• 0

Gebruik van artikelen en recepten voor een blog, kan dat?

 

Een klant van mij runt een dieet en voedselblog en gebruikt hierbij recepten en artikelen van andere sites.

Ik zou graag willen weten of dit zomaar kan, zonder hiermee problemen te krijgen?

 

Mij is gevraagd om een deel van de content in te laten lopen, waaronder recepten en een ander deel zijn

artikelen wel met bronvermelding waar het vandaan komt. (dus met creditvermelding in het blog).

 

Kan dit zomaar? Graag jullie advies, want voorzover ik het wist is vrijwel alles auteursrechtelijk beschermd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Kan dit zomaar? Graag jullie advies, want voorzover ik het wist is vrijwel alles auteursrechtelijk beschermd.

 

Nee dus. Kan niet, mag niet. Je mag samenvatten en citeren, maar je kan niet kopiëren. ;)

 

...overigens zal de eigenaar van de site daarop aangesproken worden, niet de bouwer. Zou een interessant proefproces zijn, als de bouwer aangesproken wordt op de verwerking van onrechtmatig vergaarde content. Dat gebeurt bv wanneer een textieldrukker bekende afbeeldingen op kleding zet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Klopt, dat mag niet zomaar.

 

Wat wel mag is het verkrijgen van artikelen onder voorwaarden via artikelen-websites, zoals http://www.websiteartikelen.nl . In Nederland wordt dit nog niet veel gedaan, in de VS des te meer, via bijvoorbeeld Ezinearticles.com .

 

Wellicht dat er ook een site bestaat waar je onder voorwaarden recepten kan hergebruiken op je website of blog.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor de feedback, zover. Pjvdmeer > goede tip > bedankt!

 

De klant levert toch maar een herschreven tekst aan (in mijn ogen hier en daar woorden en zinsbouw anders), maar de ingrediënten zijn een vast gegeven. Weet niet of dit juridisch wel kan, gezien enkele woorden omdraaien of synoniemen daarvoor gebruiken natuurlijk niet veel verandert aan het geheel.

 

Toch vraag ik mij af hoe receptenwebsites dit doen, gezien ik mij niet voor kan stellen dat iedereen maatwerk geschreven

teksten gebruikt. Ben er niet in thuis, maar wellicht weten experts/pro's op dit forum meer.

Link naar reactie
  • 0

Toch vraag ik mij af hoe receptenwebsites dit doen, gezien ik mij niet voor kan stellen dat iedereen maatwerk geschreven

teksten gebruikt. Ben er niet in thuis, maar wellicht weten experts/pro's op dit forum meer.

 

Bij recepten ligt het nogal moeilijk, want wie heeft het oorspronkelijke auteursrecht op erwtensoep? Dit is lastig te achterhalen en er zijn ook tientallen manieren om het te maken. Om auteursrecht te genieten zal het toch echt een onderscheidend recept moeten zijn en deze circuleren normaal gesproken alleen bij de top koks die de recepten van elkaar kopen tegen betaling. Deze recepten vind je normaal gesproken volgens mij niet terug op de receptensites op internet.

 

Daarbij zijn er maar weinig sites te vinden die unieke recepten aanbieden, de meeste recepten vind je op diverse sites terug.

 

Hier nog een artikel erover: http://www.missethoreca.nl/1040640/home/nieuwsoverzicht/nieuws/ReceptJattenWordtMoeilijker.htm

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn persoonlijke mening mag je in vrijwel alle gevallen recepten overschrijven en publiceren. Het gaat immers over (formeel verwoord) een werkwijze voor het vervaardigen van een product (erwtensoep, gebak, etc.). En zo'n werkwijze kan alleen (technisch-inhoudelijk) beschermd zijn d.m.v. een patent. De kans daarop is m.i. echter heel klein, voorzover het althans in de ambachtelijke/privé sfeer ligt.

 

De (uiterlijke) vormgeving (lees: garnering etc.) zou beschermd kunnen zijn d.m.v. een modeldepot. Ook daarop is de kans m.i. klein.

 

Er zou in principe nog merkbescherming op een product kunnen rusten (bijv. Nibbits, Flikken, ik noem maar wat); maar bij de meeste (ambachtelijke/privé) recepten zal dat niet het geval zijn.

 

Dan nog wat betreft het auteursrecht: als recepten (inhoudelijk) worden gecopieerd, laat dan de opmaak, lettertype etc. anders zijn dan de bron (1) en vermeld (voorzover bekend) de oorsprong van het recept (2).

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 1

Da's nogal een haakse bocht, Cees. Dat een recept grotendeels bestaat uit een technische omschrijving van ingrediënten en bereidingswijze betekent niet dat het auteursrecht geheel vervalt. Voor standaard recepten is doorgaans wel vast te stellen dat het recept al eerder gepubliceerd was, dus niemand kan een claim op authenciteit/originaliteit maken. Maar onder smaakmakers leeft de kwestie van uniciteit wel. Laten we eens zoeken naar voorbeelden:

 

* discussie over 'uitvinding' nieuw gerecht

* recepten voor charity

* toelichting op copyrights in US

 

Mere listings of ingredients as in recipes, formulas, compounds, or prescriptions are not subject to copyright protection. However, when a recipe or formula is accompanied by substantial literary expression in the form of an explanation or directions, or when there is a combination of recipes, as in a cookbook, there may be a basis for copyright protection.

 

Even praktisch: men neme een bestaand recept en passe de omschrijving enigszins aan en Klaar is Cees!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Stel iemand vindt een werkwijze (wat mij betreft een recept) uit voor het maken van puur goud uit gewoon zandbakzand. De uitvinder vraagt daarop geen patent aan maar schrijft wel een keurig artikel waarin de uitvinding compleet uit de doeken wordt gedaan en laat dat in een tijdschrift plaatsen, presenteert het op een congres of plaatst het op zijn Internet-site. Wat zijn in dit geval de rechten van die uitvinder? Mag iemand (de essentie van) die uitgevonden werkwijze publiceren? En wie mag die uitvinding uitvoeren?

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Iemand die een bepaald dieet uitdraagt of volgt, maakt daarbij bijna automatisch gebruik van bronvermelding, anders zou het niet meer passen binnen de filosofie van dat dieet. Ik zie meer in formule- of conceptbescherming (op het niveau van merknamen) dan in bescherming van afzonderlijke gerechten. Het zonder toestemming overnemen (en verspreiden of vermenigvuldigen) van diverse dieetrecepten van een beschermde formule is daarbij naar mijn inzicht risicovoller dan het bewerken van een enkel traditioneel recept.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet zo'n problemen mee hebben als de recepten van ons eiwitdieet worden overgenomen en gelinked. Als voorbeeld, Google gaat dan de link naar onze site meenemen in zijn wegingsfactor om onze website te positioneren. En bezoekers kunnen doorklikken naar onze site.

 

Kan me voorstellen dat sommige content echter exclusief moet blijven wanneer deze essentieel is voor de omzet van de website eigenaar.

Snel afvallen met het eiwitdieet van Proteine-Shakes.nl (Webwinkel)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 324 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.