• 0

Advertentieruimte opkopen en verder verkopen

Hallo,

 

Ik loop al enkele dagen met het volgende bedrijfsidee in mijn gedachten:

Ik koop bij enkele tijdschriften, magazines enkele pagina's om te adverteren. Aangezien ik in grote hoeveelheid aankoop, krijg ik ook betere prijzen.

 

Ik ga dan op zoek naar handelaars, die tegen een iets goedkopere prijs een advertentie kunnen plaatsen in dat tijdschrift of magazine. En ik neem er dan natuurlijk ook een marge op.

 

Kan zoiets werken? Waar gaan de moeilijkheden liggen?

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kowe

 

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen adverteerders genoeg kunt vinden ben je de sigaar en betaal je zelf ;) Gebruikelijker is om op (gedeeltelijk) commissie voor bladen adverteerders proberen te vinden, dat is wellicht safer en daar zullen ze altijd voor in zijn. Hier ben je uiteraard dan niet alleen in, denk aan mediabureaus of advertentieverkopers.

grt

  • 0

 

Het is een bekend fenomeen onder de naam ad broker. Hoewel de rol van reclamemakelaar in Nederland wordt gespeeld door mediabueaus die op grote schaal inkopen voor een groep klanten. Je kan natuurlijk volumekorting krijgen als je meer pagina's inkoopt, maar wat doe je als je dat volume niet volledig verkoopt?

 

Te overwegen is de overschotten van mediabureaus over te nemen. Ken je iemand die daar gewerkt heeft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

 

Heb je ooit iets met media-inkoop gedaan? Het is een miljardenmarkt met talloze specialisten, zowel bij de media als bij intermediairs (mediabureaus, advertentieverkopers) - ook in België. Er is vast wel een niche of een alternatieve methode te bedenken om de marktwerking te verbeteren, maar een beetje marktkennis kan dan geen kwaad. En het plompverloren opkopen van advertentieruimte (wholesale) om die dan zelf op kleinere schaal (retail) te gaan verkopen, komt mij niet erg inteligent over. Je legt ahw een voorraad aan die snel in waarde afneemt, dus je bent erg afhankelijk van je verkoopvaardigheid. Dan kun je net zo goed op commissiebasis proberen te werken voor die uitgevers.

 

Wellicht zit er ruimte in de overschotten op grote contracten die mediabureaus afsluiten. Net zoals er reissites zijn waar touroperators hun overschotten dumpen. En wellicht kun je met een veilingssite iets in het last-minute segment doen. Maar zonder ervaring met media-inkoop zou ik naar iets anders omkijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

 

Lees Lijmen/Het Been van Elsschot maar eens ;)

 

 

Dat gaat over de uitgaven van een niet verspreid Wereldtijdschrift. Er zijn op dit forum tal van vergelijkbare cases, maar een advertentiemakelaar doet iets heel anders. De crux zit 'm in oplage versus bereik. Je kan wel tigduizend tijdschriften afdrukken, maar als die nergens gelezen worden heb je d'r als adverteerder niet zoveel aan.

 

Een uitgever wil voor z'n planning en kostenbeheersing graag tijdig weten hoeveel advertenties er in zijn (papieren) uitgaven terecht komen. Er zit wat frictie tegen de tijd van de deadline, dus daar is met een goed last-minute opzet wellicht nog iets nieuws mee te doen.

 

Voor online gelden heel andere regels, en de markt voor online magazines is tamelijk nieuw. Daar krijg je heel andere afrekenmechnanismes voor, dus daar is wel ruimte voor een alternatieve aanpak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Hallo,

 

Het lijkt mij niet iets waar je zomaar aan moet beginnen. Er zijn vele gevestigde bureaus en enige kennis over hoe het materiaal goed aangeleverd moet worden voor je het doorstuurt (want daar zit jij dan ook tussen) is een vereiste. Verder is planning ook zeker geen kleine zaak gezien je met verschillende uitgaves gaat werken en verschillende deadlines die gehaald moeten worden. Als je er vertrouwen in hebt dat een niche die jij in gedachten hebt wel behapbaar is, dan moet je het natuurlijk gewoon doen, wellicht een mooie start voor je. Maar hou je eigen financiële risico goed in de gaten en probeer zoveel mogelijk kennis bij andere vandaan te halen.

 

Met vriendelijke groeten,

Esther

  • 0

42

 

gedeeld door 3

 

+ 1

 

:)

 

Het gangbare tarief van mediabureaus is ongeveer 15%. Ik denk alleen dat jij dat, zeker in het begin, niet gaat redden. (volume volume volume...)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    12 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.