• 0

Contract Oplevering - Prive aansprakelijkheid

Ik ben op dit moment met het volgende bezig;

 

Ik kan een groot project verkopen aan een klant, maar daarin komt wel een boete-clausule te staan voor wanneer het niet op tijd af is. Daar teken ik dan ook voor.

 

Stel; ik krijg het project niet af en moet die boete betalen en ik kan deze niet betalen. Dan ga ik dus failliet. Kan ik dan voor dat boete-bedrag prive aansprakelijk worden gehouden voor de rechter (ik heb er immers voor getekend). Ik heb op dit moment een BV (mogelijk over een half jaar een holdingstructuur, maar dat is nu nog niet zo).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ga er vanuit dat het redelijkerwijs is dat die boete niet van toepassing is? Dat dit alleen gebeurt in uitzonderlijke situaties?

 

Klopt inderdaad, maar het is wel zo dat we weten dat we die (eventuele) boete zeker niet in zijn geheel kunnen terugbetalen, daar kunnen we wel vanuit gaan. Dus dat is nu al bekend.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben op dit moment met het volgende bezig;

 

Ik kan een groot project verkopen aan een klant, maar daarin komt wel een boete-clausule te staan voor wanneer het niet op tijd af is. Daar teken ik dan ook voor.

 

Stel; ik krijg het project niet af en moet die boete betalen en ik kan deze niet betalen. Dan ga ik dus failliet. Kan ik dan voor dat boete-bedrag prive aansprakelijk worden gehouden voor de rechter (ik heb er immers voor getekend). Ik heb op dit moment een BV (mogelijk over een half jaar een holdingstructuur, maar dat is nu nog niet zo).

Als bestuurder ben je privé aansprakelijk als je niet op de juiste wijze voldoet aan je verplichtingen als bestuurder, bijvoorbeeld wanneer je verplichtingen aangaat waarvan je op dat moment al weet dat de vennootschap daar niet aan kan voldoen of wanneer je niet voldoet aan je verplichting om een deugdelijke administratie te voeren.

 

Zoals ik je vraagstelling lees is er geen reden aan te nemen dat je privé aansprakelijk zult zijn, tenzij je bij voorbaat al weet dat je het project niet af kunt krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo NoobUser,

 

Wel een beetje vreemd dat een opdrachtgever een boeteclausule in een contract wil opnemen, terwijl deze van tevoren al weet dat het hierin genoemde bedrag vanwege de financiele situatie van de opdrachtnemer nooit betaald zal worden. Of denkt de opdrachtgever dat jij veel groter bent dan in werkelijkheid het geval is?

 

Let goed op waar jij uiteindelijk verantwoordelijk voor bent. Veel projecten lopen uit door oorzaken die aan de opdrachtgever toe te rekenen zijn. Het is dus zaak dit goed te documenteren. Stel dat de opdrachtgever bijvoorbeeld bepaalde informatie te laat aanlevert. Verschuift dan de einddatum met dezelfde periode, of mag jij eerst de consequenties van die vertraging bepalen en hierop een nieuwe opleverdatum baseren?

 

Als jij verondersteld wordt ook in die gevallen de opdrachtgever te managen en de boeteclausule ook dan van toepassing blijft, dan is jouw risico een stuk groter.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er vanuit dat het redelijkerwijs is dat die boete niet van toepassing is? Dat dit alleen gebeurt in uitzonderlijke situaties?

 

Klopt inderdaad, maar het is wel zo dat we weten dat we die (eventuele) boete zeker niet in zijn geheel kunnen terugbetalen, daar kunnen we wel vanuit gaan. Dus dat is nu al bekend.

OK, in dat kader mijn volgende vraag zoals ook reeds door John is genoemd: Kan je de juiste uitsluitingen maken zodat je er zeker van bent dat je die boete niet krijgt? Dus: Kan je zaken als overmacht, te laat aanleveren / akkoord geven / opsturen / betalen etc. van de klant uitsluiten? Naast de gebruikelijke overmacht situaties e.d. uiteraard zoals rampen maar ook ziekte, brand enzovoorts?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Boeteclausules zijn niet ongebruikelijk; althans niet in de bouw. Ik weet niet in welke branche je zelf werkzaam bent.

 

Het feit dat je direct de conclusie trekt dat je failliet gaat vanwege de boeteclausule roept een vraag op.

Het kan betekenen dat de boeteclausule extreem hoog is? Als dat zo is kun je voorstellen om het boetebedrag in

de clausule op een (normaal) aanvaardbaar niveau te brengen.

 

Een normale boeteclausule impliceert niet direct een faillisement van een opdrachtnemer.

 

Zoals StevenK al aangeeft ben je bij normaal bestuur niet in prive aansprakelijk. Mocht de b.v. failliet gaan beperkt je

prive aansprakelijkheid zich tot het aandelenkapitaal en jouw prive aan de b.v. (achtergesteld) geleend geld.

 

Groet.

Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Werk je alleen met een contract waarin de opdracht wordt beschreven, onder bepaalde voorwaarden? Heb je ook (ik weet niet om wat voor soort project het gaat??) algemene voorwaarden waar uitsluitingen van schadevergoeding en boetezaken zijn geregeld. Daar zou je dan ook naar kunnen kijken bij het formuleren van uitsluitingen. Je kunt niet zomaar zeggen of het verstandig is om een boeteclausule te aanvaarden. Het hangt af van de hoogte, van de situaties waarin de boete van toepassing, situaties die zijn uitgesloten. Het is wel in zijn algemeenheid zaak, dat als er een boete boven jouw hoofd (hoofd van de B.V.) hangt, je zo uitgebreid mogelijk specificeert in welke situaties de boete wel en in welke situaties de boete niet geldt.

 

En inderdaad, als je bang bent voor een faillissement, lijkt de boete nogal hoog? Is het strikt noodzakelijk deze clausule te accepteren. Is er grote kans dat je bepaalde voorwaarden niet kunt vervullen, bijvoorbeeld termijnen, zodat de wederpartij de boeteclausule wil? Dat zou dan grote reden voor jou moeten zijn deze niet te willen. Wellicht is het raadzamer om dat de wederpartij voor te stellen duidelijkere afspraken (of meer haalbare) afspraken te maken over de kwesties die hij vreest.

 

Succes!

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.