• 0

Tweede eenmanszaak

Beste leden,

 

Ik heb een vraag, en dat is:

 

Zelf ben ik zelfstandigondernemer. Nu wil mijn vrouw ook graag zelfstandigondernemer worden. Is dat mogelijk.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd (ik weet niet of dit wat uitmaakt).

Ik heb wel eens gehoord dat dat niet kan, dat je maar 1 eenmanszaak kan hebben is dat waar en wie kan mij vertellen dat dat geen probleem wordt.

 

Mvg!

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Jeroen,

 

Bedankt voor je antwoord.

Mijn eerste vraag is niet meer van belang.

 

Op de vraag waarom ik het een tweede eenmanszaak noemde. Ik zal zo even niet weten hoe ik het moest noemen vandaar.

Link naar reactie
  • 1

Los van het feit dat dat kan vind ik het wel erg gevaarlijk. Ik weet niet wat jullie verkopen en welke kosten dat allemaal met zich mee dragen maar besef wel dat als één van jullie zaken niet goed loopt, dat bij de andere verhaalt kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Los van het feit dat dat kan vind ik het wel erg gevaarlijk. Ik weet niet wat jullie verkopen en welke kosten dat allemaal met zich mee dragen maar besef wel dat als één van jullie zaken niet goed loopt, dat bij de andere verhaalt kan worden.

 

Dat klopt, als het succesvol blijkt dan hebben beide daar weer baat bij ;). Ik geloof dat dit ondernemerschap heet, en daar moet je af en toe risico's nemen.

 

Een multinational is ook niets meer dan een uit de kluiten gewassen eenmanszaak ;D

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Los van het feit dat dat kan vind ik het wel erg gevaarlijk. Ik weet niet wat jullie verkopen en welke kosten dat allemaal met zich mee dragen maar besef wel dat als één van jullie zaken niet goed loopt, dat bij de andere verhaalt kan worden.

 

Dat klopt, als het succesvol blijkt dan hebben beide daar weer baat bij ;). Ik geloof dat dit ondernemerschap heet, en daar moet je af en toe risico's nemen.

 

Een multinational is ook niets meer dan een uit de kluiten gewassen eenmanszaak ;D

 

groet

erik

 

 

Ondernemen is ook het uitsluiten van risico's. Daarom wil ik TS adviseren om zijn huwelijk om te laten zetten naar huwelijkse voorwaarden waarin staat dat ieder voor zijn eigen bedrijf verantwoordelijk is.

Link naar reactie
  • 0

En als ze nu samen een huis hebben, op welke eenmanszaak zou je dan het risico laten wegen.

 

Laten ze nu eerst maar eens gaan beginnen met ondernemen, als je al je risico's wilt uitsluiten dan moet je bij een baas in dienst gaan.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

En als ze nu samen een huis hebben, op welke eenmanszaak zou je dan het risico laten wegen.

 

Laten ze nu eerst maar eens gaan beginnen met ondernemen, als je al je risico's wilt uitsluiten dan moet je bij een baas in dienst gaan.

 

groet

erik

 

Excuus aan TS om zijn topic zo te bevuilen maar dit is volstrekt onzin. TS is al ondernemer en weet dus al wat hij aan zijn bedrijf heeft. TS kan dus zijn huis, er vanuit gaande dat het uberhaupt een koophuis is, op zich dragen.

 

Nogmaals, er is nu ook te weinig informatie van TS om hierover te discussieren. Dat ondernemen met risico's gepaard gaat weten wij allemaal wel hier op HL. Dat hoeft niemand mij uit te leggen. Ik hen succesvolle bedrijfen gehad maar ook minder succesvolle. Dat betekent niet dat je de risico's privé niet mag of kan uitsluiten! Een goede ondernemer denkt aan alles, dus ook over de risico's welke zijn bedrijf meebrengt en hoort ervoor te zorgen dat zijn gezin daar niet onder zal hoeven lijden.

Link naar reactie
  • 0

Och Och Och,

 

Je hoeft niet zo op je teentjes getrapt te zijn.

 

Je begint zelf met risico's afdekken door huwelijkse voorwaarden op te stellen, deze voorwaarden reiken verder dan alleen de onderneming, misschien wil TS en zijn partner dat helemaal niet. Verstrekkende gevolgen terwijl je niet eens weet wat de partner van TS wil gaan doen (misschien wel een onderneming zonder grote investeringen en alleen dienstverlening). Wat is dan het risico?

 

Zoals je zelf zegt is er te weinig informatie om daar een mening over te geven, om dan een dergelijk advies te geven vind ik dan ook wel erg ver gaan.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Leuke discussie maken jullie zo. Echter, bij ondernemen horen risico's. Daar word je als het goed is ook voor beloond (denk aan de fiscale tegemoetkomingen) en verdien je - als je het goed doet - meer dan als loondienstwerker.

 

Je kunt simpelweg niet alles afdekken. Anders zou iedereen een BV moeten beginnen en de hogere belastingheffing en bijkomende kosten voor lief moeten nemen!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal Joost maar ik wil TS er alleen op attenderen dat de eenmanszaak wel degelijk invloed kan hebben op zijn eigen eenmanzaak. TS wist in beginsel al niet dat zijn vrouw ook een eenmanzaak kon beginnen laat staan dat TS weet welke consequenties dat met zich mee kan brengen.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de informatie.

 

Even terug komend op somige vragen van jullie, zelf ben ik al jaren zelfstandigondernemer en binnenkort begint mijn vrouw met een administratiekantoor. Dus we weten beide wat de gevolgen zijn.

 

Maar wat we zeker gaan doen is even langs de notaris gaan om onze huwelijk om te zetten naar huwelijkse voorwaarden. Zal wel weer een duur geintje zijn maar ja als dat beter is dan maar doen.

 

Mvg! Erik

Link naar reactie
  • 0

Kost je rond de 1000 euro. Ik ben blij om te zien dat je je risico's gaat spreiden.

 

EDIT:

 

Zorg er wel voor dat je goed geinformeerd wordt over hoe de huwelijkse voorwaarden goed na te leven, anders kan er in de toekomst nog problemen komen mocht je niet volgens de voorwaarden geleefd hebben.

Link naar reactie
  • 0

Nog een klein vraagje,

 

Nu mijn vrouw voor haar zelf gaat beginnen, wil ik een geld bedrag storten op haar zakelijke rekening voor de opstart kosten. Kan ik die kosten ook weer van de belasting terug krijgen?? Gaat om een klein bedrag ongeveer 500 euro. Of dat er andere mogelijkheden zijn.

 

Mvg! Erik

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Erik,

 

Ik vrees dat het niet verstandig is dat jouw vrouw een administratiekantoor begint indien deze vraag door haar niet te beantwoorden is. Op welke wijze moet zij haar klanten dan adviseren ?

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Nog een klein vraagje,

 

Nu mijn vrouw voor haar zelf gaat beginnen, wil ik een geld bedrag storten op haar zakelijke rekening voor de opstart kosten. Kan ik die kosten ook weer van de belasting terug krijgen?? Gaat om een klein bedrag ongeveer 500 euro. Of dat er andere mogelijkheden zijn.

 

Mvg! Erik

 

Oeps,

 

elementaire kennis voor een boekhouder/ster. Ik sluit me aan bij Jan.

 

groet

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Even voor de duidelijkheid, tuurlijk weet mijn eigen vrouw dit ook. Aangezien ze zich net heeft ingeschreven en een tel. kreeg dat ze plots weg moest, dacht ik gewoon laat ik wat op haar zakelijke rekening storten zodat ze alvast kan beginen. Als ze terug komt. Aangezien ik geen boekhouder ben stel ik alvast gewoon een vraag.

 

Dus niet gelijk je vooroordeel hierover hebben. Als je niet hiervan op de hoogte bent.

 

 

Mvg! Erik

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Even voor de duidelijkheid, tuurlijk weet mijn eigen vrouw dit ook. Aangezien ze zich net heeft ingeschreven en een tel. kreeg dat ze plots weg moest, dacht ik gewoon laat ik wat op haar zakelijke rekening storten zodat ze alvast kan beginen. Als ze terug komt. Aangezien ik geen boekhouder ben stel ik alvast gewoon een vraag.

 

Dus niet gelijk je vooroordeel hierover hebben. Als je niet hiervan op de hoogte bent.

 

 

Mvg! Erik

 

Niets vooroordeel, je had ook kunnen wachten tot ze terug is, en dan nog bijna iedereen heeft wel een mobiele telefoon. Dus had je het altijd aan je vrouw kunnen vragen, staat minder knullig.

 

Heb je hier wat aan?

 

 

dat denk ik niet, het zijn cijfers van 2009, en volgens mij was de vraag of de kosten weer van de belastingdienst teruggekregen kan worden. De belastingdienst geeft zo wie zo geen kosten terug aan ondernemers, en of de kosten aftrekbaar zijn? niet als je het geld uit prive stort, wel in de onderneming van de partner van TS.

 

 

Link naar reactie
  • -1

Ik denk ook dat TS dat ook zo bedoelde. Als TS vanuit zijn onderneming in de onderneming van zijn vrouw investeer, is dat aftrekbaar.

 

Wat maakt het trouwens uit of iets knullig staat. TS vraagt iets, als je niet wilt antwoorden doe dat dan niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt het trouwens uit of iets knullig staat. TS vraagt iets, als je niet wilt antwoorden doe dat dan niet.

 

Heel veel vind ik, domme vragen bestaan niet, maar knullige vragen wel.

 

dat zou hetzelfde zijn als: "ik ben een fietsenzaak begonnen, maar als ik een band plak moet daar dan een binnenband in?"

 

Sommige vragen stel je niet als ze elementair zijn voor je beroep. Stel je nu eens voor dat ik ga vragen bruto loon moet de werkgever dat nou uitbetalen aan de werknemer of niet, of komt daar nog iets bij kijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat TS dat ook zo bedoelde. Als TS vanuit zijn onderneming in de onderneming van zijn vrouw investeer, is dat aftrekbaar.

 

 

Ik vrees dat dit antwoord "kant nog wal raakt".

Als je investeert in een andere onderneming dan verwacht je daar een bepaald resultaat mee te behalen.

Investeringen worden geactiveerd en niet in de V&W geboekt.

Dus in de eenmanszaak van Mijnheer is dit géén kostenpost.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.