• 0

Domeinnaam in Quarantaine

Hallo HL'ers

 

Toevallig kwam ik er vandaar achter dat de .nl domeinnaam die de naam draagt van mijn toekomstige bedrijf in quarantaine staat. Nu wil ik natuurlijk niet dat iemand anders er met de naam vandoor gaat, maar wat zijn de regelingen op dit gebied? Kan ik deze uit Quarantaine halen als ik niet de orginele registrant ben? Ik heb al op diverse fora gezocht en bij verschillende partijen nagevraagd, maar ik krijg steeds een ander antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De meeste informatie is op de site van de SIDN terug te vinden hierover, maar globaal komt het hier op neer:

 

 

[*]Wanneer een .nl-domein wordt opgeheven gaat deze eerst 40 dagen in quarantaine.

[*]Tijdens deze quarantaine kan alleen de oorspronkelijke eigenaar hem daar weer uithalen

[*]Na de quarantaine kan iedereen hem weer registreren en gaat dat op basis van "wie het eerst komt....".

 

Link naar reactie
  • 0

SIDN heb ik zelfs gebeld.. Helaas kon de persoon die ik aan de lijn kreeg me geen eenduidig antwoord geven.

Ik lees op internet ook verhalen dat iemand die niet de registrant is, de domeinnaam uit quarantaine kan halen. Ik probeer alleen te achterhalen of dit klopt.

Link naar reactie
  • 1

Aangezien de registrant en de houder niet dezelfe entiteit zijn, is dit goed mogelijk.

 

Als ik een domeinnaam registreer, doe ik dit niet rechtstreeks, maar via een registrant. Dat bedrijf is dus de registrar, ik ben de domeinnaamhouder.

Als een domein van mij nu in quarantaine staat, kan ik besluiten om dit via registrant B er uit te halen, in plaats van via de registrant A, die hem origineel voor mij geregistreerd heeft. Maar alleen IK, als HOUDER, kan dat.

 

Dus de regel blijft toch: Hij kan alleen door de originele houder uit quarantaine gehaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Kan je er niet achter komen of de originele houder hem bewust heeft laten verlopen?

 

Als dat namelijk zo is, en de originele houder er geen belang meer bij heeft, zou je kunnen voorstellen dat je een overeenkomst opstelt waarbij jij de kosten voor je rekening neemt en de houder hem uit quarantaine haalt en aan je overdraagt. Dan ben je in ieder geval zeker dat mogelijke kapers achter het net vissen.

 

Bovenstaande is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel waarde de naam voor jou heeft. De kans zit er namelijk in dat de originele houder plots beseft dat de naam kennelijk voor een ander waarde heeft en dus zal willen cashen.

 

De keuze is dan dus: Maak ik een slapende hond/houder wakker en kost dat me mogelijk geld, of loop ik het risico dat een "echte kaper" hem registreert en ben ik dan alsnog extra geld kwijt. Kortom: Hoe graag wil je hem hebben?

 

Edit: Wat Matthijs dus al zei ;)

Link naar reactie
  • 0

De domeinnaam is van een bedrijf geweest wat inmiddels niet meer bestaat. Nu heeft de huidige registrant de domeinnaam vrij gegeven, omdat deze niet meer werd betaald. Ik heb meermalig geprobeerd contact op te nemen met de eigenaar van de domeinnaam, maar deze is helaas onvindbaar.

 

- Edit -

 

Ik weet niet of het een domein is wat het waard is te kapen, maar ik wil het risico gewoon niet lopen, snap je :) Voor mij is de waarde groot, maar je zou niet spontaan deze naam intypen op internet ofzo. Tevens is het geen bestaand woord.

Link naar reactie
  • 0

Dat heb ik inderdaad een tijdje terug al geprobeerd, alleen kunnen ze gewoonweg niets doen, omdat de domeinnaam niet op hun naam staat. Ik denk dat ik toch moet afwachten. Is de kans groot dat een naam, welke niet zomaar een woord o.i.d. is gekaapt wordt? En hoe weten deze "kapers" dat een naam vrijkomt?

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot die kans is, is heel moeilijk te beoordelen. Dat is afhankelijk van zoveel factoren.

 

En de wijze waarop? Tja, denk aan volledig geautomatiseerde systemen, die crawlen, spideren, botjes de wijde wereld in sturen en bij interessante vrijkomende namen realtime proberen te registreren. En spijtig genoeg er nog vaak mee wegkomen ook.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat laatst een beetje in dezelfde situatie. Een voor mij interessante domeinnaam zou vrijkomen. Voor de meeste mensen is deze echter niet interessant.

Ik zat toen te twijfelen om een .nl backorder bedrijf (bijv http://www.atworx.nl/index.php?page=backorder) te nemen.

 

Nu zijn er op zich goede verhalen over artworx, maar toch vertrouw ik in het geheel deze bedrijven niet echt. Ze kunnen namelijk ook heel makkelijk JUIST de namen die jij wilt pakken, op een andere naam registreren. Ook verliezen deze bedrijven van de echte dropcatchers als het een goede domeinnaam is.

 

Ik heb toch maar gewacht en heb hem zelf voor een prikkie kunnen registreren. Aangezien hij op dit moment niet zo waardevol is, kan je dit ook doen. Mocht hij toch worden gepakt door een dropcatcher dan kan je hem wellicht voor een paar tientjes alsnog overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Echter, zijn er ook diverse bedrijven die domeinnamen registreren direct nadat ze vrij komen.

Ik zou dus niet wachten tot hij vrij komt en dan rustig gaan registreren. Je moet echt een actieve registry hebben die dit meerdere keren per minuut kan controleren.

 

50,- voor een werkende backorder zoals atworx aanbied is zeker niet duur, helaas geven ze geen technische specificaties vrij over hoevaak ze controleren.

(1x per minuut is zoals gezegd niet genoeg)

 

Indien mogelijk contact opnemen met de huidige eigenaar en die m uit quarantaine laten halen en dan het domein overkopen.

 

 

Mocht hij toch worden gepakt door een dropcatcher dan kan je hem wellicht voor een paar tientjes alsnog overnemen.

Dat lukt je meestal niet, dropcatchers hebben aardige kosten. je moet eerder er vanuit gaan dat je hiervoor vanaf 1000,- voor af mag rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Je hebt gelijk dat de markt voor dropcatchers ondoorzichtig is.

Echter, op het moment dat wij jouw naam via via voor onszelf registreren, dan komt dat vroeg of laat uit. En dan gooien we onze goede naam te grabbel.

We werken wel op basis van first come, first serve en soms voor onszelf.

Wees gerust, dan weten we je naam al, je maakt ons niet wijzer... ;-)

 

Vriendelijke groet,

Bas

AtWorX

 

 

 

AtWorX - Domain Resource Management

 

Alles op het gebied van domeinnamen, zoals domeinnaamtaxaties, domeinnaambemiddeling, aan- en verkoop, domainaudits, faillissementsdomeinnamen, webhosting en domeinnaamregistratie.

Link naar reactie
  • 0

Echter, op het moment dat wij jouw naam via via voor onszelf registreren, dan komt dat vroeg of laat uit. En dan gooien we onze goede naam te grabbel.

We werken wel op basis van first come, first serve en soms voor onszelf.

Wees gerust, dan weten we je naam al, je maakt ons niet wijzer... ;-)

 

Toch is dat laatste iets waar mensen bang voor zouden kunnen zijn denk ik. Het is voor jullie relatief eenvoudig om te melden dat jullie een domeinnaam al op het oog hadden nadat iemand een leuk domein bij jullie heeft aanvraagt. Krijgt een aanvrager bijvoorbeeld gelijk te zien dat hij de eerste is voor dat domein? Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie zoiets transparant houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Laatst was er een domeinnaam, die ik zelf wilde hebben, ook in quarantaine. Het was zelfs een vrij algemene naam (karatesite.nl). Ik heb gewoon gewacht tot deze vrij kwam en heb hem zelf geregistreerd. Dat ging zonder problemen. Af en toe bij sidn.nl kijken of het domein vrij en dan gelijk het domein op jouw naam zetten. Tuurlijk had ik het risico dat iemand me voor zou zijn, maar dat risico nam ik dan maar.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In jou geval, karatesite.nl, heeft de naam nog een bestaand woord in zich. Dat is bij mij niet het geval, maar zoals ik al zei, ik wil het zekere voor het onzekere nemen. Wel zag ik toevallig dat er recentelijk een Bv met dezelfde naam (wel een andere tak) zich heeft ingeschreven bij de kvk, deze zullen dus vast en zeker geïnteresseerd zijn als ze er lucht van krijgen.

 

Ruben, bedankt voor je tip! Ik ga direct even contact opnemen

Link naar reactie
  • 0

 

Hey Frank..

Ik had laatst een soortgelijk iets. Wat ik heb gedaan;

 

- de hoster gebeld waar de domeinnaam stond

- gevraagd of zij contact met hun klant willen opnemen om een bod voor te leggen, zo houdt de klant er nog iets aan over.

- en natuurlijk dat je het domein bij hun blijft onderbrengen

 

Resultaat, een topdomein voor schijntje geregistreerd. Gaat volgende week online ;)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

In jou geval, karatesite.nl, heeft de naam nog een bestaand woord in zich. Dat is bij mij niet het geval, maar zoals ik al zei, ik wil het zekere voor het onzekere nemen. Wel zag ik toevallig dat er recentelijk een Bv met dezelfde naam (wel een andere tak) zich heeft ingeschreven bij de kvk, deze zullen dus vast en zeker geïnteresseerd zijn als ze er lucht van krijgen.

Als het een domeinnaam van 5 of minder letter is kun je er vanuit gaan dat hij gekaapt gaat worden. Ook andere leuk klinkende domeinnamen ben je zo kwijt. Er zijn nu echt te veel spelers in de markt die daar hard hun best voor doen. Ik zag toevallig dat hij hier reageerde, maar Bas de Ruijter van AtworX.nl heeft me hier in het verleden wel eens op een prettige manier mee geholpen. Het blijft echter een procentuele kans dat hij gepakt wordt als er meer kapers achteraan zitten. Dat zul je ook direct te horen krijgen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je de term 'kapers' niet gebruiken Jaap. In dit geval hebben we het over een generieke term. First come, first serve maakt de nieuwe houder nog geen kaper. Je zult een domeinnaam als deze ook nimmer via een ADR of juridische procedure kunnen 'opeisen'.

 

@Maarten:

Transparant zul je 'm nooit krijgen. Ondernemen is ook vertrouwen geven. Dat kan iemand maar 1x beschadigen. We hebben een prima naam en die wilde ik maar zo houden...

 

AtWorX - Domain Resource Management

 

Alles op het gebied van domeinnamen, zoals domeinnaamtaxaties, domeinnaambemiddeling, aan- en verkoop, domainaudits, faillissementsdomeinnamen, webhosting en domeinnaamregistratie.

Link naar reactie
  • 0

Jullie maken met het wel moeilijk hoor haha. Het betreft hier inderdaad een domeinnaam met 5 karakters en tevens bekt de naam best wel lekker.. atthans, dat vind ik zelf... Wel ben ik erg nieuwsgierig naar de garanties van backordering. Wat zijn de ervaringen hiermee?

 

Link naar reactie
  • 0

Jullie maken met het wel moeilijk hoor haha. Het betreft hier inderdaad een domeinnaam met 5 karakters en tevens bekt de naam best wel lekker.. atthans, dat vind ik zelf... Wel ben ik erg nieuwsgierig naar de garanties van backordering. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Volgens mij is dat onmogelijk. Het gaat er gewoon om dat je sneller bent dan de rest. En dat moment waarop die domeinnaam vrij komt is onmogelijk exact te voorspellen. Je weet eigenlijk alleen de dag waarop hij vrij komt. Als iemand dan net één millimeter eerder dan jij z'n registratieverzoek de deur uit stuurt heeft hij mazzel en jij pech.

 

@Atworx: Ik noem jullie geen kapers, ik doelde op die vuilakken die pakken wat ze pakken kunnen!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Laatst was er een domeinnaam, die ik zelf wilde hebben, ook in quarantaine. Het was zelfs een vrij algemene naam (karatesite.nl). Ik heb gewoon gewacht tot deze vrij kwam en heb hem zelf geregistreerd. Dat ging zonder problemen. Af en toe bij sidn.nl kijken of het domein vrij en dan gelijk het domein op jouw naam zetten. Tuurlijk had ik het risico dat iemand me voor zou zijn, maar dat risico nam ik dan maar.

 

Om aan te geven hoe hard het gaat.

Ik controleer domeinnamen om de 10 seconden en toch krijg ik 1 op de 5 domeinnamen niet bemachtigd (maar dan heb ik het ook niet over domeinnamen die niemand wil, maar de betere dus).

Link naar reactie
  • 0

Laatst was er een domeinnaam, die ik zelf wilde hebben, ook in quarantaine. Het was zelfs een vrij algemene naam (karatesite.nl). Ik heb gewoon gewacht tot deze vrij kwam en heb hem zelf geregistreerd. Dat ging zonder problemen. Af en toe bij sidn.nl kijken of het domein vrij en dan gelijk het domein op jouw naam zetten. Tuurlijk had ik het risico dat iemand me voor zou zijn, maar dat risico nam ik dan maar.

 

Om aan te geven hoe hard het gaat.

Ik controleer domeinnamen om de 10 seconden en toch krijg ik 1 op de 5 domeinnamen niet bemachtigd (maar dan heb ik het ook niet over domeinnamen die niemand wil, maar de betere dus).

Zelfs dat lijkt me al sterk. Drie-, vier- en vijfletter domeinen zijn gewoon binnen een seconde weg. Allemaal. Zelfs de kapersmarkt is al overbezadigd.

 

Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik besloten het maar eens te proberen met een backorder. Ik verwacht weinig problemen, maar de naam is best belangrijk voor me. Hou jullie op de hoogte van de resultaten ;-)

Verstandig, maar zet niet alles op die ene naam of leg vast een spaarpotje aan. Ook vijfletter domeinen zijn erg snel weg.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.