Tot dusver kan ik alleen in algemene termen hierover wat terugvinden, maar inhoudelijk kan ik er weinig mee.
ik heb toch wel een dringende vraag inzake de btw; de belastingdienst wil ik nog even niet raadplegen (= informeren !) over onze denkwijze.
Een leverancier is failliet gegaan en de facturen stonden uit bij een bureau dat de vorderingen beheerde.
nou hebben wij met dat bureau een afpraak kunnen maken dat wij slechts 80% van deze facturen hoeven te betalen, de rest wordt afgeboekt.
hoe zit het dan met de BTW over die 20% ?
Even concreter:
Stel dat ik 10 facturen heb met een gezamelijke waarde inclusief BTW van 1190,00.
Afspraak met leverancier is dat we slechts 800,00 hoeven te betalen.
Per saldo is de openstaande schuld aan leverancier dus 800.00
en is 390.00 aan de resultaat toegevoegd.
Toen ik opperde dat ik hiervan wel nog de btw uit moest halen (=terugbetalen aan meneer Fiscus) (62.27), zodat slecht 327.73 naar het resultaat ging, werd dit voorstel resoluut van de tafel geveegd, onder het verweer dat dit soort zaken altijd zo geregeld wordt. Is hier jurisprudentie of andere informatie over?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Eastwood
Eastwood
Om maar gelijk met een lastige te beginnen:
Tot dusver kan ik alleen in algemene termen hierover wat terugvinden, maar inhoudelijk kan ik er weinig mee.
ik heb toch wel een dringende vraag inzake de btw; de belastingdienst wil ik nog even niet raadplegen (= informeren !) over onze denkwijze.
Een leverancier is failliet gegaan en de facturen stonden uit bij een bureau dat de vorderingen beheerde.
nou hebben wij met dat bureau een afpraak kunnen maken dat wij slechts 80% van deze facturen hoeven te betalen, de rest wordt afgeboekt.
hoe zit het dan met de BTW over die 20% ?
Even concreter:
Stel dat ik 10 facturen heb met een gezamelijke waarde inclusief BTW van 1190,00.
Afspraak met leverancier is dat we slechts 800,00 hoeven te betalen.
Per saldo is de openstaande schuld aan leverancier dus 800.00
en is 390.00 aan de resultaat toegevoegd.
Toen ik opperde dat ik hiervan wel nog de btw uit moest halen (=terugbetalen aan meneer Fiscus) (62.27), zodat slecht 327.73 naar het resultaat ging, werd dit voorstel resoluut van de tafel geveegd, onder het verweer dat dit soort zaken altijd zo geregeld wordt. Is hier jurisprudentie of andere informatie over?
Alvast bedankt voor de info
Groeten
Eastwood
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26040-btw-terugbetalen-bij-afboeking-schuld/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag