• 0

100 startups betalen $4.995,- voor businessplannencompetentie: winnaar wint 250k

Een nieuw idee voor een businessplannenwedstrijd c.q. business angel netwerk, al twijfel ik persoonlijk of het gaat werken. Maar innovatief is het wel:

 

Revolutionary Angels isn't a traditional angel investing group where members pool their own money to fund startups. Rather, it plans to run a quarterly business plan competition where the prizes - currently pegged at $250,000 for the first-place winner and $50,000 for second place - are financed by entry fees from the competitors themselves.

 

The group began soliciting submissions for its first competition on October 1, and plans to announce the first two winners in November. In return for their fees, Hurley (oprichter Revolutionary Angels) says, entrants will get not just a chance at the big prizes, but enough advice from a group of experienced advisors and service providers that the $4,995 entry fee could be a good investment even for teams that don’t win.

 

Iemand die dit in Nederland aandurft? Het zou wel flink wat kaf van het koren scheiden, al twijfel ik zelf een beetje hoeveel kaf er nog over zal blijven...

 

Lees verder: Revolutionary Angels Launches Pay-to-Play Business Plan Competition

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Haha, wat een geniaal plan... mits je natuurlijk 100 start-ups zo gek vind om mee te doen aan deze wedstrijd. perfect business model voor de 'investeerder': je verdiend 200K met een wedstrijd organiseren en tips geven. En daarnaast krijg je ook nog 10% van een start-up.

Ik zie alleen na 2009 geen nieuws op hun site, en dat bevreemd me niets... ik zou ook nooit meedoen als ik een idee heb; 5000 pond is veel te veel geld, helemaal voor een start-up :).

 

Maar wel creatief gevonden, en het doet mij weer even lachen :).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook eerst een 'angel' moeten vinden die je $4.995,- in je wilt investeren zodat jij aan deze contest mee kan doen. Goedkoper alternatief: meedoen met Dragon's Den (progamma BBC - afgelopen maandag 26/7 was er weer een aflevering). 5 aardige investeerders zijn gratis bereid je aan te horen wat je plan is en hoevel geld je wilt hebben om je daarna tot aan de grond toe af te branden en je met niks de studio uit te gooien.

 

Je moet wel over stalen zenuwen beschikken. De meeste ondernemers zie je ontzettend zweten en kunnen de eerste minuut niet uit hun woorden komen. Zou dat komen omdat ze eerst die trap om moeten voordat ze voor het geldtribunaal kunnen verschijnen? Lijkt wel alsof ze buiiten adem zijn.

 

De beste manier om die miljornairs kwaad te krijgen is overigens door een onrealitische waarde aan je bedrijf te geven.

 

Geeft overigens wel een uitstekende inzicht hoe je je kan voorbereiden voor een gesprek met een mogelijke investeerder.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Het idee om een BP competitie te houden met het inschrijfgeld als prijzengeld leeft al heel lang. Om de één of andere manier komt het nauwelijks van de grond. Een aantal oorzaken:

- het organiseren van een BP competitie is vrij duur, dus de helft van de inleg gaat al op aan organisatiekosten.

- er worden hoge eisen gesteld aan de "onpartijdigheid" en de expertise van de jury.

- 5000 euro is nog een heel bedrag. Zou je dat inzetten als je het risico loopt dat je daarmee je concurrent financiert?

 

Chris Hurley heeft al een investeerdersgroep. Hij betaald de organisatiekosten ook zelf. Ik neem aan dat dit een manier is om zijn groep te promoten en om aan dealflow te komen. Dat is in Cambridge namelijk niet zo eenvoudig.

 

Wel slim om de ondernemers voor je marketing actie te laten betalen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Interessant Nils, en mooie inzichten.

Er rijst bij mij ook wel een vraag. Je zegt namelijk dat een BP competitie duur is om te organiseren, is dat perce nodig?

 

Ik zou me kunnen voorstellen dat jurering veel tijd kost en onpartijdig moet gebeuren, en daarnaast heb je promotie nodig om inzendingen te krijgen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dan in totaal op 2,5 ton kosten komt... kan je dat iets toelichten?

 

Ik krijg al bijna het idee om een BP competitie zelf op te zetten. :)

- Via HL promotie en juryleden selecteren.

- Via twitter, linkedin, enz. promotie

- BP maximaal 5 A4

 

't Is zo gebeurt toch? ;)

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Lang, lang geleden is dat met sponsoring van KPN en de gebroeders Baan (Silicon Polder Fund) ook geprobeerd: de Internet Business Competitie. Dat was wel een leuk initiatief. Businessplannen op een paar A-viertjes, een presentatiedag met bezoek van investeerders en uiteindelijk een hoofdprijs en een zoen van Maurice de Hondt. Ik heb daar zelfs wel eens een prijs gewonnen; een grote cheque op A2-formaat. Helaas, toen ik hem wilde verzilveren bleken zowel KPN als Silicon Polder Fund van niets te weten.

 

Toch een goed idee om dat weer eens opnieuw te beginnen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mooi verhaal idd! :D

 

Nu ik na zit te denken over de financiering van zo'n BP competitie, bedenk ik me dat je het ook anders kan doen. Je zou ook ondernemers kunnen laten pitchen niet voor investeerders, maar voor grote klanten! Dan laat je 5 grote bedrijven (als HEMA, KPN, Philips, TMG) een inkoopmanager afvaardigen, die een budget meeneemt voor innovatieve producten. De ondernemers pitchen voor een klant (= nog veel beter dan voor investering).

Ondernemer krijgt grote klant, bedrijf koopt nieuwe innovatie. Overheid geeft subsidie voor het 'matchen' en is ook erg blij met nieuw bedrijf en toegepaste innovatie. Iedereen blij :)

 

Misschien moet ik deze maar neerzetten in het topic "wat vinden jullie van mijn..." ;)

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor een BP competitie ziten niet zozeer in de jury kosten, die doen dat gratis. Maar je moet het wel organiseren. Je hebt een website nodig (kost niks), "spelregels", een systeem om business plannen in ontvangst te nemen en te verwerken, pre-screeners om te zien of de inzendingen aan de criteria voldoen voor je ze naar de jury stuurt, diverse beoordelingsronden en juryvergaderingen, administratieve rompslomp etc. Het kan goedkoop, met veel vrijwilligers, maar het blijft veel werk. Dan heb ik het nog niet eens over de promotie gehad om plannen te werven.

 

Ik ben betrokken geweest bij een groot aantal businessplannen wedstrijden. Heb vaak op de achtergrond meegedaan. Mijn "algemene stelregel" voor sponsors is, dat ze als prijs-sponsor minstens het zelfde bedrag moeten bijdragen aan organisatiekosten. Het lijkt altijd ongeveer uit te komen.

 

BTW Arthur, waarom zouden inkopers van grote ketens geïnteresseerd zijn in nieuwe producten die nog niet eens op de markt zijn? Mijn ervaring is dat inkopers helemaal niet geïnteresseerd zijn in opportunities. Die houden altijd een zeker risico in. Ze zijn wel te motiveren met bedreigingen. Als de concurrent een succesvol product heeft, willen ze het ook, maar zolang producten geen succes zijn, zit niemand er op te wachten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Interessant Nils, als ik ook naar bijv. New Venture kijk dan zit daar veel moeite in, dat is zeker te zien.

 

En of grote bedrijven geïnteresseerd zijn in innovatieve producten? Ze zeggen in ieder geval van wel...

Op de vraag waarom ze geïnteresseerd zouden zijn in zo'n competitie, lijkt het me dat ze iig op de hoogte willen zijn van de nieuwste ontwikkelingen en trends. En om de eerste te kunnen zijn die inspringt in een nieuwe technologie/product.

 

Je hebt sowieso gelijk dat ze het liefst iets kopen wat zichzelf technisch bewezen heeft, commercieel, en wat het liefste de concurrent ook niet heeft :)

Maar toch gebeurt het wel, zo heb je een wedstrijd van HEMA waar altijd wat winnaars uiteindelijk in het assortiment terecht komen. Je zou voor zo'n 'competitie' dan idd met bedrijven moeten werken waarbij hun product snel uitgerolt kan worden. Of als het bijv. al op kleine schaal actief is, maar een grotere stap wil maken.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Maar toch gebeurt het wel, zo heb je een wedstrijd van HEMA waar altijd wat winnaars uiteindelijk in het assortiment terecht komen.

 

De vraag is of je hier niet onderscheid moet maken tussen "nieuwe bedrijven" en "nieuwe producten". Ik weet de selectiecriteria van de HEMA niet, maar kan me daar wel iets bij voorstellen: dat de winnaars nieuwe producten van bestaande bedrijven zijn (die dus ook daadwerkelijk op grote schaal kunnen leveren), en niet nieuwe bedrijven die zichzelf nog niet bewezen hebben.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of je hier niet onderscheid moet maken tussen "nieuwe bedrijven" en "nieuwe producten". Ik weet de selectiecriteria van de HEMA niet, maar kan me daar wel iets bij voorstellen: dat de winnaars nieuwe producten van bestaande bedrijven zijn (die dus ook daadwerkelijk op grote schaal kunnen leveren), en niet nieuwe bedrijven die zichzelf nog niet bewezen hebben.

 

Er is idd een belangrijk onderscheid, maar dat geldt niet zozeer voor bestaande of nieuwe bedrijven. Ik weet dat bijvoorbeeld ook studenten (met hun afstudeerproject) meededen en hebben gewonnen. Zie bijv. hier voor de winnaars. Het zijn vooral studenten of net afgestudeerder die meedoen.

Op de pagina van de HEMA ontwerpwedstrijd staat dat ze "HEMA streeft ernaar één of meerdere winnende ontwerpen in productie te nemen", en even verder staat iig een voorbeeld van een product dat echt wordt verkocht: "'elke dag weer' de regenjas waarmee Elsien Gringhuis van de ArtEZ hogeschool voor de Kunsten in Arnhem vorig jaar de eerste prijs won in de categorie mode, ligt vanaf begin november 2009 in de winkel. "

 

Het onderscheid gaat denk ik vooral om het feit dat het maakproducten zijn, en niet zozeer diensten waarbij de stabiliteit en integratie lastig is (bijv. ICT of chemisch o.i.d.).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.