• 0

eenmanszaak dreigt failliet te gaan

Ik heb een eigen winkel sinds 2000. Door ziekte moet ik met deze winkel stoppen helaas. Doordat ik voor 2 jaar terug behoorlijk heb geinvesteerd zit ik nu met een behoorlijke schuld van 90.000 euro bij de bank. Omdat het economisch slechte tijden zijn in mijn branche zal het niet mee vallen om de zaak nu te verkopen. Het is een huurpand met een contract tot 2012. Door mijn ziekte ben ik niet meer in staat om dit door te doen en moet dus binnen een 3 maanden er mee stoppen. De kans lijkt me in deze heel groot dat ik failliet moet worden verklaard toch of zijn er nog andere oplossingen?? Overleg met de bank als ze bereid zijn om iets hiermee tegemoet te komen of zo? Dan kan ik proberen om de helft van de schulden af te lossen door de inventaris etc te verkopen. Is dit haalbaar of wil je bank alle geld terug hebben?? Iemand hier ervaring mee??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste harrie,

 

welkom op Higherlevel. Veel sterkte met de ondernemings- en gezondheidsproblemen. Faillissement aanvragen is een oplossing als de financiële situatie daar om vraagt, maar zijn er geen betere oplossingen voor jouw situatie?

 

Voordat ik verder ga, wil ik je er op wijzen dat je met een netelige situatie verschijnt, maar dat je profiel denk ik niet geanonimiseerd is, daarmee stel je jezelf dus behoorlijk bloot. Zijn er geen mogelijkheden om jouw zaak op korte termijn zonder verlies door te laten draaien en om deze op (midden)lange termijn door te schuiven? Is opvolging een optie? Verricht je nu zelf alle werkzaamheden? In welke branche? Wat voor soort verhuurder heb je mee te maken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Harrie,

 

Je weet waarschijnlijk ook wel dat je voor een gebruikte inventaris maar 10 en als je erg veel mazzael heb 25% van de nieuwwaarde krijgt dus om daar 45.000 mee af te lossen is al geen goede optie.

 

Een faillissement aanvragen is zo ie zo de laatste optie die je kiezen moet.

 

Hoe erg is je ziekte, is er kans dat je in de toekomst weer kan ondernemen/werken?

 

Zoals de situatie nu is val je bij een faillissement terug tot sociaal minimum daar je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

 

In welke branche zit je en kan je de winkel echt niet kwijt en heb je al contact gezocht met de (franchise) ketens?

 

Heb je al eens nagedacht een VOF aan te gaan met een geintresseerde?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Harrie

 

Uit jouw reacties begrijp ik dat er voor jou geen mogelijkheden zijn om de zaak voort te zetten, of het bedrijf te verkopen.

 

De bank heeft destijds een financiering verstrekt, en zoals ik al eerder heb geschreven, die wil ze terug hebben.

 

Faillisement/WSNP is geen pretje, je moet deze beschouwen als uiterste redmiddelen, die je eigenlijk niet zou willen volgen ! Je denkt daar m.i. te makkelijk over.

 

Er van uitgaande dat je aangegane verplichtingen nakomt en na wilt komen, zal je je uiterste best moeten doen om ook daarvoor te zorgen. Dus geen andere uitweg (voortzetten of verkopen van het bedrijf) dan alle activa optimaal te gelde maken, daarmee schulden aan bank en ventueel derden voor groot deel inlossen.

 

Voor het restant zou het mogelijk kunnen zijn om uit loondienstverband een privéfinanciering aan te vragen.

Wellicht kan je gaande dat aflossings/financieringsproces met de bank onderhandelen om voor het restantbedrag finale kwijting te krijgen tegen betaling van een X bedrag.

 

Daarom nu al op zoek gaan naar een betaalde baan.

Ja ik weet het, dat zal lastig zijn, maar sociale dienst is ook niet alles.

 

En als dat allemaal niet lukt, kan je altijd nog genieten van een WSNP periode. Maar dan kan je jezelf niet het verwijt maken dat je hiet niet voor 110 % hebt geprobeerd om een oplossing voor je verplichtingen te vinden. En dat is ook wat waard vind ik.

 

sterkte en succes

Link naar reactie
  • 1

Beste Harrie,

 

ik ken je situatie niet maar als jij en eventueel je partner geen inkomsten hebben dan kan je het beste maandag direct naar de gemeente gaan voor een aanvraag BBZ. In dit geval om je zaak te beeindigen. Zeker als je onder de bijstandsnorm zit kan je hier een beroep op doen. Anders dan een BBZ aanvraag om door te gaan is mijn ervaring dat de gemeenten hier vaak wel aan meewerken.

 

Ik spreek uit eigen ervaring: Als je er voor in aanmerking komt geeft dit een stukje rust. Als je snel van je huurpand af kan, alles opslaan in garage, citybox of desnoods je eigen huis en dan bv via marktplaats alsnog spulllen proberen te slijten. Als de druk er vanaf is levert het vaak ook meer op.

 

Verder met schuldeisers in gesprek blijven en daarmee voorkomen dat er extra incassokosten bij komen. Je schuldeisers weten ook wel dat er van een kale kip niets te plukken valt dus zullen ze vaak wel meewerken aan een oplossing.

 

als je vragen hebt mag je me ook een pm sturen.

 

Henkh

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is verkopen als in één bedrag en de zaak is van jou geen optie. Maar je draait winst en er zijn starters die wel willen maar geen geld hebben. Is het niet mogelijk iemand je zaak over te laten nemen die met een gedeelte van de winst je zaak afbetaald? Eigendom in het eerste jaar ligt 100% bij jou, na een jaar lost de nieuwe 'eigenaar' 10% van de overname som af en krijgt hij 10% van het eigendom. Na 10 jaar is hij volledig eigenaar. Zitten ongetwijfeld allerlei haken en ogen aan. Maar je bedrijf maakt winst dus het lijkt me dat de schulden niet groter (hoeven) worden en je biedt een starter een enorm mooie kans.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Allemaal,

 

Volgens mij is het probleem niet helemaal duidelijk voor iedereen en daarom hier even hoe het precies in elkaar steekt:

 

Ik heb dus een eigen winkel en kan deze door gezondheidsredenen op korte termijn niet meer voortzetten.

 

Ik heb een beroepsziekte en kan dus mijn winkel niet meer draaiende houden.

 

Hiervoor heb ik een AOV, maar die is voor 1 of 2 jaar.

 

Door een verbouwing en andere extra kosten zit op dit op moment met een schuld bij de bank van 90.000. Verder GEEN andere schulden.

 

Een optie is om te proberen een andere huurder te gaan vinden voor deze winkel die dan de inventaris, voorraad en huurcontract van mij overneemt. De inschatting is dat dit rond de 50000 zal opleveren. Het is een aardig goed draaiende onderneming met toekomst mogelijkheden voor uitbreiding van het assortiment.

 

Maar als er wel een opvolger wordt gevonden dan blijft er dus nog een restschuld over aan de bank van 40.000 en hoe ga ik dit oplossen. Dat is nu de grote vraag.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een beroepsziekte en kan dus mijn winkel niet meer draaiende houden.

 

Hiervoor heb ik een AOV, maar die is voor 1 of 2 jaar.

 

wat gebeurt er na die 1-2 jaar ? hoe voorzie je dan in je inkomen ?

 

Maar als er wel een opvolger wordt gevonden dan blijft er dus nog een restschuld over aan de bank van 40.000 en hoe ga ik dit oplossen. Dat is nu de grote vraag.

 

 

Je zal met de bank moeten onderhandelen over een oplossing. Als je geen eigen huis of andere bezittingen hebt dan is het voor de bank aantrekkelijker om een accoord te sluiten en niet jouw faillesment aan te vragen. zeker als je in de nabije toekomst aangewezen bent op een uitkering.

 

Heb je wel een eigen huis met overwaarde dan zit daar misschien een oplossing in. Ik spreek uit eigen ervaring. Wel zit ik sindsdien aan hogere hypotheeklasten maar die zijn nog steeds op te brengen.

 

Hoewel je meer informatie geeft is een advies toch lastig omdat je prive situatie ook mee speelt. Zou dit niet teveel hier neerzetten maar eventueel een pm sturen.

 

Ik denk dat je toch het beste nu al met de gemeentelijke sociale dienst kan gaan praten wat mogelijk is in het kader van de BBZ. Zeker als je AOV maar 1 of 2 jaar uitkeert. Na die periode zal je wellicht toch in de bijstand komen als er geen arbeids mogelijkheden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het liefst maak ik helemaal geen gebruik van de wsnp en de AOV, maar ik moet dit wel ben ik bang voor.

 

Het liefst zou ik natuurlijk de winkel behouden, maar dat gaat niet op door de beroepsziekte.

 

Thuis zitten wil ik absoluut niet.

 

Als ik financieel goed weg kom zonder schulden dan wil ik een snackwagen . snackbar beginnen.

 

Als ik in de wsnp terecht kom dan zou ik alsnog een baan gaan zoeken en werken voor mij geld en proberen de 36 maanden zo goed mogelijk door te komen.

 

Is er geen werk te vinden dan ga ik eerst maar eens even de schuldsaneringsperiode vrijwillgerswerk doen.

Link naar reactie
  • 0
Is er geen werk te vinden dan ga ik eerst maar eens even de schuldsaneringsperiode vrijwillgerswerk doen.

 

beetje sociale dienst zorgt wel dat je aan de bak komt, bij veel gemeentes is het ook crisis dus waar op de bijstand bezuinigd kan worden doen ze dat ook.

 

En een bijstandsuitkering is ook geen vetpot. Mocht je in zo'n situatie komen probeer dan of je via gemeente een reintegratie traject kan volgen. Aantal jaren geleden ook in een BBZ situatie gezeten en de gemeente heeft mijn omscholing tot boekhouder volledig betaald, Helaas voor hen nooit boekhouder geworden maar ik heb er nog steeds profijt van. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.