• 0

Verhuur pand belast of onbelast met btw

Ben bezig bedrijfspand naar prive te halen.

Mag ik het prive verhuren met de keuze in of ex btw, of hangt dat v/d hurende partij af.

Ik kan het misschien verhuren aan een onbelast bedrijf , dus die hebben het liever zonder btw ( kunnen niet terugvorderen)

Voor mij misschien een optie om een hogere huurprijs af te spreken, en zelf de kosten te dragen van sommige btw teruggave's voor eigen rekening te nemen .

Zodat we er beiden iets mee op schieten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Voor mij misschien een optie om een hogere huurprijs af te spreken

Het is wel gebruikelijk om de meerkosten vanwege het niet kunnen terugvorderen van de BTW over het BTW vrij verhuurde (deel van het) pand te verdisconteren in een toeslag wegens het niet kunnen verrekenen van BTW.

 

Meest voor de hand liggende is om de toeslag te baseren op de daadwerkelijke meerkosten:

Is het een vrij nieuw pand waar de BTW over de bouw nog teruggevorderd had kunnen worden, dan kunnen die toeslagen best oplopen (zelf betaalden wij hiervoor bijvoorbeeld 23% toeslag, en dit bleek na controle exact overeen te stemmen met de meerkosten van de verhuurder )

Is het pand al wat ouder en betreft het alleen de BTW over nieuwe investeringen (verbouw, renovatie etc) dan kan die toeslag dalen tot 5% of zelfs nihil.

 

dus die hebben het liever zonder btw

Ze hebben - net als verhuurder - de keuze eenvoudig niet. Als ik moet kiezen tussen 19% niet verrekenbare btw of 23% toeslag, dan kies ik immers toch liever voor de BTW ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.