• 0

BTW over particuliere uitgaven?

Beste HLers,

Ik heb weinig verstand van financiele zaken maar verschil van mening met een collega over het volgende vraagstuk omtrend wel of niet BTW toe te passen als er particuliere betalingen is het spel zijn. (Ik zou dit veel liever zelf opzoeken dan hier posten maar de woorden waarop ik zoek leveren geen resultaat op.)

De partijen:

Vrijwilliger Aarts

Eenmanszaak Blaak

VOF Claessen

Scenario 1:

Vrijwilliger Aarts werkt gratis met plezier voor Eenmanszaak Blaak.

Eenmanszaak Blaak gaat een overeenkomst aan met VOF Claessen welke inhoud dat Eenmanszaak Blaak tien foto's maakt van de Eiffeltoren.

Vrijwilliger Aarts voert deze opdracht uit en maakt hierdoor €100 onkosten aan een hotel als particulier.

Welk bedrag moet Eenmanszaak Blaak aan VOF Claessen factureren voor deze klus als hij geen winst wil maken maar wel Vrijwilliger Aarts zijn kosten wil vergoeden?

Scenario 2:

Welk bedrag moet Eenmanszaak Blaak aan VOF Claessen factureren voor deze klus als hij €100 vraagt voor de dienst en Vrijwilliger Aarts zijn kosten wil vergoeden?

mvg,

Tim Brugman

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27901-btw-over-particuliere-uitgaven/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Tim

Niet om het een of ander, maar een vrijwilliger in een eenmanszaak? Daar zal de fiscus wel eens anders over kunnen denken.

Ik ga niet verhalen over een mogelijke oplossing. De regels zijn simpel:

VOF Claessen heeft niets van doen met de vrijwilliger Aarts.

De eenmanszaak Blaak moet dus de normale BTW regels toepassen op de facturatie aan Claessen.

Blaak mag aan Aarts de kosten voor het hotel vergoeden.

Of tussen Aarts en Blaak zaken belastingvrij vergoed mogen worden, laat ik in het midden. In beginsel is er geen aanleiding om werkzaamheden van Blaak aan te merken als vrijwilligerswerk.

(toch geen huiswerk, want de vraagstelling doet dat wel vermoeden).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost,

Nee hoor het is geen huiswerk, ik vat het op als compliment ;) Ik heb het zo geformuleerd om het zo simpel mogelijk te maken.

Als vrijwilligers bij een eenmanszaak niet mogelijk is heb ik daar een vormfout gemaakt, ga uit van 2 ondernemingsvormen waarbij het wel mogelijk is.

Het gaat even om het bedrag. B heeft €100 kosten aan zijn A's hotelverblijf. Kan hij dan gewoon die €100 incl BTW factureren of moet daar nogmaals BTW over en wordt het €119?

Persoonlijk denk ik de eerste maar ik probeer mijn collega met meer dan mijn onervaren mening te overtuigen.

En in het 2e scenario zou ik zeggen dat die €100 incl BTW hotelkosten blijven staan, plus €100 excl. BTW voor de dienst wat dan totaal €219 incl BTW gefactureerd zou worden. Correct?

• 0

Is het niet van belang de het hotel bezoek in frankrijk was (dus geen BTW afgedragen in Nederland)?

Ik denk dat je 119€ moet factureren, maar ik heb weinig verstand van zulke zaken dus je kunt beter afwachten tot iemand die dat wel heeft reageert.off>

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

• 0

Feitelijk kloppen beide antwoorden. en is het geheel afhankelijk van de situatie..

Als het een hotel in Nederland is en de factuur staat op jou bedrijfsnaam dan mag je de BTW aftrekken. In dat geval belast je dus 100 euro incl btw door.

Als het hotel niet in Nederland (en er dus geen Nederlandse BTW op zit)* of de factuur staat niet op jou bedrijfsnaam dan kun je de BTW niet terugvorderen en zijn de BTW dus kosten voor jou en in dat geval belast je dus 100 euro + 19 euro = 119 euro door aan de ander.

------------------

*) gemakshalve ga ik ervan uit dat de buitenlandse btw ook niet teruggevorderd word als ik ook de mogelijkheid tot terugvorderen van buitenlandse btw erbij ga slepen word het onnodig ingewikkeld.

• 0

*) gemakshalve ga ik ervan uit dat de buitenlandse btw ook niet teruggevorderd word als ik ook de mogelijkheid tot terugvorderen van buitenlandse btw erbij ga slepen word het onnodig ingewikkeld.

dat klopt ook, want de uitgaven in het buitenland zijn niet door een ondernemer gedaan, dus geen teruggave van BTW

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar