde verzendkosten en inkoop.

 

De door jou berekende verzendkosten vallen onder je omzet omdat je deze in rekening brengt bij je klant, je betaald hierover ook omzetbelasting (als je het goed doet). De door jou betaalde verzendkosten kan je zien als inkoop omdat je deze doorgaans ook in rekening brengt, ook al zijn het eigenlijk verkoopkosten.

Vergeet de eventuele huur voor opslag, je conculega's hebben huur voor winkelruimte en zo zijn er meer factoren die van invloed zijn voor een goed vergelijk.

Link naar reactie
  • 0

M.i. moet je de verzendkosten in je overzicht m.b.t. de omzet niet meenemen. De aan een klant doorberekende verzendkosten moet je matchen met de door jou betaalde verzendkosten om te beoordelen of je te veel of te weinig doorberekent.

 

De omzet -/- directe inkoopkosten (dus inkoopprijs artikelen en de directe daarop betrekking hebben inkoopkosten) is je brutowinst.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De aan een klant doorberekende verzendkosten moet je matchen met de door jou betaalde verzendkosten om te beoordelen of je te veel of te weinig doorberekent.

 

 

Deze matcht dus niet bij mij, omdat ik klanten die grotere bestellingen plaatsen tegemoet wil komen met gratis verzenden.

Ik wil dit niet dat de kleinere klant voor deze kosten op draait. Ik neem die extra kosten voor mijn rekening wat dus weer ten koste gaat van mijn marge.

 

In de praktijk betaal ik meer aan verzendkosten dan dat ik ontvang aan verzendkosten.

Maar volgens mij moet ik gewoon apart bij gaan houden hoeveel verzendkosten ik ontvang en betaal om tot de juiste winstmarge te komen.

 

Ik denk dat ik daar het volgende boekjaar maar eens mee ga beginnen om een beter overzicht te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan nog blijft de match overeind staan indien je b.v. de verzendkosten voor een grote bestelling op een afzonderlijke rekening boekt. Je ziet dan aan de ene kant of je niet te veel toelegd op de verzendkosten voor kleine bestellingen en wat de gevolgen zijn van je beslissing om grote bestellingen franco te leveren.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.