Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
cinbas

sociale verzekeringen ingeval van minderheidsbelang

Recommended Posts

Beste forummers,

Mijn holding BV is 25% aandeelhouder in een werk BV. Ik ben namens mijn holding full-time actief in de werk BV. Er wordt afgerekend via een managementfee en dividend.

Aangezien de andere aandeelhouder 75% van de aandelen heeft, kan ik tegen mijn zin ontslagen worden, waardoor ik voor de belastingdienst nog steeds als " werknemer en verzekeringsplichtig voor de sociale verzekeringspremies" wordt gezien.

Mijn vraag is:

1. wat valt hier precies onder (is dat WW, ZW en WIA)

2. Wie betaald deze premieafdracht? (de werkmaatschappij of de eigen holding?)

3, Hoe wordt de hoogte berekend? (obv het salaris dat je jezelf vanuit je eigen holding toekent?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Allard

Hoi Allard,

Je staat op de loonlijst bij de holding en daar kan je niet ontslagen worden door de andere aandeelhouders in de werkmij. Als DGA heb je een fictief loon alleen voor de loonbelasting en zorgverzekeringswet en niet voor de andere sociale verzekeringen. Je kan dus ook niet terugvallen op de WW of andere verzekeringen als je in de werkmij 'ontslagen' wordt.

Ik neem namelijk ook aan dat de Holding de werkmij fultime factureert aan de werkmij voor jouw werkzaamheden eventueel met een opslag voor het feit dat de werkzaamheden kunnen ophouden maar jouw dienstverband met de holding dan niet.

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Je staat op de loonlijst bij de holding en daar kan je niet ontslagen worden door de andere aandeelhouders in de werkmij. Als DGA heb je een fictief loon alleen voor de loonbelasting en zorgverzekeringswet en niet voor de andere sociale verzekeringen. Je kan dus ook niet terugvallen op de WW of andere verzekeringen als je in de werkmij 'ontslagen' wordt.

Ik neem namelijk ook aan dat de Holding de werkmij fultime factureert aan de werkmij voor jouw werkzaamheden eventueel met een opslag voor het feit dat de werkzaamheden kunnen ophouden maar jouw dienstverband met de holding dan niet.

@Sander: het bovenstaande is voor zover mij bekend niet correct. Deze vraag (managementfee met holding minderheidsaandeelhouder) is al vaker voorgekomen op HL (o.a. door mij zelf gesteld). WAt ik mij er van kan herinneren (Joost?) is er gewoon sprake van een "fictief"" dienstverband met dito rechten (sociale verzekeringen zoals WW en WIA, loondoorbetalingsplicht werkmij eerste 2 jaar) en plichten (afdracht alle sociale verzekeringen).

Meest gebruikelijke is dat de werkmij de sociale lasten en premies afdraagt, en dit verrekent met de managementfee.

Bijzondere aandacht geldt voor de loondoorbetalingsplicht van de werkmij: die is er, ook zonder arbeidsovereenkomst, alleen kan dat knellen met de eventuele verzekering van de werkmij omdat de minderheidsaandeelhouder niet op de loonlijst/verzamelloonstaat voorkomt.

B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement en verzekeringen

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact 📞📧

Het klopt inderdaad dat hier het fictief loon van toepassing is. Dat geldt nl. bij een (middelijk) aanmerkelijk belang en dus min. 5% van de aandelen. Dat Cinbas' managementovereenkomst door de andere aandeelhouder de prullenbak in geworpen kan worden, doet daar niets aan af.

groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.