• 0

Ontstaan eerste belastingaangifte?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil mij dus op de markt gaan begeven, inschrijving KVK, BTW nummer etc. Het is een eenmanszaak vanuit huis die met name gericht is op het onderhoud en reparatie van pc's, installaties en het onderhouden ervan. De grote vraag is: moet ik mij gaan druk maken over belastingen e.d of pas op het moment van de eerste ''echte'' facturatie?

 

Link naar reactie
  • 1

Helder.. bedankt.

 

Ook de investeringen worden in dat ''1e kwartaal'' behandeld neem ik aan?

 

Correct. Behalve dat jouw eerste aanslag het 3e kwartaal zal betreffen (mits je het bedrijf na 1 juli dit jaar hebt opgericht) Hou overigens wel rekening met geleidelijke afschrijving. De BD gelooft niet dat jij al je gereedschap in 3 maanden afragt.

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Aha.. maar dat geldt niet voor een pc die aangeschaft is voor het onstaan van het bedrijf (die wel voor het bedrijf gebruikt wordt nu) neem ik aan? Alleen voor de bedrijfsmiddelen die aangeschaft zijn in de periode van het begin van onstaan van het bedrijf i.e de inschrijving en aanmelding van? Ook las ik dat ik er alleen recht op heb als ik meer dan € 2.200 investeer in ''2009'' wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn omdat ik alles al binnen handbereik heb alvorens het bedrijf gestart is. Wel zullen er na alle waarschijnlijkheid producten ingekocht worden, boven die waarde maar dat is meer voor ''voorraad'' en verkoop/levering van (maar dat is weer andere koek) lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Aha.. maar dat geldt niet voor een pc die aangeschaft is voor het onstaan van het bedrijf (die wel voor het bedrijf gebruikt wordt nu) neem ik aan? Alleen voor de bedrijfsmiddelen die aangeschaft zijn in de periode van het begin van onstaan van het bedrijf i.e de inschrijving en aanmelding van? Ook las ik dat ik er alleen recht op heb als ik meer dan € 2.200 investeer in ''2009'' wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn omdat ik alles al binnen handbereik heb alvorens het bedrijf gestart is. Wel zullen er na alle waarschijnlijkheid producten ingekocht worden, boven die waarde maar dat is meer voor ''voorraad'' en verkoop/levering van (maar dat is weer andere koek) lijkt me.

Het is over het algemeen niet slim om in je eerste kwartaal je pc grotendeels af te schrijven. Dat zijn (voor een starter) grote investeringen die aan OB niet in het eerste kwartaal terugverdiend worden (hoeveel orders verwacht je binnen te slepen) Door hem gelijkmatig af te schrijven, kun je die kosten spreiden zodat je de komende 2 jaar ook nog enige OB (BTW) compensatie hebt.

 

(even geen zin om een rekenvoorbeeld te maken)

Als het niet past, dan maak ik het wel zo dat het past.

Link naar reactie
  • 0

Het is over het algemeen niet slim om in je eerste kwartaal je pc grotendeels af te schrijven. Dat zijn (voor een starter) grote investeringen die aan OB niet in het eerste kwartaal terugverdiend worden (hoeveel orders verwacht je binnen te slepen) Door hem gelijkmatig af te schrijven, kun je die kosten spreiden zodat je de komende 2 jaar ook nog enige OB (BTW) compensatie hebt.

 

Huh? Afschrijven heeft niets met omzetbelasting te maken. In het tijdvak dat je de computer aanschaft neem je het volledige btw bedrag mee in je aangifte. Vervolgens moet je de pc, aangenomen dat hij meer kost van 450 euro, activeren (op de balans zetten) en afschrijven (in 5 jaar) Als starter heb je dan nog (onder voorwaarden) de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven. Die afschrijvingen hebben effect op je winst wat gevolgen heeft voor je IB (inkomstenbelasting) niet de OB.

 

Een PC die je aangeschaft hebt voor de start van je bedrijf kun je, ook weer onder voorwaarden, inbrengen in je onderneming. Fijne details ken ik niet maar er is vaker over geschreven hier.

 

Die grens van 2200 euro heb je vast gelezen in de context van de investeringsaftrek. Dat is een extra aftrek bovenop de afschrijving van je materiaal. Dat staat inderdaad los van je voorraad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 50 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.