Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

roan

Hallo,

wie kan mij adviseren m.b.t. export naar Iran. De vragen die ik heb hebben betrekking op het betalen vanuit Iran naar Europa en of ik ook een vergunning nodig ben? Ik ben al een tijdje bezig om e.e.a. voor elkaar te krijgen en het begint er nu goed uit te zien, dit is de volgende stap..

met vriendelijke groet,

Roan

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

roan

• Auteur

Beste Joost,

bedankt voor je reactie, maar heb nog steeds dezelfde vragen, de berichten die er staan zijn ca. 1 jaar oud. Ik weet niet of er iets is veranderd en wat recente ervaringen zijn van ondernemers?

Groeten,

Roan

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

het ging mij ook meer om de link in die reactie.

Iran is verder nauwelijks aan bod gekomen op HL, vandaar dat ik hoop dat je via die link of degene die hem geplaatst heeft meer info kunt vinden.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

roan

• Auteur

Beste Joost,

heb een persoonlijk berichtje gestuurd naar de laatste reactie, verder wat info opgedaan via dat forum.

De belangrijkste vraag is mbt een vergunning wel of niet nodig?

Mvg

Roan

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator
  Op 28-2-2010 om 10:39, roan zei:

De belangrijkste vraag is mbt een vergunning wel of niet nodig?

Ik zou het niet weten, maar hopelijk krijg je binnen een paar dagen het antwoord.

groet

Joost

Geplaatst:

Mirjam Caminada

Beste Roan,

Op Iran zijn sanctiemaatregelen van toepassing. Deze maatregelen vloeien voort uit het feit dat Iran niet voldoet aan zijn verplichtingen onder het non-proliferatieverdrag ten aanzien van zijn nucleaire activiteiten.

De huidige sancties van de Europese Unie op Iran bevatten de volgende elementen:

*een embargo op alle nucleaire en raketgerelateerde goederen

*een vergunningplicht voor overige gevoelige goederen

*beperkingen ten aanzien van technische assistentie en training.

*sancties van financiële/bancaire aard

*reisbeperkingen voor personen op een zwarte lijst

Meer gedetailleerde informatie staat op deze website: http://www.ez.nl/Onderwerpen/Internationaal_Ondernemen/Exportcontrole_strategische_goederen/Sancties_en_embrgo_s/Sancties_op_Iran#internelink6

Hierop valt onder meer na te gaan welke goederen in elk geval vergunningsplichtig zijn, en vindt u ook verdere contactadressen.

M.vr.groeten, Mirjam Caminada

EVD Internationaal ondernemen en samenwerken
Geplaatst:

Merkava

Mirjam, hoe moet ik de onderstaande maatregelen precies zien?

Op 1-3-2010 om 11:04, Mirjam Caminada zei:

De huidige sancties van de Europese Unie op Iran bevatten de volgende elementen:

*beperkingen ten aanzien van technische assistentie en training.

Zelf ben ik bezig met de ontwikkeling van iets dat je een beetje kunt vergelijken met de magneet zweeftrein maar dan toch weer heel anders. Aangezien zowel Iran als Venezuela een dergelijk project hebben overwogen sluit ik niet uit dat ik over een half jaar een keer een bezoekje aan hun ambassade breng.

Valt een eventuele samenwerking dan ook onder de beperkingen ten aanzien van technische assistentie ?

Geplaatst:

Mirjam Caminada

Roan,

Ik raad je aan om voor deze gedetailleerde vragen de contactpersonen op de gequote website zelf te benaderen. gr. Mirjam

Geplaatst:

Merkava

Ok, als het zover is dan weet ik de EVD te vinden.

Geplaatst:

roan

• Auteur

Hallo allemaal,

ontzettend bedankt voor jullie reacties, ga er zeker mee aan de slag, ben benieuwd wat nu wel of niet mag.

Ik laat het nog weten.....

groeten ,

Roan

• 1 month later...
Geplaatst:

Mirjam Caminada

Inmiddels is de website met de informatie over exporteren van strategische goederen naar Iran gewijzigd in:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/exportcontrole-strategische-goederen/nieuws/2010/04/21/nederland-stelt-zorgvuldigheid-voorop-bij-export-naar-iran.html

Geplaatst:

OOR

Beste Roan,

Het is niet gemakkelijk maar het is te doen mits de aard van je goederen niet tot het 'dual use'gebied behoort. Wij hebben onlangs nog een 20 voeter naar Iran verstuurd op basis van een L/C via de EIH te Hamburg.

Stuur mij een PM en dan help ik je.

Gr Tom

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.