• 0

Voorraad

Ik ben bezig met de investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan en zit met het volgend probleem:

 

Ik ben van plan spullen in te voeren en door te verkopen.

 

Hoe moet ik mijn voorraden waarderen?

 

a) Inkoopprijs + vrachtkosten + invoerrechten + BTW

of

b) alleen de inkoopprijs (dus excl vrachtkosten etc)

 

???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marco,

 

Bedankt voor je reactie, maar het is geen huiswerk vraag. Zat zo'n 10 jaar geleden voor het laatst in de schoolbanken.

Ik heb (school)boeken geraadpleegd, maar ben er niet uit.

 

Ik heb de inkoopprijs omgerekend naar euro's en de transportkosten en de invoerrechten en BTW erbij opgeteld om mijn voorraad te kunnen berekenen. Dus alle kosten die ik heb gemaakt om de voorraden hier te krijgen.

 

Ik weet niet of dat mag. Of moet ik alleen de inkoopprijs dat ik in het buitenland heb betaald gebruiken?

 

Iemand een tip?

Link naar reactie
  • 0

Beste RAC,

 

Op basis van de verstrekte informatie is er geen advies te geven. Een voorraad is een momentopname (statisch). Je zult dus zicht moeten hebben op de omloopsnelheid van je producten, in combinatie met je inkoophoeveelheden. Er zijn vele waarderingsstelsels om hier een waarde aan te hangen.

 

Misschien kun je iets specifieker aangeven in welke branche je zit, en waar je precies op vast loopt.

 

Ergens heb ik het gevoel dat je inkoopkosten en voorraad door elkaar haalt. Als je inkoopkosten budgetteert is het zeker aan te raden om transpostkosten e.d. mee te rekenen aangezien dit onderdeel is van het inkooptraject.

 

Groet,

Martijn

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Hoi Rac,

Hoe moet ik mijn voorraden waarderen?

 

a) Inkoopprijs + vrachtkosten + invoerrechten + BTW

of

b) alleen de inkoopprijs (dus excl vrachtkosten etc)

 

Zoals je zelf zegt, zit je niet meer in de schoolbanken, dus ga ik er van uit dat je ondernemer bent of wilt worden. De waardering van de voorraad is dan altijd zonder BTW, tenzij je een vrijgestelde prestatie levert. Die had je zelf ook moeten vinden in je schoolboeken die er op na aan het slaan bent.

 

Als jij BTW in het buitenland betaald voor de invoer, want zo ziet het er naar uit, dan moet je contact opnemen met je leverancier en melden dat jij een ondernemer bent. Dan hoeft je leverancier zeer waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen.

 

De Nederlandse BTW wordt bij de grens geheven (of BTW van een andere EU land indien de goederen daar de EU binnen komen). Deze BTW is voorbelasting en dus terug te vorderen. Om je liquiditeit niet te zwaar onder druk te zetten, kan je de belastingdienst verzoeken om een douaneverklaring te laten afgeven, indien jij vaker vanuit hetzelfde land importeert. Met deze verklaring wordt de heffing verlegd van de grens naar je aangifte.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b.

 

BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken.

 

Er zijn verschillende stelstels van voorraadwaardering: LIFO; FIFO; ijzeren voorraad etc, maar deze stelsels zijn in feite allemaal varianten op waardering tegen inkoopprijzen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met de investeringsbegroting van mijn ondernemingsplan en zit met het volgend probleem:

 

Schiet lekker op, dat ondernemersplan van je.

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=20974

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=20975

 

Vergeet je straks niet de inflatie in je beginbalans te verrekenen? ;)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b.

 

BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken.

...

Ikzelf deed ze ook apart, dus categorie voorraad, invoerrechten, afhandelingskosten, maar de fiscalist had ze bij aangifte inkomstenbelasting samengevoegd tot kosten voorraad. Sindsdien hou ik het nog wel apart bij voor mezelf, maar zet ik aan het eind van het jaar het totaalbedrag naar voorraad, zodat invoerrechten en afhandelingskosten weer op 0 eindigen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn twee grondslagen om voorraden mee te waarderen, dit zijn actuele waarde of kostprijs.

Jij hebt voor kostprijs gekozen. Voor de waardering op kostprijs heb je dan nog verschillende benaderingen zoals

FIFO, LIFO of gewogen gemiddelde prijs.

 

In je voorraadwaardering dien je de bijkomende kosten voor verkrijging mee te nemen. Onder bijkomende kosten versta ik alle kosten die je maakt om de producten op hun huidige plaats en staat te brengen.

 

Bovenstaand is de theorie. In de praktijk zie je vaak dat invoerrechten, transportkosten en dergelijke vaak rechtstreeks ten laste van het resultaat worden gebracht. Formeel gezien is dat echter geen correcte manier van verantwoorden als de voorraad nog niet is verkocht.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Rac wil zijn financieringsbehoefte bepalen middels een investeringsbegroting !

 

Voor de voorraadpositie moet hij dan rekeninghouden met inkoopprijs, allerlei kosten voor de in-en verkoop, en niet te vergeten de voorfinanciering van de BTW.

 

Ik zou het op prijsstellen van RAC een terugkoppeling te zien, en dan ook over hetgeen hij wel of niet heeft gedaan met de adviezen die hij exact een jaar geleden heeft gekregen.

Link naar reactie
  • 0

Beste RAC,

 

Op basis van de verstrekte informatie is er geen advies te geven. Een voorraad is een momentopname (statisch). Je zult dus zicht moeten hebben op de omloopsnelheid van je producten, in combinatie met je inkoophoeveelheden. Er zijn vele waarderingsstelsels om hier een waarde aan te hangen.

 

Misschien kun je iets specifieker aangeven in welke branche je zit, en waar je precies op vast loopt.

 

Ergens heb ik het gevoel dat je inkoopkosten en voorraad door elkaar haalt. Als je inkoopkosten budgetteert is het zeker aan te raden om transpostkosten e.d. mee te rekenen aangezien dit onderdeel is van het inkooptraject.

 

Groet,

Martijn

 

 

 

Hi Martijn,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb bruikbare tips gehad. Ik wil iets gaan doen in de badmode (dames en heren).

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Kort door de bocht: Het goede antwoord is dus b.

 

BTW neem je niet mee (tenzij je voor de BTW vrijgestelde ondernemer bent) en de vrachtkosten en invoerrechten kun je direct ten laste van je verlies- en winstrekening boeken.

 

Er zijn verschillende stelstels van voorraadwaardering: LIFO; FIFO; ijzeren voorraad etc, maar deze stelsels zijn in feite allemaal varianten op waardering tegen inkoopprijzen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Odeon,

 

Bedankt voor je reactie! Ik heb heb na wat rondvragen besloten het advies van Anna82 op te volgen.

 

Gr

Link naar reactie
  • 1

Er zijn twee grondslagen om voorraden mee te waarderen, dit zijn actuele waarde of kostprijs.

Jij hebt voor kostprijs gekozen. Voor de waardering op kostprijs heb je dan nog verschillende benaderingen zoals

FIFO, LIFO of gewogen gemiddelde prijs.

 

In je voorraadwaardering dien je de bijkomende kosten voor verkrijging mee te nemen. Onder bijkomende kosten versta ik alle kosten die je maakt om de producten op hun huidige plaats en staat te brengen.

 

Bovenstaand is de theorie. In de praktijk zie je vaak dat invoerrechten, transportkosten en dergelijke vaak rechtstreeks ten laste van het resultaat worden gebracht. Formeel gezien is dat echter geen correcte manier van verantwoorden als de voorraad nog niet is verkocht.

 

 

 

 

 

 

Alex,

 

Bedankt voor je reactie!! :)Ik heb het advies van jouw en Anna opgevolgd. Ik neem alle kosten die ik ga maken om de produkten hier te krijgen mee.

 

Gr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.