• 0

Ongewenst toch meenemen van arbeidsvoorwaarden.

Dag HL-ers,

 

Zoals de actieve forum volgers in middels weten neem ik mogelijk een adviesbureau over.

 

Nu had ik vandaag een gesprek met de "eigenaar" van het bureau. Daar kwam het volgende aan de orde:

 

Wat is mijn idee?

Dat het personeel ontslag neemt bij de "eigenaar" en bij mij in dienst komt.

 

Waarom?

De huidige contracten overnemen is niet handig. (niet aan de betreffende branche aangepast)

 

Wat is het probleem?

Dat het juridisch niet water dicht schijnt te zijn. Dat wil zeggen dat ze in principe later toch aanspraak zouden kunnen maken van de arbeidsvoorwaarden van de oude werkgever.

 

Is er een jurist in de zaal die dat precies weet?

 

< bericht aangepast nav bericht Frans. >

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Dat het juridisch niet water dicht schijnt te zijn.

Laat staan dat het juridisch niet goed zit. Al eens nagedacht over de haalbaarheid van dit voorstel aan de werknemers zelf?

 

Hoe wil je de overname verder vorm geven dan? Je zegt dat je het overneemt (aandelen BV ofzo?) maar je wil het personeel bij het bedrijf ontslag laten nemen en via dezelfde onderneming onder jouw leiding weer een contract aanbieden?

 

Uitleg gaarne!

Fiscalist in de maak

Link naar reactie
  • 0

Tja, in eerste instantie had ik het beter uitgelegd, maar besloten het toch weer weg te halen omdat het in dit statdium toch niet handig is voor de hele wereld online te zetten.

 

Tegen slechtere arbeidsvoorwaarden? Slecht idee. Zou jij dat zelf doen als werknemer? 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt...'

Klopt: zo kijk ik er ook altijd naar! Maar door de openheid die ik ze ga geven zullen zien dat het de beste deal is die ze kunnen krijgen. Ik zelf zou dat in ieder geval zien zitten! Hoe ik daar tegen aan kijken leg ik jullie uit zodra het rond is, of juist niet rond is.

 

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie het op dit moment niet snappen, maar: Ja, het is realistisch. Waarom? Dat schrijf ik hier over enkele weken! (Het gaat om een zeer specifiek geval.)

 

Mijn vraag aan jullie: neem even aan dat het haalbaar is!

 

Voor nu: mijn vraag blijft overeind? Stel de medewerkers nemen zelf ontslag en komen dan bij mij in dienst, is het dan mogelijk dat ze terugvallen (en gelijk krijgen) op de oude arbeidsvoorwaarden?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 1

Hier kun je je inlezen over dit onderwerp:

 

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h284.htm

 

Kortom er zijn wel mogelijkheden maar dit dien je zeer goed aan te pakken anders ga je ermee nat. De (kwetsbare) positie van de werknemer krijgt in Nederland vrijwel altijd gelijk en bij een geschil kiest men dus al snel voor zijn kant.

 

Zonder juridische bijstand niet aan beginnen dus. (dan kon het wel eens heel duur worden)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dag HL-ers,

 

Zoals de actieve forum volgers in middels weten neem ik mogelijk een adviesbureau over.

 

Nu had ik vandaag een gesprek met de "eigenaar" van het bureau. Daar kwam het volgende aan de orde:

 

Wat is mijn idee?

Dat het personeel ontslag neemt bij de "eigenaar" en bij mij in dienst komt.

 

Waarom?

De huidige contracten overnemen is niet handig. (niet aan de betreffende branche aangepast)

 

Wat is het probleem?

Dat het juridisch niet water dicht schijnt te zijn. Dat wil zeggen dat ze in principe later toch aanspraak zouden kunnen maken van de arbeidsvoorwaarden van de oude werkgever.

 

Is er een jurist in de zaal die dat precies weet?

 

Als je een onderneming overneemt (en dat hoeft dus niet een rechtspersoon te zijn ofzo, het gaat dan echt om het begrip onderneming als 'op winst / omzet gerichte entiteit die deelneemt aan het economisch verkeer', dan gaat het personeel van rechtswege mee over.

 

Een 'neem ontslag en kom dan weer in dienst' constructie werkt daarom al niet. Neem gewoon die mensen over en vertel ze dat je een andere set voorwaarden wilt gaan hanteren, maar dat ze die set dan integraal moeten accepteren: zowel de punten die beter zijn als de punten die (in de ogen van de werknemers) minder zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees, gaat het jou erom dat de inhoud van de arbeidsovereenkomst wordt aangepast. Het gaat jou niet om dienstjaren etc etc. Als je (zoals StevenK ook zegt) de werknemers daarna een aangepaste set voorwaarden geeft, dan is dat oké als zij er mee instemmen.

 

Stel je bijvoorbeeld voor dat een grote onderneming een aantal overnames doet. Dan willen ze graag de arbeidsvoorwaarden harmoniseren omdat er anders onduidelijkheid en ongelijkheid optreedt. Zolang de werknemers akkoord zijn (en daar ga jij van uit) dan is dit prima te regelen.

Link naar reactie
  • 0

De overname (met mij) is definitief van de baan, dus ik ga mij nader toelichten.

 

Wat was het geval?

Er was een "commercieel bureau" dat viel onder een overheids (onderwijs) instelling. Alle medewerkers hadden dus een onderwijs CAO. De raad van bestuur wilde van die commerciële tak af omdat het al jaren verlies draait (door de overhead die de instelling door berekende) en niet in een onderwijs instelling thuis hoort.

 

Er was toen der tijd al met een overname partij gepraat (waarmee ze nu uiteindelijk toch tot een overname gekomen zijn), maar de medewerkers hadden daar nee tegen gezegd. Dat had te maken met de arbeidsvoorwaarden. Er was dus sowieso de situatie dat de medewerkers zeer waarschijnlijk in arbeidsvoorwaarden achteruit zouden gaan.

 

Wat was mijn idee?

Ik ga met de medewerkers om tafel zitten en ga met hun een voor hun ideaal bedrijf uitdenken. Inclusief de financiële kant. Als je de omzet (= aantal werkbare uren * declarabiliteit * uurtarief) - kosten - vast % winst neemt blijft er een bedrag over wat je voor arbeidsvoorwaarden (incl. loon) kunt gebruiken. Dat totaal bedrag was dan door het team zelf verdeeld (ahv omzet per persoon), waardoor iedereen ziet wat die waard is en waarom die dat verdient.

Op deze manier werk ik ook met mijn medewerkers nu, dat werkt erg prettig!

 

Allen (en in het bijzonder ManonG) bedankt voor de input, in heb er in elk geval een hoop van geleerd!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.