• 0

Nieuwe manier financiering

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig om een nieuwe manier van bedrijfsfinanciering te ontwikkelen zodat veel meer mensen in (nieuwe) bedrijven kunnen investeren.

 

Mijn vraag is wat zijn de fiscale voor en nadelen voor en particulier om een investering te doen?

 

 

alvast bedankt voor de hulp

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat je meteen belasting mag afrekenen?

 

Die vraag is natuurlijk kort door de bocht, zonder meer informatie over de structuur is er weinig zinnigs over te zeggen. Vooral qua rechtsvormen, een starter met een BV zie je niet veel maar daar wil je wel in investeren, dat is iets waar ik op het eerste gezicht vraagtekens bij zet.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

de bedoeling is als volgt:

een (nieuwe) onderneming (alle rechtsvormen mogelijk) heeft een investering van bv 100.000euro nodig. Voor deze investering kunnen zowel particulieren als zakelijke een deel van de investering op zich nemen. Zo kunnen meerdere investeerders samen die 100.000 euro investeren.

 

Een investeerder heeft zelf de keuze in welke investerings aanvraag hij/zij wilt investeren.

 

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. De vraag is waar je als bij deze constructie rekening mee moet houden als inversteerder (patriculier en zakelijk)

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
  • 0

Ik kan de site even niet meer vinden maar er is zo'n initiatief geweest en dat is geklapt ik geloof ergens eind 2009. Wil niet zeggen dat het niet kan overigens maar wel een hele interessante case om eens naar te kijken, wellicht kent iemand het hier op HL. http://www.wiseclerk.com/group-news/services/boober-dutch-p2p-lending-site-boober-fails/

http://www.fx.nl/artikel/6060/Leensite-Boober-failliet/Default.aspx

 

Was overigens wel consument - consument.

 

Ik zie niet goed hoe je een ton een beetje veilig gaat uitlenen aan een eenmanszaak. De bank en de belastingdienst hebben altijd voordeel op het moment dat het mis gaat. Uiteraard kan je goede investeringen proberen te doen maar je blijft altijd een problemen houden bij alle rechtsvormen buiten de bv en cv eigenlijk omdat je simpelweg geen "echt" aandeel hebt. In het geval dat je dit wel hebt heb je alsnog weinig te zeggen of je bent direct hoofdelijk aansprakelijk bij mis-management als er wat mis gaat bij die ondernemer.

 

Ter info:

http://www.z24.nl/bedrijven/artikel_120919.z24/Recordaantal_faillissementen_in_2009.html

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

welke garanties ga je de particuliere investeerders bieden. ik wil best wat hoger rendement maken op mijn spaargeld. maar het blijven wel mijn spaarcentjes. Maar met alle financiële debacles (dsb ijslandbank beleggingspolissen enz.) ben ik toch weer heel zuinig op mijn spaarcentjes. dan maar minder rendement.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nooit 100% dekking bij een investering ook al zijn alle verhaaltjes zo mooi!

 

Je kunt het systeem zien als een soort van marktplaats jij leent geld uit aan een onderneming. In principe loop je alleen risico dat de onderneming failiet gaat. Als Investeerder zul je zelf moeten bepalen in welke onderneming je het wel of niet ziet zitten en met die onderneming zaken gaan doen!

 

Wel is het zo dat de transacties via de "marktplaats" lopen om evt. onderlinge problemen te voorkomen.

 

 

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
  • 0

dus als ik het goed begrijp wil je een soort "marktplaats" voor financiëringen gaan beginnen. Wat voor toegevoegde waarde ga je hier dan aan geven behalve het bij elkaar brengen van vraag en aanbod ? en nogmaals als geldverstrekker (mijn zuurverdiende spaarcentjes waar ik wat meer rendement op wil maken) welke garanties ga of kan jij bieden?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nooit 100% dekking bij een investering ook al zijn alle verhaaltjes zo mooi!

 

Je kunt het systeem zien als een soort van marktplaats jij leent geld uit aan een onderneming. In principe loop je alleen risico dat de onderneming failiet gaat. Als Investeerder zul je zelf moeten bepalen in welke onderneming je het wel of niet ziet zitten en met die onderneming zaken gaan doen!

 

Wel is het zo dat de transacties via de "marktplaats" lopen om evt. onderlinge problemen te voorkomen. s

Waarom kan die onderneming niet gewoon het geld uitgeven aan een vakantie zodat het vervolgens een kale kip wordt? Niemand die stelt dat er enig zeggenschap is van de investeerder.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies wat de kenmerken van de nieuwe financiering zijn, maar ik ben benieuwd en wil best meedenken. Weet er best wat van...

 

O.b.v. de info ga ik er vanuit dat je het voor particulieren mogelijk wilt maken om in bedrijven te investeren. Dat kan natuurlijk al op de beurs, maar de meeste bedrijven zijn daaraan niet genoteerd. Als je dit wilt doen, heb je een vergunning van de AFM nodig (lees wet WFT er op na). Tenzij de inleg meer dan € 50.000,- bedraagt, dan niet. In dat geval wordt de betreffende particulier verondersteld professioneel bezig te zijn en biedt deze wet geen bescherming meer. Dat is ook het 'succes' van de recente oplichtzaken die het nieuws haalden. Inleg van nieuwkomers wordt gebruikt om rendement aan zittende investeerders uit te keren. Het zou mij niet verbazen als dit soort malafide praktijken het lastig voor je maken om je constructie uit te leggen. Het sentiment zou tegen je kunnen zijn en investeerders zullen achterdochtig zijn. Houd het daarom zo simpel mogelijk en transparant, benoem een raad van commissarissen / advies met onafhankelijke mensen met relevant track record, autoriteit en kennis van zaken en laat standaard een gerenommeerd accountant periodiek audits uitvoeren.

 

Succes! Leuk initiatief trouwens. Kan maar zo zijn dat ik voor mijn klanten een keer bij het fonds aanklop.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mattie,

 

Wat jij wil doen heet "crowd funding". Er is veel over te vinden op internet. Er zijn verschillende problemen met dat model. Eén ervan is dat investeerders verwachten dat je de kwaliteit van de aanvragers waarborgt. Dat is (bijna) niet te doen.

 

Je allergrootste obstakel is de AFM. Zoals StefanO al opmerkt, is het in Nederland niet toegestaan "publiekelijk effecten aan te bieden" zonder (bank)vergunning. Die vergunning ga je niet krijgen.

 

Lees je goed in. Wat je wil is niet eenvoudig. Er is gelukkig veel over te vinden.

 

Veel succes.

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vanaf welke activiteit heb je een vergunning van het AFM nodig?

 

Het principe is:

De heer X ziet een advertentie van bedrijf A waar hij vertrouwen in heeft en besluit 5000 euro te willen investeren.

De heer X krijgt een contract thuis van onze onderneming en boekt als alles in orde is 5000 euro over.

Bedrijf A tekent een contract van onze onderneming en ontvangt zodra het gewenste bedrag bij elkaar is het geld overgemaakt.

 

jaarlijks/maandelijks boekt bedrijf A een aflossing over aan onze onderneming en onze onderneming zal vervolgens de verschillende investeerders waaronder de heer X zijn deel van de aflossing uitbetalen.

 

kun je dit proces zo aanpassen dan het AFM hier geen vergunning voor eist?

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
  • 0

kun je dit proces zo aanpassen dan het AFM hier geen vergunning voor eist?

 

Het grote probleem zit hem wellicht in het feit dat jouw bedrijf er financieel tussen zit. Waarom niet een kleine fee vragen (procenten) aan de kredietzoeker?

 

Op zich vind ik het een geweldig idee. Er zijn zat kleine starters die een kleine financiering nodig hebben. Ze via je "marktplaats" achtige website bij elkaar brengen kan best aanslaan.

 

Als investeerder wil je echter zo min mogelijk risico. Als ze dan vertrouwen hebben in het businessplan van de kredietbehoeftige, moeten ze in jouw plan ook nog vertrouwen hebben in jouw bedrijf, wat gebeurt er als jij er mee ophoud of failliet gaat? Daarom is het beter de financiele transactie tussen de investeerder en en kredietbehoeftige te laten verlopen. Zo heeft de investeerder de tante agaath voordelen en kan jij wellicht om de AFM heen.

Link naar reactie
  • 0

[

Het grote probleem zit hem wellicht in het feit dat jouw bedrijf er financieel tussen zit. Waarom niet een kleine fee vragen (procenten) aan de kredietzoeker?

 

Op zich vind ik het een geweldig idee. Er zijn zat kleine starters die een kleine financiering nodig hebben. Ze via je "marktplaats" achtige website bij elkaar brengen kan best aanslaan.

 

Als investeerder wil je echter zo min mogelijk risico. Als ze dan vertrouwen hebben in het businessplan van de kredietbehoeftige, moeten ze in jouw plan ook nog vertrouwen hebben in jouw bedrijf, wat gebeurt er als jij er mee ophoud of failliet gaat? Daarom is het beter de financiele transactie tussen de investeerder en en kredietbehoeftige te laten verlopen. Zo heeft de investeerder de tante agaath voordelen en kan jij wellicht om de AFM heen.

 

Dat is misschien wel een heel goed idee van jou!

 

Voordelen zouden zijn:

- het AFM ontwijken

- de investeerder minder financieel risico (omdat ze onze onderneming er niet bij betrekken)

- onze onderneming zal minder risico lopen als "tussenpersoon"

 

is het dan wel mogelijk om bv contracten te verzorgen zodat je die last uit handen van de kredietbehoeftige haalt en dat de investeerders wellicht meer vertrouwen hebben? De financiele transacties vinden dan gewoon plaats tussen de investeerder en kredietbehoeftige!

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is het probleem niet. Hoe komt meneer X aan het idee om 5000 euro te investeren? Dat heeft hij ergens gezien of gelezen. Er is reclame gemaakt voor de investering. Dat mag dus niet zonder vergunning. Of je er wel of niet tussen zit is niet belangrijk. Nog jij, nog de ondernemer mogen publiekelijk vragen om geld.

 

De regels zijn opgesteld om particulieren te beschermen tegen malafide beleggingsfondsen. Ondernemers op zoek naar geld hebben er last van. Het zijn echter wel de regels.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Nog jij, nog de ondernemer mogen publiekelijk vragen om geld.

Dat kan je natuurlijk afvangen door eerst te moeten registreren voor de website.

 

En een marktplaatsachtige website is nog geen bemiddeling natuurlijk. Heel belangrijk hoe die site gaat werken.

 

Let op: Ik ben geen expert op financieel gebied maar vind het idee gewoon goed, als het haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

 

A: Dat kan je natuurlijk afvangen door eerst te moeten registreren voor de website.

 

B: En een marktplaatsachtige website is nog geen bemiddeling natuurlijk. Heel belangrijk hoe die site gaat werken.

 

Let op: Ik ben geen expert op financieel gebied maar vind het idee gewoon goed, als het haalbaar is.

 

Hallo Astron,

 

A: is juist, met dien verstande dat de website niet tot doel mag hebben om ondernemers en investeerders bij elkaar te brengen. Heb je een "besloten" club van postzegelverzamelaar of ondernemers, dan mag het. Is je club opgericht om investeerders te trekken dan mag het niet.

 

B: bemiddeling is geen criterium. Aanbieden mag niet. Nog de eigenaa, nog de bemiddelaar mogen publiekelijk effecten aanbieden.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk!

 

Hoe kan je als startende ondernemer (waarvan het netwerk niet echt groot is) dan op een goede manier proberen investeerders te vinden?

 

En waar kan je nu terecht als je spaar geld teveel hebt en graag wil proberen ondernemers te helpen en daarmee de kans lopen dat je een leuk centje kan verdienen?

Link naar reactie
  • 0

Nog jij, nog de ondernemer mogen publiekelijk vragen om geld.

Dat kan je natuurlijk afvangen door eerst te moeten registreren voor de website.

 

En een marktplaatsachtige website is nog geen bemiddeling natuurlijk. Heel belangrijk hoe die site gaat werken.

 

Let op: Ik ben geen expert op financieel gebied maar vind het idee gewoon goed, als het haalbaar is.

 

Zo'n website bestaat al: www.frooble.nl

Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer kan je gewoon rondvragen of jezelf profileren zonder nadrukkelijk om geld te vragen.

 

Roepen "wij zoeken investeerders" of "wij hebben 5 ton nodig" mag gewoon. Je gaat pas over de schreef als je prijzen noemt (€ 2,50 per aandeel) of een waardering van de onderneming geeft (30% aandelen voor 5 ton) of een rendement beloofd (5 ton tegen 22% rendement/rente per jaar).

 

De AFM zal startende ondernemers die bedrijfsfinanciering zoeken niet snel iets in de weg leggen. Sites waar dit soort advertenties zich verzamelen of fondsen die geld zoeken om te investeren kunnen zich wél op de warme belangstelling van de AFM verheugen.

 

Zolang je geen prijs, waardering of rendement noemt, doe je in feite geen "publieke aanbieding".

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer kan je gewoon rondvragen of jezelf profileren zonder nadrukkelijk om geld te vragen.

 

Roepen "wij zoeken investeerders" of "wij hebben 5 ton nodig" mag gewoon. Je gaat pas over de schreef als je prijzen noemt (€ 2,50 per aandeel) of een waardering van de onderneming geeft (30% aandelen voor 5 ton) of een rendement beloofd (5 ton tegen 22% rendement/rente per jaar).

 

De AFM zal startende ondernemers die bedrijfsfinanciering zoeken niet snel iets in de weg leggen. Sites waar dit soort advertenties zich verzamelen of fondsen die geld zoeken om te investeren kunnen zich wél op de warme belangstelling van de AFM verheugen.

 

Zolang je geen prijs, waardering of rendement noemt, doe je in feite geen "publieke aanbieding".

 

Groeten,

Nils

 

Nav de link die ik gaf. Mijn mening is dat AFM en de Nederlandsche Bank geen recht meer van spreken hebben na onrechtmatig verlenen van vergunningen en de hele situatie in de financiele wereld op dit moment.

Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer kan je gewoon rondvragen of jezelf profileren zonder nadrukkelijk om geld te vragen.

 

Roepen "wij zoeken investeerders" of "wij hebben 5 ton nodig" mag gewoon. Je gaat pas over de schreef als je prijzen noemt (€ 2,50 per aandeel) of een waardering van de onderneming geeft (30% aandelen voor 5 ton) of een rendement beloofd (5 ton tegen 22% rendement/rente per jaar).

 

De AFM zal startende ondernemers die bedrijfsfinanciering zoeken niet snel iets in de weg leggen. Sites waar dit soort advertenties zich verzamelen of fondsen die geld zoeken om te investeren kunnen zich wél op de warme belangstelling van de AFM verheugen.

 

Zolang je geen prijs, waardering of rendement noemt, doe je in feite geen "publieke aanbieding".

 

Groeten,

Nils

 

Het is ook niet de bedoeling dat de investeerder een aandelen pakket krijgt of iets dergelijks. In principe kun je het vergelijken met frooble alleen is een investeerder bij mijn plannen vrij om bv 5000 euro in een onderneming te steken dus zo kunnen 10 kleine investeerders samen een groot bedrag bij elkaar brengen voor de betreffende onderneming.

 

Daarbij is het niet zo dat iemand voor bv 10% eigenaar is van de onderneming. Het gaat puur om een "lening"

 

En hoe kan het dat je op google 10-tallen sites vind van bedrijven die een rendement beloven? Want als ik jou goed begrijp zou dit verboden zijn!

 

Heb jij misschien wel een idee hoe mijn plan zou kunnen uitvoeren zonder zodat het wel legaal is?

Heerlijk Hulp, omdat hulp heerlijk is!

www.heerlijkhulp.nl voor al uw hulp in en om uw huis/pand

Link naar reactie
  • 0

Nav de link die ik gaf. Mijn mening is dat AFM en de Nederlandsche Bank geen recht meer van spreken hebben na onrechtmatig verlenen van vergunningen en de hele situatie in de financiele wereld op dit moment.

 

Tja, dat mag je vinden, maar de wet is de wet. Die is gemaakt door het parlement en bekrachtigd door de Koningin. De AFM is slechts handhaver van de wet. Het handelen van de AFM is geen excuus om je niet aan de wet te houden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is ook niet de bedoeling dat de investeerder een aandelen pakket krijgt of iets dergelijks. In principe kun je het vergelijken met frooble alleen is een investeerder bij mijn plannen vrij om bv 5000 euro in een onderneming te steken dus zo kunnen 10 kleine investeerders samen een groot bedrag bij elkaar brengen voor de betreffende onderneming.

 

Daarbij is het niet zo dat iemand voor bv 10% eigenaar is van de onderneming. Het gaat puur om een "lening"

 

En hoe kan het dat je op google 10-tallen sites vind van bedrijven die een rendement beloven? Want als ik jou goed begrijp zou dit verboden zijn!

 

Heb jij misschien wel een idee hoe mijn plan zou kunnen uitvoeren zonder zodat het wel legaal is?

 

Het maakt niet uit of je aandelen uitgeeft. Een papiertje waarop staat, "ik heb 5000 euro geleend" is een schuldpapier en ook een "effect" voor de wet. En of je de euro's froebels noemt, als ze een waarde vertegenwoordigen die in geld is uit te drukken, is het nog steeds een "effect".

 

Maar maak je niet ongerust. Als jij van 10 mensen 5.000 euro wil ophalen voor je eigen bedrijf, gaat helemaal niemand daar over vallen. Als je hetzelfde gaat doen voor andere bedrijven kan het een probleem worden.

 

Sites in nederland die effecten aanbieden in nederlandse bedrijven moeten daarvoor een vergunning hebben of er wordt geen feitelijke aanbieding gedaan of de minimum inleg is hoger dan 50.000 euro (dat is een uitzondering op de regel)

 

Welke sites bedoel je?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.