• 0

Online dienst geheel contractloos?

Hallo,

 

Enkele weken geleden ben ik begonnen met het opzetten van een website, gericht op bedrijven die online een dienst kunnen afnemen. Men kan zich gemakkelijk inschrijven via een inschrijfformulier om zich aan te melden. Dit formulier staat nog niet onder een knop, puur omdat ik nog niet weet hoe ik het ga doen qua voorwaarden.

 

Het is namelijk de bedoeling om later wat brood op de plank te krijgen. Aangezien het nog in zijn kinderschoenen staat wil ik potentiële afnemers de mogelijkheid bieden om het een half jaar lang gratis uit te proberen. Dit met name omdat de naamsbekendheid nog gering is. En aangezien ik nog een minimaal aantal bezoekers heb, kan ik moeilijk nu al geld gaan vragen.

 

Het idee is dus in principe zo dat als de proeftermijn verlopen is, ik ze een voorstel kan doen om tegen een maandelijkse betaling lid te blijven. Omdat ik de drempel laag wil houden leek het mij een handig idee om dit geheel contractloos te houden, maar is dit eigenlijk wel mogelijk om bijvoorbeeld hen maandelijks een mailtje te sturen met een Factuur in PDF, zodat ze het geld kunnen overmaken zonder dat ze ergens aan gebonden zijn?

 

Ik ben zeer benieuwd naar jullie tips/suggesties, kom er zelf namelijk niet echt uit.

Als ik dit helder heb kan ik tenminste de algemene voorwaarden gaan opstellen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

MarvinW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
maandelijks een mailtje te sturen met een Factuur in PDF, zodat ze het geld kunnen overmaken zonder dat ze ergens aan gebonden zijn?

 

"zonder dat ze ergens aan gebonden zijn"? Je wilt toch juist dat ze gebonden zijn aan je factuur, m.a.w. dat er een betalingsverplichting is? Of begrijp ik je niet goed?

 

Overigens is het geen geld vragen bij de start lang niet altijd slim. Als je product serieuze toegevoegde waarde biedt (doet het dat?), dan is het zeker B2B prima mogelijk om daar vanaf dag 1 al geld voor te vragen. Gebrek aan naamsbekendheid is een rare reden om dat niet te doen, dus óf het moet een doordachte marketingstrategie zijn, óf je moet direct al geld vragen in mijn ogen :)

Link naar reactie
  • 0

Ben het wel met Jeroen eens. in principe gewoon laten betalen en coulant zijn met beëindiging van klanten. Misschien kun je ook Marketing en techniek samen brengen door een "BETA tester contract" te maken. In ruil voor het testen van de site krijg je een gratis maand voor elke maand dat ze 1 of meerdere bugs melden. Zo krijg je zowel gegarandeerd feedback op je site en je klanten hebben ook een voordeeltje. Terwijl ze ook snappen dat de BETA test eens over is en ze dan moeten betalen voor de dienst en dat is dan je ingang voor de aanbieding van de betaalde dienst.

 

Ik zou het in zo'n soort constructie zoeken. Verder denk ik dat het een goede USP kan zijn als je snel en eenvoudig kan afmelden.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook een prepaid systeem kunnen hanteren. Waarbij mensen voor een paar maanden á een jaar vooruit betalen. Betalen ze, stuur je achteraf een factuur per e-mail. Betalen ze niet, dan de-activeer je hun account (geef ze alleen wel een mogelijkheid om hun gegevens weg te halen, wel zo vriendelijk). Door een prijskaartje aan service te hangen vroeg in de levensloop krijg je een indruk of mensen echt geïnteresseerd zijn in je dienst.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ze zijn dan wel min of meer gebonden aan m'n factuur, maar ik wil mijn toekomstige klanten daarin vrij laten. Dit klinkt natuurlijk raar, maar een concurrent die stelt namelijk als eis om een jaar voorruit te betalen. Ik wil mezelf hierin onderscheiden door een maandelijkse opzegtermijn te hanteren. En het is inderdaad een doordachte marketingstrategie waarbij mijn doelstelling is om zoveel mogelijk bedrijven kennis te laten maken met het product. De bedoeling is om eerst de website wat voller te krijgen met afnemers, zodat men kan zien dat het een goeie R.O.I. kan zijn. Stel ik zou nu al gelijk geld gaan vragen, dan is de kans groot dat ik al snel negatieve mond tot mond reclame krijg aangezien de bezoekersaantallen tegen zouden kunnen vallen. Als men het een half jaar lang gratis vrijblijvend uit kan proberen klinkt dit al enigzins aantrekkelijker. Dit kan met name handig zijn voor de flyeractie die ik eind van deze maand wellicht zal uitvoeren.

 

Hartelijk dank voor alle zinvolle en snelle reacties alvast!

maandelijks een mailtje te sturen met een Factuur in PDF, zodat ze het geld kunnen overmaken zonder dat ze ergens aan gebonden zijn?

 

"zonder dat ze ergens aan gebonden zijn"? Je wilt toch juist dat ze gebonden zijn aan je factuur, m.a.w. dat er een betalingsverplichting is? Of begrijp ik je niet goed?

 

Overigens is het geen geld vragen bij de start lang niet altijd slim. Als je product serieuze toegevoegde waarde biedt (doet het dat?), dan is het zeker B2B prima mogelijk om daar vanaf dag 1 al geld voor te vragen. Gebrek aan naamsbekendheid is een rare reden om dat niet te doen, dus óf het moet een doordachte marketingstrategie zijn, óf je moet direct al geld vragen in mijn ogen :)

Link naar reactie
  • 0

Een BETA tester contract? Dat is neem ik aan een soort van proefcontract? Wat bedoelt u met bugs? Nieuwe klanten? Die maandelijkse opzegtermijn hanteer ik bewust om me te onderscheiden en tevens als "Strength". Zou je het wat concreter kunnen maken u suggestie? In de voorwaarden zou ik dan sowieso vermelden dat men een maandelijkse opzegtermijn heeft? Ik wil het dan wel zo formuleren dat als de half jaar proefperiode voorbij is ze niet automatisch verplicht zijn tot betaling. Hoe kun je zoiets vriendelijk en open formuleren, zodat de instapdrempel lager zal liggen?

Ben het wel met Jeroen eens. in principe gewoon laten betalen en coulant zijn met beëindiging van klanten. Misschien kun je ook Marketing en techniek samen brengen door een "BETA tester contract" te maken. In ruil voor het testen van de site krijg je een gratis maand voor elke maand dat ze 1 of meerdere bugs melden. Zo krijg je zowel gegarandeerd feedback op je site en je klanten hebben ook een voordeeltje. Terwijl ze ook snappen dat de BETA test eens over is en ze dan moeten betalen voor de dienst en dat is dan je ingang voor de aanbieding van de betaalde dienst.

 

Ik zou het in zo'n soort constructie zoeken. Verder denk ik dat het een goede USP kan zijn als je snel en eenvoudig kan afmelden.

Link naar reactie
  • 0

Ja, een prepaid systeem is ook in principe een goed idee! Dat ik bijvoorbeeld verschillende pakketten zou kunnen samenstellen zoals: 3maanden, 6maanden of voor één heel jaar, waarbij men korting krijgt als ze een groter pakket zullen afnemen. Op het gebied van programmeren etc. ben ik nogal onervaren dus zo een systeem is dan best lastig te maken. Op dit moment doe ik alle verkregen gegevens van bestaande afnemer(s) handmatig verwerken op de website. Bovendien wil ik mijn aanloopkosten niet buiten mijn budget laten vallen, maar het is iets om over na te denken dat absoluut!

Je zou ook een prepaid systeem kunnen hanteren. Waarbij mensen voor een paar maanden á een jaar vooruit betalen. Betalen ze, stuur je achteraf een factuur per e-mail. Betalen ze niet, dan de-activeer je hun account (geef ze alleen wel een mogelijkheid om hun gegevens weg te halen, wel zo vriendelijk). Door een prijskaartje aan service te hangen vroeg in de levensloop krijg je een indruk of mensen echt geïnteresseerd zijn in je dienst.

Link naar reactie
  • 0

In het buitenland zijn veel diensten op / via het internet op "prepaid" basis. Geen gezeur met contracten, en on-op-zegbare diensten.

 

Vaak word dit inderdaad opgelost met een korting als je langer voorruit betaald, in de hosting is vrij normaal om 12 voor 10 maanden te geven.

Link naar reactie
  • 0

Pietluttig detail: ook bij prepaid- en direct opzegbare overeenkomsten is er sprake van een overeenkomst (contract). Het enige echte verschil is dat je er sneller - en dus tegen lagere kosten - vanaf kunt. En bij prepaid is dat zelfs nog de vraag, zeker als je voor een jaar tegelijk vooruit betaalt: wat is dan nog het verschil met een jaarcontract?

 

Voor de rest maakt het weinig uit. Zo zul je bijvoorbeeld ook een mogelijkheid op moeten nemen om van jouw kant uit de overeenkomst op te zeggen, en zul je voorwaarden op moeten stellen met betrekking tot wat je nu eigenlijk aanbiedt. En dan zul je dus toch weer in discussies komen van ja maar je hebt dit beloofd, daar heb ik voor betaald, maar ik krijg dat. Dus ik wil mijn geld terug.

 

"Je zit nergens aan vast, als je maar voor een jaar vooruit betaalt" - dat is nou niet bepaald mijn idee van nergens aan vast zitten. Mijn advies: bedenk goed wat je nu precies wilt, en hoe je dit aan (potentiële) klanten duidelijk gaat maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Pietluttig detail: ook bij prepaid- en direct opzegbare overeenkomsten is er sprake van een overeenkomst (contract). Het enige echte verschil is dat je er sneller - en dus tegen lagere kosten - vanaf kunt. En bij prepaid is dat zelfs nog de vraag, zeker als je voor een jaar tegelijk vooruit betaalt: wat is dan nog het verschil met een jaarcontract?

 

Voor de rest maakt het weinig uit. Zo zul je bijvoorbeeld ook een mogelijkheid op moeten nemen om van jouw kant uit de overeenkomst op te zeggen, en zul je voorwaarden op moeten stellen met betrekking tot wat je nu eigenlijk aanbiedt. En dan zul je dus toch weer in discussies komen van ja maar je hebt dit beloofd, daar heb ik voor betaald, maar ik krijg dat. Dus ik wil mijn geld terug.

 

"Je zit nergens aan vast, als je maar voor een jaar vooruit betaalt" - dat is nou niet bepaald mijn idee van nergens aan vast zitten. Mijn advies: bedenk goed wat je nu precies wilt, en hoe je dit aan (potentiële) klanten duidelijk gaat maken.

 

Als je in nederland bij de gemiddelde hoster een domein + webspace koopt krijg je een contract, moet je uitprinten, invullen tekenen, scannen en mailen..... pffff wat een werk

 

en probeer er dan maar vanaf te komen, mailen mag niet (is niet rechtsgeldig zeggen ze) faxen komen nooit aan, en als ze je dan uiteindelijk TOCH zo ver hebben een aangetekende brief te sturen "was die 2 dagen te laat binnen en zit je er weer 1 jaar aan vast"

 

De gemiddelde buitenlandse hoster, (domein natuurlijk altijd 1 jaar voorruit) vul je alleen je creditcard /paypal gegevens in, en ben je klaar. Betaal je de hosting volgende maand niet? Dan krijg je de incasso unie niet aan je deur, je krijgt dan zoals het hoort GEEN hosting meer.

 

Ik doe ook geen hosting meer bij nederlandse bedrijven, wat een gezeur allemaal. Het web zou je tijd moeten besparen, en niet moeten.

Link naar reactie
  • 0

@Willie van den Heuvel: Dat is goed om te horen dat je er nog geen problemen mee gehad. Nadat je dan een factuur per email hebt gestuurd in PDF format, hoeveel dagen hebben ze dan om dat bedrag over te maken? Heb je bij jou dienst ook duidelijk voorwaarden opgesteld? Potentiële afnemers willen natuurlijk weten waar ze aan toe zijn! Bij mijn website betalen bedrijven na de proeftermijn maandelijks een vast bedrag voor de ruimte die ze hebben dit is dan heel kort en onduidelijk omschreven, maar daar gaat het verder niet om. Mochten ze enkele dagen na het ontvangen van de factuur het desgewenste bedrag niet hebben overgemaakt dan zet ik de ruimte om het zo maar te zeggen offline. Lijkt mij een goeie regeling?

Ik doe dat al jaren, (eigelijk heb ik ook een online dienst) Ik spreek een budget af per maand wat ik denk nodig te hebben. Ik stuur ze iedere maand een factuur (pdf) met een lijst wat ik gedaan heb. Geen contracten! Willen ze stoppen dan kan dat. Nog nooit geen problemen gehad. :)

Link naar reactie
  • 0

Mijn dienst is vrij eenvoudig waar weinig mis mee kan gaan, maar de voorwaarden wil ik wel duidelijk opstellen. Daar heb ik dus ook een hekel aan dat contracten stilzwijgend doorlopen. Daarom wil ik bedrijven dus de vrijheid geven om een het product af te nemen met een maandelijkse opzegtermijn. Nou kan ik me nog BEN telecom herinneren die traden sterk naar buiten met het feit dat zij ook een maandelijkse opzegtermijn hadden. Dit klonk mij toch beter in de oren dan ergens anders een jaar of nog langer aan vast te zitten.

Pietluttig detail: ook bij prepaid- en direct opzegbare overeenkomsten is er sprake van een overeenkomst (contract). Het enige echte verschil is dat je er sneller - en dus tegen lagere kosten - vanaf kunt. En bij prepaid is dat zelfs nog de vraag, zeker als je voor een jaar tegelijk vooruit betaalt: wat is dan nog het verschil met een jaarcontract?

 

Voor de rest maakt het weinig uit. Zo zul je bijvoorbeeld ook een mogelijkheid op moeten nemen om van jouw kant uit de overeenkomst op te zeggen, en zul je voorwaarden op moeten stellen met betrekking tot wat je nu eigenlijk aanbiedt. En dan zul je dus toch weer in discussies komen van ja maar je hebt dit beloofd, daar heb ik voor betaald, maar ik krijg dat. Dus ik wil mijn geld terug.

 

"Je zit nergens aan vast, als je maar voor een jaar vooruit betaalt" - dat is nou niet bepaald mijn idee van nergens aan vast zitten. Mijn advies: bedenk goed wat je nu precies wilt, en hoe je dit aan (potentiële) klanten duidelijk gaat maken.

 

Als je in nederland bij de gemiddelde hoster een domein + webspace koopt krijg je een contract, moet je uitprinten, invullen tekenen, scannen en mailen..... pffff wat een werk

 

en probeer er dan maar vanaf te komen, mailen mag niet (is niet rechtsgeldig zeggen ze) faxen komen nooit aan, en als ze je dan uiteindelijk TOCH zo ver hebben een aangetekende brief te sturen "was die 2 dagen te laat binnen en zit je er weer 1 jaar aan vast"

 

De gemiddelde buitenlandse hoster, (domein natuurlijk altijd 1 jaar voorruit) vul je alleen je creditcard /paypal gegevens in, en ben je klaar. Betaal je de hosting volgende maand niet? Dan krijg je de incasso unie niet aan je deur, je krijgt dan zoals het hoort GEEN hosting meer.

 

Ik doe ook geen hosting meer bij nederlandse bedrijven, wat een gezeur allemaal. Het web zou je tijd moeten besparen, en niet moeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.