Ik moet een administratie op gaan zetten voor mijn bedrijf.
Ik handel in margegoederen (tweedehands verzamelvoorwerpen) en verkoop meestal aan particulieren waar ik geen factuur bij uitschrijf.
Nu heb ik als leek "boekhouden voor Dummies" aangeschaft en stuit in het begin op de volgende vraag.
Volgens de schrijver heb je twee systemen van administreren en moet je de keuze maken tussen de kasadministratie (boeken zodra je het geld ontvangt of uitgeeft (zowel bank als kas mutaties)) of de factuuradministratie (boeken bij verzenden en ontvangen van facturen)
De belastingdienst zou een factuuradministratie verlangen en slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen een kasadministratie accepteren.
Gezien mijn manier van handelen (verkopen aan particulieren zonder facturering waarbij ik de goederen in de meeste gevallen pas na betaling lever), lijkt me kasadministratie het meest gesschikt en vraag me af of ik dit gewoon kan gaan hanteren, of dat ik dit met de belastingdienst dien te overleggen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
totus_tuus
totus_tuus
Ik moet een administratie op gaan zetten voor mijn bedrijf.
Ik handel in margegoederen (tweedehands verzamelvoorwerpen) en verkoop meestal aan particulieren waar ik geen factuur bij uitschrijf.
Nu heb ik als leek "boekhouden voor Dummies" aangeschaft en stuit in het begin op de volgende vraag.
Volgens de schrijver heb je twee systemen van administreren en moet je de keuze maken tussen de kasadministratie (boeken zodra je het geld ontvangt of uitgeeft (zowel bank als kas mutaties)) of de factuuradministratie (boeken bij verzenden en ontvangen van facturen)
De belastingdienst zou een factuuradministratie verlangen en slechts in hoogst uitzonderlijke gevallen een kasadministratie accepteren.
Gezien mijn manier van handelen (verkopen aan particulieren zonder facturering waarbij ik de goederen in de meeste gevallen pas na betaling lever), lijkt me kasadministratie het meest gesschikt en vraag me af of ik dit gewoon kan gaan hanteren, of dat ik dit met de belastingdienst dien te overleggen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25304-kasadministratie-of-factuuradministratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag