• 0

Scheiden en diverse BV's

Momenteel ben ik bezig met een scheiding. Gehuwd in gvg, mijn echtgenoot heeft een aantal bedrijven waarbij wij beiden in loondienst zijn. De constructie van de BV's is als volgt:

 

BV A is voor 100% eigenaar van mijn echtgenoot en BV A bezit 100% van BV B. Daarnaast bezit A ook 20% aandelen van C en 40% aandelen van D.

 

Mijn bijna ex claimt nu dat ik totaal geen recht heb op iets dat onder A hangt. Aangegeven dat wij in gvg gehuwd zijn en dat daarom eea in de gemeenschap valt. Dit werd ook beaamd door de advocaat/mediator. Er is iemand die heeft aangegeven een bod te willen doen op C en deze persoon gaat hier eind vd maand op terugkomen. Mijn bijna ex zegt nu dat bedrijf C pas na midden 2010 winstgevend zal zijn en dat de intrinsieke waarde van het aandeel dus 0 is (toen wij nog geen plannen hadden om te scheiden, heeft hij aangegeven dat deze aandelen tussen de 500.000 en 1.000.000 waard zijn).

 

Is mijn redenatie verkeerd als ik zeg dat door de gemeenschap van goederen ik 50% eigenaar ben van A en daardoor ook voor de helft eigenaar van de andere BV's? Kan hij de aandelen van bedrijf C verkopen in de tussentijd? Hoe kan ik dit voorkomen? Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar ik kan er de vinger niet op leggen.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Door de gemeenschap van goederen vallen de aandelen in A in de gemeenschap. U bent daarmee niet voor de helft eigenaar, maar u hebt beiden recht op de verdelen van (de waarde van) die aandelen.

 

Als u denkt dat er sprake is van vervreemding op onjuiste gronden, dan is het zaak dat tegen te houden, in afwachting van de daadwerkelijke verdeling van de boedel.

 

Ik begrijp verder dat er sprake is van een gezamenlijke advocaat? Dat lijkt me in een situatie als deze bijna per definitie nadelig voor één van beide partijen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe kan ik vervreemding tegenkomen? Kan ik dit bij de mediator aangeven?

Nee, door (maritaal) beslag te laten leggen op de aandelen en mogelijk ook nog met een kort geding een verbod vragen op dat soort acties. Een mediator is handig wanneer je nog in een situatie bent dat er voldoende vertrouwen en/of gezond wantrouwen is om nog samen tot enen resultaat te komen, maar dit klinkt toch echt alsof je dringend een eigen advocaat in moet schakelen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mkovl

 

Als je ervoor kiest de aandelen in een BV te houden dan zal dat via een andere verdeling van de gemeenschap tot uiting moeten komen. Dus ja, de BV's hoeven niet 'omver' maar dan is waardering van de BV's en compensatie bij de verdeling van het vermogen (zowel BV's als privé) wel aan de orde. Veelal zal in de statuten van de BV's of in de aandeelhoudersovereenkomst(en) opgenomen zijn hoe de BV's gewaardeerd dienen te worden.

 

De oproep voor een advocaat uit de regio Rotterdam zal wellicht weinig gehoor vinden hier. Daarbij lijkt het mij evident dat er naast een advocaat ook een accountant/overnameadviseur ingeschakeld wordt zodat de BV's op de juiste waarde gewaardeerd worden.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De oproep voor een advocaat uit de regio Rotterdam zal wellicht weinig gehoor vinden hier. Daarbij lijkt het mij evident dat er naast een advocaat ook een accountant/overnameadviseur ingeschakeld wordt zodat de BV's op de juiste waarde gewaardeerd worden.

In plaats van een 'advocaat in Rotterdam' kan er beter gezocht worden naar een advocaat die bereid en in staat is nu aan de noodrem te trekken om te voorkomen dat er nog transacties plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Oh jongens, wat een verhaal zeg. Ik ben zo blij dat ik deze website gevonden heb. Ga maandag direct aan de slag om een advocaat te vinden. Ik had al een onderbuikgevoel dat er iets niet klopte, maar kon er mijn vinger niet op leggen. Mijn bijna ex heeft tot nu toe constant aangegeven alles in goede harmonie te willen doen en ik ben daarin getrapt (ik dacht dat hij omwille van de kinderen alles netjes wilde doen). Dank jullie wel voor de reacties. Mochten jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik ze graag.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eea nagevraagd bij een bevriende advocaat en die gaf aan dat ook al zou hij de aandelen vervreemden, dan zijn er nog mogelijkheden om ze via de rechter terug te eisen. Mijn vraag is via welke methode kan ik de aandelen het best laten waarderen bij de accountant en kan ik ook besluiten om de aandelen in C zelf aan te houden? Of ben ik verplicht deze te leveren aan mijn ex?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb nog eea nagevraagd bij een bevriende advocaat en die gaf aan dat ook al zou hij de aandelen vervreemden, dan zijn er nog mogelijkheden om ze via de rechter terug te eisen. Mijn vraag is via welke methode kan ik de aandelen het best laten waarderen bij de accountant en kan ik ook besluiten om de aandelen in C zelf aan te houden? Of ben ik verplicht deze te leveren aan mijn ex?

Een mooie regel in het beslag- en executierecht, waartoe echtscheidingen met een serieuze boedel naar mijn mening ook behoren, is 'eerst beslag leggen, dan procederen'. Het klopt dat je in theorie achteraf transacties terug kunt draaien, maar of dat lukt is allerminst zeker.

Link naar reactie
  • 0

Maritaal beslag is vanzelfsprekend mogelijk, maar het moet wel redelijk zijn. De echtgenoot heeft immers het bestuur over de aandelen in BV A en kan bij verdeling eisen dat de aandelen aan hem worden toebedeeld.

Als BV A nu een "eerlijke" prijs kan krijgen voor de aandelen C, zal BV A in waarde gelijk blijven of zelfs stijgen. Geen nadeel voor mevrouw dus. Dat de intrinsieke waarde 0 is, kan natuurlijk goed kloppen. Dat wil niet zeggen dat ze voor 0 verkocht gaan worden.

 

De aandelen C vallen absoluut niet in de huwelijksgoederengemeenschap. Wel indirect de waarde omdat de aandelen A in de huwelijksgoederengemeenschap vallen. De aandelen C zijn een eigendom van de rechtspersoon A. De aandelen in A zijn eigendom van de echtgenoten.

 

Succes met de afwikkeling.

 

Voor de goede orde: is de echtscheiding al uitgesproken?

 

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan, de echtscheiding is nog niet uitgesproken. Waar het mij om gaat is dat ik gewoon goed voorbereid ben voor de volgende stappen. Als ik het goed begrijp kan ik toch zeggen dat ik de aandelen in A aanhou? Weet jij of dit soort zaken wel eens voor de rechtbank gekomen zijn. Want hij kan natuurlijk wel eisen dat de aandelen aan hem worden toebedeeld, maar ik hoef daar volgens mij niet op in te gaan. En dan kan ik de aandelen in A aanhouden (eigendom van de echtgenoten) en ben ik indirekt eigenaar van de aandelen in C.

Link naar reactie
  • 0

Degene die de aandelen op naam heeft kan afdwingen dat de aandelen aan diegene worden toebedeeld. Als jij dus geen aandelen op naam hebt, zul je deze zonder medewerking van je echtgenoot ook niet op naam krijgen.

 

Als de één wordt overbedeeld (meer dan de helft krijgt) heeft deze een overbedelingsschuld aan de ander. Deze schuld is in geld uit te drukken.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.