• 0

van eenmanszaak naar BV, tips over financiele/fiscale boeken

dag allen,

 

Ik heb dit jaar mijn eenmanszaak omgezet in een BV en wil meer grip krijgen op mijn financiele en fiscale planning. Waar ik naar op zoek ben is een (studie)boek of website die de voor mij nieuwe financiele aspecten behandelt (vennootschapsbelasting, reserves, holding/dochter, etcetera).

Tot nu toe vind ik alleen maar informatie die heel gedetailleerd is zonder eerst de hoofdlijnen te schetsen, of informatie die in algemeenheden blijft steken.

Kan iemand mij een aantal boeken/sites aanbevelen.

 

groeten,

 

Cor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

@koen:

Bedankt, ik heb het boek direct besteld

 

@joost:

Bedankt voor de link naar de informatieve column.

Mijn beweegredenen om een BV op te richten waren vooral de beperking van de aansprakelijkheid en de pensioenopbouw.

Fiscaal gezien hoop ik dat ik met deze keuze ook kan beschermen tegen inkomensterugval.

Ik wil mijzelf een inkomen geven (IB) dat structureel lager ligt dan mijn winst voor aftrek. Daarmee wil ik een reserve opbouwen voor magere jaren en pensioen. Ik hoop dat ik in de magere jaren mij alsnog een inkomen kan uitbetalen van die reserve zodat ik alsnog aanspraak kan maken op mijn hypotheekrenteaftrek. Anders gaat mijn huis wel heel erg duur worden in de magere jaren.

Ik wil nu graag goed begrijpen of dit kan en wat daar allemaal een rol bij speelt, zodat ik zelf een beetje scenario's door kan gaan rekenen.

 

groeten,

 

Cor

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost,

 

Maar hoe zit het dan precies met de winst die overblijft?

Stel ik heb 4 jaar lang 100K winst (voor salaris) en betaal daarvan 70K aan salaris en wil de overige 30K 'sparen'.

Kan ik dan als ik in het 5e jaar 0 winst heb, mijzelf alsnog 70K aan salaris betalen?

Over welk gedeelte heb ik dan Vpb moeten betalen?

 

groeten,

 

Cor

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cor

 

Over de winst na salaris betaal je VPB. In jouw voorbeeld:

 

100 - 70 salaris = 30 winst. Daarover 20% VPB = 6K.

 

Dan resteert in de BV dus 24K.

 

Spaar je dat 5 jaar, dan heeft de BV 120K aan winstreserves. Dan kun je in jaar 6 bij nul winst kiezen:

 

wel arbeid = salaris verplicht, wellicht wel lager dan 70K, aan te vullen met dividend

geen arbeid: dividend uitkeren.

 

Over het dividend is 25% belasting verschuldigd (15% door de BV en 10% privé).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@pieter:

bedankt, dat boek heb ik ook maar besteld. Toch wel erg prettig, die 2ehandsboekenmarkt van bol

 

@joost:

Maar als ik mijzelf in het 6e jaar dus wel 70K aan salaris betaal, mag dat dan fiscaal en kan ik het onstane verlies dan verrekenen met eerder betaalde vpb?

Het lijkt me dat ik dan op die manier toch mijn hypotheekrente kan aftrekken, klopt dat?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cor

 

Salaris zonder arbeid kan stuiten op weerstand. Ik ben wel van mening dat je dat kunt doen. Arbeid hoeft immers niet tot omzet te leiden. Ik zou dan wel een salaris kiezen dat na aftrek van de hypotherekrente lager ligt dan +- 18.000 (grens 42% IB) omdat elke euro daarboven beter als dividend uitgekeerd kan worden (belastingdruk = 40%).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.